וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה: מצ"ח מפליל חיילים עם תיעוד שיחות ווטסאפ

4.6.2014 / 3:13

חיפוש בטלפון סלולרי הפך לכלי חקירה נפוץ במשטרה הצבאית, אולם במקרים רבים הדבר מבוצע תוך עבירה על הפקודות וללא סמכות. "לחייל הפשוט נדמה שהחרמת טלפון היא לגיטימית"

תוכנת ווטסאפ. Margarethe Wichert, AP
קבוצות הווטסאפ והשיחות שבהן הפכו בשנים האחרונות לכלי להפללה בסמים ובעבירות נוספות/AP, Margarethe Wichert

תיק שנדון בימים אלו בבית דין צבאי הוא דוגמה אחת מני רבות לתופעה שנפוצה בשנים האחרונות בצה"ל, שבמסגרתה חוקרי מצ"ח מבצעים חיפוש בטלפון סלולרי של חיילים, וממצאי החיפוש הופכים לראיות במשפט. בתיק מואשמים שמונה חיילים בעבירות סמים, והוא מתבסס על הודעות שנכתבו בקבוצת ווטסאפ שניהלו. עורך הדין עידן פסח, המייצג כמה מהחשודים, טוען כי הראיות הושגו שלא כדין, ומבהיר כי לחוקרי מצ"ח אין כלל סמכות לערוך חיפוש בטלפון סלולרי של חייל נחקר.

חיפוש בטלפונים של חיילי צה"ל הפך כבר לכלי החקירה העיקרי במרבית תיקי הסמים של המשטרה הצבאית, המונים כמאות בשנה. זאת, על אף שברוב החקירות עוברים חוקרי מצ"ח על הפקודות - כך לפי עו"ד פסח ועורכי דין אחרים המתמחים בדיני צבא.

במסגרת חקירות אלו נוהגים החוקרים להחרים את מכשירם הסלולרי של החשודים כבר בראשית החקירה, ובמקרים מסוימים אף לפני תחילתה - למשל במהלך חיפוש שנערך בביתו של החשוד. "לחייל הפשוט נדמה כי החרמת הטלפון היא דבר לגיטימי", אמר עו"ד פסח. " מרבית הנחקרים כלל לא חושבים אם יש למצ"ח סמכות ליטול מהם את הטלפון הנייד שלהם ולבצע בו חיפוש ללא הסכמתם".

עוד בוואלה! חדשות:
מתחזק החשד שהילדות התחשמלו: ”לא הגיוני שהן טבעו”
דיווח: טעות טכנית מנעה את מעצרו של המחבל מבריסל
סיסי בנאום הניצחון: ”יחד נשיג צדק חברתי במצרים”

שוטר צבאי, בשונה משוטר במשטרת ישראל, יכול להחרים טלפון ולבצע בו חיפוש רק אם יש ברשותו יסוד סביר לחשוד כי בסמוך לחיפוש בוצעה באמצעות המכשיר עבירה פלילית - לדוגמה הטרדת עד באמצעות הודעות טקסט או ביצוע שיחות איומים.

"ב- 99% מהמקרים, מצ"ח מחפשת ללא סמכות בטלפונים ניידים של חיילים שנחקרים בעבירות סמים או עבירות אחרות", אמר עו"ד פסח. "זאת, כאשר אין לה כלל מקום לכך". לדבריו, "המטרה היא פשוט לנסות ולדלות ראיות מתוך הטלפון כדי להפליל את החשודים - ראיות כמו התכתבויות בווטסאפ, תמונות או סרטונים שנמצאים במכשיר".

על מנת להימנע מהצורך להוציא צו שופט, חלק מחוקרי מצ"ח נוהגים לבקש את הסכמת החייל לתפיסת המכשיר הסלולרי על מנת לבצע בו חיפוש. זאת, באמצעות הצבת אולטימטום לפיו אם יסרב, הפנייה לשופט עלולה לקחת כמה ימים, שבהם יישב במעצר.

אולם לדברי עו"ד פסח, כאשר אין יסוד סביר להניח שהטלפון לא שימש לביצוע עבירה, גם הסכמת החייל לבצע חיפוש במכשירו היא חסרת משמעות - ורק צו שופט המאשר את החיפוש הנו קביל. כאשר זהו לא המצב, הדבר עשוי אף להביא לפסילת הראיות בתיק.

מדובר צה"ל נמסר: "מצ"ח מבצעת חיפושים לאיתור ראיות כחלק ממנגנון החקירה כל אימת שנדרש חיפוש שכזה, בין אם מדובר בחיפוש בהסכמה ובמידה וזו איננה ניתנת נעשה על פי צו שופט".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully