וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: "מאוכזבים שארה"ב תעבוד עם הממשלה הפלסטינית"

בירושלים הגיבו על הודעת וושינגטון שלפיה הממשלה הפלסטינית תישפט על פי מעשיה: "אם ארה"ב מעוניינת לקדם את השלום, עליה לקרוא לאבו מאזן לבטל ההסכם עם חמאס ולשוב לשיחות"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

גורמים מדיניים בירושלים אמרו אמש (שני) כי הם "מאוכזבים עמוקות" מהודעת ארצות הברית על כוונת וושינגטון לעבוד עם ממשלת האחדות הפלסטינית החדשה, המשותפת לפתח ולחמאס. "הממשלה הפלסטינית נתמכת על ידי חמאס, ארגון טרור שמחויב להשמדת ישראל", הסבירו הגורמים. לדבריהם, "אם הממשל האמריקני מעוניין לקדם את השלום", עליו לקרוא ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן "לבטל את ההסכם עם חמאס ולשוב לשיחות השלום עם ישראל". הגורמים הוסיפו כי במקום זאת, הממשל האמריקני מאפשר לאבו מאזן "להאמין שניתן להרכיב ממשלה עם ארגון טרור".

עוד על ממשלת הפיוס הפלסטינית:
קרי לאבו מאזן: "מודאג שחמאס חלק מהממשלה"
בישראל קיוו שחמאס ימשיך לשלוט ברצועת עזה. פרשנות
התיקים המרכזיים בממשלה הפלסטינית בידי מקורבי אבו מאזן

שר התקשורת גלעד ארדן, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, הגיב גם הוא על ההודעה מוושינגטון. "לצערי, התמימות האמריקאית שוברת שיאים", אמר ארדן. "שיתוף פעולה עם חמאס המוגדר בארצות הברית כארגון טרור הרוצח נשים וילדים אינו מתקבל על הדעת". לדבריו, "הכניעה האמריקאית פעם אחר פעם לתכתיבים הפלסטינים פוגעת קשות בסיכוי לשוב אי פעם למשא ומתן עם הפלסטינים, ותגרום לישראל לנקוט צעדים חד-צדדיים כדי להגן על אזרחיה מממשלת הטרור שהקים אבו מאזן".

מוקדם יותר אמש טלפן שר החוץ האמריקני ג'ון קרי לראש הממשלה בנימין נתניהו, והודיע לו כי לנוכח הרכבה של ממשלת האחדות הפלסטינית – ממשלת טכנוקרטים שאינה כוללת נציגי חמאס – בכוונת וושינגטון לעבוד עם הממשלה הזו ו"לשפוט אותה על פי מעשיה".

דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן סאקי, אמרה בתדרוך לכתבים כי ארצות הברית תמשיך לספק סיוע לרשות הפלסטינית, אולם תבחן את מדיניותה בנושא. "בהתבסס על מה שאנו יודעים, אנו מתכוונים לעבוד עם הממשלה הזאת, אולם נעקוב בקפידה לוודא שהיא שומרת על העקרונות שהנשיא עבאס חזר עליהם היום", אמרה סאקי. "נמשיך להעריך את ההרכב ואת המדיניות של הממשלה החדשה ולבחון את גישתנו בהתאם לכך", הוסיפה.

ג'ון קרי מחמוד עבאס. AP
וושינגטון תעבוד עם רמאללה. אבו מאזן וג'ון קרי/AP

ההודעה שבאה מוושינגטון לא נתפסה בישראל כהפתעה. ארצות הברית מלכתחילה לא פסלה את הפיוס הפלסטיני, אלא הדגישה כי הממשלה הפלסטינית החדשה תישפט בהתאם לנכונותה לקבל את שלושת תנאי הקוורטט - הכרה בישראל, כיבוד הסכמים קודמים והתנגדות לאלימות. ארצות הברית מצטרפת בעמדה זו לאיחוד האירופי, לרוסיה ולמדינות ערב המתונות שכבר הודיעו על תמיכה במהלך הפלסטיני.

עם זאת, הממשל האמריקני צפוי להיתקל בקשיים מצד הרפובליקנים בקונגרס, שעשויים לפעול כדי לפגוע במימון לרשות הפלסטינית. סגן השר הביטחון, דני דנון, אמר אמש לוואלה! חדשות כי בשיחות שניהל בסוף השבוע עם חברי קונגרס בכירים בוושינגטון, הוא שמע "תמיכה ברורה בהצעה להפסיק את המימון לרשות הפלסטינית לאור הברית עם חמאס". לדברי דנון, "החוק שעבר בקונגרס ב-2006 ואוסר על מימון טרור פלסטיני הוא ברור מאוד, לממשל יהיה קשה להתחמק מדיון בנושא".

"המשך למדיניות סרבנות השלום של אבו מאזן"

אתמול אחר הצהריים התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לגבש תגובה ישראלית להכרזה על ממשלת הפיוס הפלסטינית, והסמיך את נתניהו להטיל סנקציות על הרשות. "הקבינט החליט לפעול בהתאם להחלטתו מה-24 באפריל 2014 ולא לנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית שנשענת על חמאס, ארגון טרור הקורא להשמדת ישראל", נמסר בהודעה מטעם הקבינט.

השבעת ממשלת האחדות הפלסטינית של פתח וחמאס ברמאללה, יוני 2016. רויטרס
ראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה עם אבו מאזן, במעמד ההשבעה ברמאללה/רויטרס

"אבו מאזן אמר היום כן לטרור ולא לשלום. זהו המשך ישיר למדיניות סרבנות השלום של אבו מאזן", אמר נתניהו בישיבה. "בעוד שישראל ביצעה צעדים אמיצים וכואבים למען התהליך המדיני וממשיכה להיות מחויבת לשלום, אבו מאזן סירב להאריך את המשא ומתן, דחה את מסמך המסגרת האמריקני, ממשיך להסית נגד ישראל, הצטרף חד-צדדית לאמנות האו"ם ועתה גם כרת ברית עם ארגון הטרור חמאס".

הקבינט ציין כי הוא רואה בממשלה הפלסטינית "נושאת באחריות על כל הפעולות הפוגעות בביטחון ישראל שמקורן ביהודה, שומרון ועזה, וכמו כן להקים צוות שיבחן דרכי פעולה מול המציאות שנוצרה, ולקראת מצבים מדיניים וביטחוניים שייווצרו בעתיד". נתניהו סיכם ואמר כי חמאס "מוכרז כארגון טרור בארצות הברית, באירופה, במצרים וברחבי העולם, והוא דוחה לחלוטין את תנאי הקהילה הבינלאומית ובהתאם לזה הקהילה הבינלאומית צריכה להתייחס אליו".

נביל אבו רודיינה, דוברו של אבו מאזן, מסר אמש כי החלטת ארצות הברית לעבוד עם ממשלת האחדות הפלסטינית היא משמעותית. אבו רודיינה אמר את הדברים לסוכנות הידיעות הפלסטינית "ופא", והוסיף כי החלטה זו מהווה מסר לממשלה הישראלית והקהילה הבינלאומית, לפיו העמדה הפלסטינית תואמת לחלוטין את החוק הבינלאומי. הוא הדגיש כי "על ישראל להבין שהעולם משתנה" וכי עליה לפעול למען יצירת האקלים המתאים לשמירה על מה שנותר מתהליך השלום.

(עדכון ראשון: 23:36)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully