וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה ברשות: הושבעה ממשלת אחדות של חמאס ופתח

למרות איומי חמאס "לפוצץ" את העסקה בשל אי-ההסכמה על משרד האסירים - הושבעה לבסוף ממשלת הפיוס עם פתח במעמד אבו מאזן. בתגובה למהלך, ישראל שוקלת להטיל סנקציות על הרשות

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו מתייחס לממשלת האחדות הפלסטינית, הבוקר)

עידן חדש: ברמאללה נפתח בצהריים (שני) טקס ההשבעה של ממשלת "ההסכמה הלאומית" הפלסטינית, ממשלת האחדות של פתח וחמאס שכינונה התאפשר הודות לפיוס, שחתם פילוג בן שבע שנים בין התנועות. הממשלה מושבעת בפני יו"ר הרשות אבו מאזן, ויעמוד בראשה ראש הממשלה הנוכחי, רמי חמדאללה, הנחשב לאישיות עצמאית. שלושה שרים תושבי עזה, שלא קיבלו אישור יציאה מהרצועה, יושבעו באמצעות שידור וידאו.

בירושלים מיהרו להגיב להצגת הממשלה, והקבינט המדיני-ביטחוני כונס לדיון כדי לגבש תגובה ישראלית למהלך. גורמים מדיניים אמרו לוואלה! חדשות כי הקבינט צפוי לגבש רשימת סנקציות כלכליות ומדיניות נגד הפלסטינים, כולל פגיעה אישית בבכירי הרשות הפלסטינית באמצעות שלילת היתרי תנועה. במקביל, ישראל מתכוונת לפעול מול הקונגרס האמריקני כדי לעודד אותו לקצץ את סיוע החוץ לרשות הפלסטינית, בטענה שהרשות חברה כעת לארגון טרור. סגן השר הביטחון, דני דנון, שנפגש בסוף השבוע עם חברי קונגרס בכירים בוושינגטון, אמר לוואלה! חדשות כי להערכתו יש כיום רוב בקונגרס לעצירת הסיוע לרשות הפלסטינית בעקבות הפיוס עם חמאס. הממשל האמריקני העביר לפלסטינים ב-2013 סיוע בהיקף של כ-440 מיליון דולר.

עוד בנושא
קרי לאבו מאזן: ”מודאג שחמאס חלק מהממשלה”
התיקים המרכזיים בממשלה הפלסטינית - בידי מקורבי אבו מאזן
ישראל תצא למאבק בממשלה הפלסטינית

השבעת ממשלת האחדות הפלסטינית של פתח וחמאס ברמאללה, יוני 2016. רויטרס
חמדאללה נשבע אמונים בפני אבו מאזן, היום/רויטרס

הממשל האמריקני טרם גיבש עמדה ברורה בנוגע להקמת ממשלת האחדות, וזאת בניגוד לאיחוד האירופי ולרוסיה, שישתפו פעולה עם הממשלה בתנאי שהיא תקבל את תנאי הקוורטט. בבית הלבן נוטים לפעול בצורה דומה, אך יחכו לקבל הבהרות מהפלסטינים, בין השאר בפגישה שתתקיים מחר בעמאן בין שר החוץ, ג'ון קרי לבין אבו מאזן.

השבעה חד-צדדית?

עד הרגע האחרון לא היה ברור אם ההשבעה האמורה תצא לפועל וזאת בשל האיום של חמאס שלא לשתף פעולה עם כינונה של הממשלה ללא הסכמה בנושא משרד האסירים. דובר חמאס סאמי אבו זהרי הבהיר כי הפתח עודכן בעמדתה של חמאס - כך דווח באל ג'זירה.

בכיר בחמאס ח'ליל אלחיה אף אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי ביטול המשרד לענייני אסירים - כפי שהוצע על ידי פתח, מהווה בגידה באסירים אשר שובתים רעב בבתי הכלא בישראל. עוד אמר כי תנועתו מוכנה לפשרה וכי היא הציעה לתפקיד את איש הפתח, הישאם עבד אלזארק. אלא שברגע האחרון נודע כי ראש הממשלה חמדאללה הוא זה שיטפל בתיק האסירים עד שתתקבל החלטה סופית בעניין.

השבעת ממשלת האחדות הפלסטינית של פתח וחמאס ברמאללה, יוני 2016. רויטרס
אבו מאזן בעת טקס ההשבעה/רויטרס

דובר חמאס סמי אבו-זוהרי הבהיר כי סעיפי המחלוקת עם פתח עדיין עומדים בעינם, וכי אם מה שיקרה בסופו של דבר זה "השבעה חד-צדדית", הממשלה תאבד את הלגיטימיות שלה ושל עצם הפיוס.

"מען" פרסמה אמש את הרשימה של שרי ממשלת הפיוס ממנה עולה שכפי שהתחייב אבו מאזן, לא יכהנו בה שרים מקרב חברי פתח או חמאס. ואולם, התיקים המרכזיים בממשלה יאוישו על ידי מקורביו של אבו מאזן, כמו שני סגני ראש הממשלה, מוחמד מוסטפא וזיאד אבו עאמר. מוסטפא היה היועץ הכלכלי של אבו מאזן במשך שנים, עד שמונה לכהן כסגן ראש הממשלה תחת רמי חמדאללה, לאחר התפטרותו של סלאם פיאד. זיאד אבו עמאר הוא איש אקדמיה, תושב עזה במקור, שנחשב בעבר למתווך בין חמאס ופתח אך בשנים האחרונות התקרב מאוד לאבו מאזן. שר החוץ, ריאד אל-מאלכי, נחשב אף הוא למינוי של אבו מאזן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully