וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחיתות בנמל: "חסן ומקורביו גרפו 17 מיליון שקל"

28.5.2014 / 9:46

במשך שנה פעלה המשטרה בחשאי כדי לאסוף ראיות על הפעילות הפלילית בנמל אשדוד, מה שכלל האזנות סתר וגביית עדויות. "ראינו כיצד חסן ואחרים סחטו, איימו ופעלו לקדם את ענייניהם"

צילום: שי מכלוף, טל אנגלנדר, אתר "ישראל היום"; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

אלפי שעות מעקבים והאזנות, חדירות שקטות לנמל אשדוד וגביית עדויות ליליות מקורבנות הפרשה – זו השיטה שבה פעלה המשטרה בשנה האחרונה, אשר הובילה בסופו של דבר למעצרו אתמול של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד אלון חסן ו-15 נוספים. הם חשודים בשוחד, סחיטה באיומים, הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים.

המשטרה מעריכה כי כחלק מהפעילות המושחתת בנמל, שלשלו לכיסם חסן ומקורביו סך של כ-17 מיליון שקלים. "ייתכן שהסכום גדול עוד יותר, ועתה אנו מתחקים אחר תנועת הכספים", אמרו במשטרה וטענו כי חלק מהכסף בוזבז על ידי חסן – דבר שהתאפיין ברמת החיים הגבוהה שלו. "שמנו יד על חשבונות בנק, על רכבי יוקרה שהיו בבעלותו ואנחנו גם מתכוונים לבקש לחלט את יתר רכושו - הווילה המפוארת עם בריכת השחייה ונכסים נוספים שבבעלותו", הוסיפו במשטרה. "מרבית הכסף בשחיתות הזאת זרם לחשבונותיו של חסן, אבל לא רק הוא נהנה מכספי השחיתות", אמר גורם במשטרה.

מאז ביסס עצמו בתפקידו בנמל, נדמה היה שחסן מתנהל כ"בוס", העושה כל העולה על רוחו. "הצלחנו להתחקות אחר ההתנהלות שלו ושל המעורבים הנוספים ולראות כיצד הם סחטו, איימו ופעלו לקדם את העניינים שלהם" – כך אמר הבוקר (רביעי) גורם במשטרה.

מהחקירה עד כה עלה כי החשודים הפעילו לחצים סמויים וגלויים על חברות, אשר ביקשו לפעול בנמל או לספק שירותים בנמל. זאת, על מנת להבטיח כי ישכרו את שירותי החברות הפרטיות שאת עניינן ביקשו אנשי הנמל החשודים לקדם - גם כאשר היה בכך כדי לפגוע בהכנסות הנמל. במשטרה סבורים כי יש להם ראיות חזקות הקושרות את המעורבים לחשדות המיוחסים להם.

במקביל, המשטרה פועלת לגייס עד מדינה עם אחד מהמעורבים בפרשה כדי לחזק את הסיכוי להרשעה. ביחידה הארצית למלחמה בפשיעה הכלכלית האווירה אופטימית באשר לתיק החקירה. במשך שנה ניהלו כאמור בלשי היחידה חקירה סמויה בעניין ואף ביקרו במרתפי הנמל.

עוד בפרשה
"מנהיג שמושך אש": כל השערוריות של אלון חסן
פרשת השחיתות בנמל: בן זקן נחקר באהזרה, ושוחרר
שחיתות בנמל: 15 בכירים נעצרו, בכיר בספורט נחקר

במהלך התקופה חתם השופט מיכאל קרשן על עשרות צווים שאפשרו לחוקרים להציב מערכות האזנה נגד אחד המעורבים המרכזיים בפרשה. תחת אמתלות שונות נכנסו הבלשים לנמל והניחו מכשירי ציתות במשרדים, בקווי הטלפון ואפילו בכלי הרכב של המעורבים. כל שיחה נקלטה, תועדה ותומללה - מה שעזר לחוקרים לבנות פאזל של ההתנהלות הפלילית לכאורה. "גם אם היו שם אנשים חשדניים וזהירים, לאורך זמן הם עשו טעויות", אמר גורם במשטרה. במשטרה מספרים שמה שקרה בנמל הזכיר התנהלות של ארגון פשיעה עם "בוס" שמתחתיו חיילים עושי דברו. "היו לו אנשים יותר קרובים, ופחות קרובים", אמר הגורם.

במקביל לאיסוף הראיות הטכני פעלה המשטרה גם במישור הכלכלי עם רשות המסים, ויחד הם עקבו אחר הכסף שהועבר למעורבים השונים. חלק ממנו הוצא מהארץ וחלק ממנו הולבן בדרכים שונות על ידי החשודים.

חוקרי המשטרה הצליחו לגבות עדויות משורה של בעלי תפקידים ואנשי עסקים שהיו בקשרי עבודה ופעילות עם הנמל, ושעסקיהם או הם נפגעו מהתנהלותו של אלון חסן והחשודים הנחקרים. המשטרה קיימה איתם בשנה האחרונה מפגשים, חלקם חשאיים, וגבתה עדויות מפלילות אשר חיזקו בצורה משמעותית את הראיות שנאספו באמצעים הטכנולוגיים והשלימו את התמונה הכללית. אתמול, ביומה הראשון של החקירה, עימתה המשטרה חלק מהמעורבים עם חומרי החקירה שנאספו. בימים הקרובים צפויים עימותים נוספים, כמו גם המשך החקירה הגלויה שנועדה להשלים ראיות נוספות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"חסן הוא דמות שהציבור אוהב לשנוא"

"אלון חסן הוא דמות שהציבור אוהב לשנוא, הוא דמות שמישהו בחר לשים אותו בחזית מתוך אינטרסים", כך אמר הבוקר בני כץ, פרקליטו של חסן. בריאיון לגלי צה"ל דחה הפרקליט את הטענה שמדובר בהתנהלות בעייתית וארוכת שנים של מרשו ואמר בציניות: "אי אפשר להפריע לסיפור טוב עם העובדות". עוד אמר: "אני לא כועס על אנשים שכועסים על חסן, כי אנחנו אוהבים לשנוא".

בתשובה לשאלה כיצד חסן התעשר כל כך מעבודתו בנמל ענה כי "הוא נהיה מיליונר אחרי שהוא השקיע את כל זמנו בנמל". לדברי כץ, חסן ידע להשקיע את כספו במקומות שהוא מצא לנכון והוסיף ש"זכותו להרוויח את כספו". עורך הדין ציין שטרם החל בעסקיו, ניגש חסן, יו"ר ועד עובדי הנמל באשדוד, להנהלה וליועצים המשפטיים ופירט על פועלו. לטענתו, חסן ביקש לדעת אם יש ניגוד אינטרסים במעשיו. כץ הבהיר כי מי שבאמת מסכן את טובת הציבור והעובדים הם דווקא הטייקונים ש"מזילים ריר" על הנמל – כלשונו.

בין העצורים בפרשה היה גם איש העסקים ג'קי בן זקן, שכבר שוחרר לביתו בתום חקירה ארוכה במשרדי להב 433. "אני חושב שעקב הפרסום עליו גרם לו נזק אדיר. כואב לי שאדם בתפקידו ומעמדו עובר את כל הדברים האלה", אמר. מממצאי החקירה עד כה עלה חשד כי גורמים בנמל יצרו מנגנון לקידום עניינן של חברות פרטיות המצויות בשליטת מקורבים להם ואשר מספקות לחלקם רווחים במישרין או בעקיפין, זאת בתמורה לשוחד ולטובות הנאה מאותן חברות.

"אנחנו עוברים ימים לא קלים, וכארגון אנחנו נדע להתמודד עם הקושי הזה", אמר הבוקר מנכ"ל נמל אשדוד איציק בלומנטל במסיבת עיתונאים שכינס שם והוסיף: "אני מאמין ובטוח שאנחנו נצא ארגון חזק יותר ובריא יותר בסוף התהליך". עוד אמר המנכ"ל: "אסור להשליך מהמקרה על כלל עובדי החברה שהם עובדים נאמנים ומסורים". לדבריו, חרף המשבר – הנמל ממשיך לעבוד בצורה תקינה.

"הדברים שקרו בעבר לא יחזרו יותר בנמל אשדוד. הכל יהיה בצורה נקייה, על פי נהלים, על פי נורמות, על פי החוק. אנחנו חברה ממשלתית, צריך לזכור שזו חברה של אזרחי מדינת ישראל. החברה הזאת העבירה לאזרחי המדינה מעל חצי מיליארד שקלים בדיבידנדים, זה סכום בלתי מבוטל וזו ביצת זהב של מדינת ישראל", סיכם.

לפניות לכתב אבי אשכנזי: Aviash123@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully