וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנבחר: "מלך השוקולד" נערך לעימות עם פוטין

איל ההון פטרו פורושנקו, שזכה ברוב גדול בבחירות לנשיאות אוקראינה, ניצב בפני שורת אתגרים מורכבים בדרך לעמוד בציפיות הגדולות שנתלו בו. הגדול שבהם: הדיאלוג עם "הצאר ממוסקבה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

בעגת הרחוב הרוסי נשמע לעיתים הביטוי "להיות בשוקולד", שפירושו הוא להיות במצב ממש טוב. האם אוקראינה, לאחר שבחרה ברוב של כ-56% ב"מלך השוקולד", המיליארדר פטרו פורושנקו, לנשיא, אכן "תהיה בשוקולד" כמאמר ביטוי הרחוב? הבעת התמיכה הגורפת באוליגרך מעידה כי רוב הציבור האוקראיני בהחלט מצפה לכך. השאלה הנשאלת עתה היא כיצד הביס האוליגרך את ראשת הממשלה לשעבר יוליה טימושנקו, וזכה בתמיכה העצומה דווקא בתקופה כה מבלבלת ולא יציבה.

ראשית, ניתן לקבוע כי העם פסל את אלה שאכזבו או שנתפסו כקיצוניים מדי. התמיכה המזערית לה זכו מועמדי הימין הקיצוני מפריכה את טענת הרוסים כי "פשיסטים" השתלטו על אוקראינה. שנית, פורושנקו, שלא היה מזוהה עם אף מפלגה, לקח סיכון כשהביע הזדהות עם מפגיני מיידאן – שמה של כיכר העצמאות במרכז קייב - שמחו נגד החלטת הנשיא ויקטור ינוקוביץ' שלא לחתום על הסכם ההתאגדות עם האיחוד האירופי. סיוע של יועצי בחירות עזר לו להתבלט על רקע שאר "מנהיגי מיידאן" המתלבטים - המתאגרף ויטלי קליצ'קו, שיהפוך ככל הנראה בעקבות הבחירות לראש העיר של קייב, אולג טיאהניבוק הימני וארסני יצניוק שהפך לממלא מקום ראש הממשלה. כשינוקוביץ' נמלט, ההימור של פורושנקו השתלם, והרייטינג שלו החל לעלות.

הקרב על אוקראינה - כתבות נוספות:
ברוב מוחץ: "מלך השוקולד" נבחר לנשיא אוקראינה
פוטין: נכבד את תוצאות הבחירות לנשיאות אוקראינה
הפוגה במשבר? "רוסיה מסיגה כוחות מגבול אוקראינה"

המועמד לנשיאות פטרו פורושנקו מצביע בקלפי – קייב, אוקראינה, 25 במאי 2014. רויטרס
פורושנקו מגיע להצביע, אתמול/רויטרס

דבר נוסף שתרם לעלייתו של פורושנקו, הוא האופן הזהיר שבו הוא ניווט במים הסוערים של הפוליטיקה האוקראינית. בין השאר, הוא הבטיח שביקורו הראשון בתור נשיא יהיה לאזור דונייצק שבמזרח המדינה, הסובל כבר כמה חודשים מטלטלה משמעותית בעקבות השתלטות הבדלנים על בנייני ממשל וניסיון למנוע את קיום הבחירות. כמו כן, הוא דחה את רעיון הפדרליזציה עבור אוקראינה, אך גם לא מיהר להתחרות במתמודדים אחרים בחיפוש אחר תארי גנאי לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. המסר שלו היה: אני פרו-מערבי, אך פרגמטי ופתוח לקראת דיאלוג עם הקרמלין.

עוד נדבך בסוד הצלחתו, היא העובדה כי כמו כל פוליטיקאי טוב, סימן פורושנקו את היעדים בצורה מספיק כללית כדי שלא יהפכו למלכודת עבורו. למשל, לא ברור מה יעשה עכשיו בנושא חצי האי קרים שרוסיה סיפחה אליה. כדי שרוסיה תסכים לנהל עמו דיאלוג, הוא יצטרך להתעלם מהנושא. בשלב זה לא ברור מה התכנית המדויקת שלו. בסוף מרץ האחרון, למשל, הוא אמר בראיון טלוויזיוני: "האם צריך לקחת את קרים בכוח? לא, צריך לקחת את קרים במוח", והשאיר פתח גדול לפרשנות.

על מנת להוציא את אוקראינה מהמשבר הרב-שכבתי שבו היא מצויה, יזדקק פורושנקו להרבה יותר מהרצון הטוב של הציבור האוקראיני בתקופת "ירח הדבש" הקצרה שאחרי הבחירות. הוא הבטיח, למשל, לקדם את הסכם ההתאגדות עם האיחוד האירופי, אך נשאלת השאלה האם האיחוד יחבק את אוקראינה או יגרור רגליים. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בהודעה שיצאה מהבית הלבן זמן קצר לאחר פרסום התוצאות, הבטיח לעמוד במחויבות לסייע לאוקראינה ליישם רפורמות כלכליות ופוליטיות. כעת נותר לראות עד כמה משמעותי יהיה הסיוע, והאם פורושנקו יהיה חזק ונחוש מספיק לגרום לכך שהכסף יגיע ליעדו ולא ייגנב בדרך.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
חיילים רוסים בעיר בלבק שבחצי האי קרים, אוקראינה, 22 במרץ 2014. רויטרס
כיצד יטפל פורושנקו בסוגיית הסיפוח? חיילים רוסים בחצי האי קרים/רויטרס

פורושנקו הצליח אמנם למתג את עצמו בתור מהפכן במהלך מערכת הבחירות האחרונה, אך כבר שנים הוא נחשב לחלק מהמערכת: חבר הפרלמנט האוקראיני בין השנים 2007-1998, ויו"ר הבנק הלאומי בין השנים 2010-2007 . כמו כן, פעמיים הוא שימש בתור שר - גם תחת ראשת הממשלה לשעבר טימושנקו וגם תחת הנשיא המודח וינוקוביץ'.

"החורף מגיע"

החדשות הטובות משנות פעילותו הרבות בלב הממסד האוקראיני, הן כי ייתכן שמדובר בצעד המשיב לגיטימציה למוסד הנשיאות, אשר ספג מכה משמעותית עם הימלטותו של ינוקוביץ' אחרי מהומות הדמים בקייב. החדשות הרעות: שורש המהומות האחרונות במזרח אוקראינה אינו בקייב, כי אם במוסקבה, והסיכוי להרגעת המצב לא טמונה בשאלה עד כמה הנשיא החדש לגיטימי, אלא האם הרוסים יפתחו בדיאלוג רציני עם פורושנקו. הנשיא החדש יהיה זקוק לדיאלוג הזה נואשות: הנחישות של האירופים להפחית את התלות בגז הרוסי לא תסייע רבות לאוקראינים כשהטמפרטורות ירדו, וכפי שמזהירה הסיסמה של בית סטארק בסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס": "החורף מגיע".

הצמרת הרוסית מתמחה לאחרונה באומנות העמימות. הנשיא פוטין הבטיח שמוסקבה "תכבד את רצון העם האוקראיני", אך באותה נשימה אמר שעדיף היה לערוך את הבחירות לנשיאות אחרי משאל עם לגבי החוקה האוקראינית. במקביל, הבדלנים הפרו-רוסים המחזיקים עדיין בבנייני הממשל במזרח אוקראינה לא הלכו הביתה. אם פורושנקו מתכוון ברצינות ללכת על הכיוון הפרו-מערבי, מצפה לו מלחמת התשה מצד רוסיה - ובאופן בלתי נמנע, אכזבה מהירה של אותו הציבור שנתן בו אמון בקלפיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully