וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: איראן נטרלה 80% מהאורניום המועשר

דוח שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית העלה כי טהראן ממלאת אחר התחייבויותיה בהסכם הביניים. לפי המסמך, לאיראן יש כעת פחות מ-40 ק"ג מהחומר המשמש לפצצת גרעין

המתקן להעשרת אורניום בנתנז, אירן. GettyImages
המתקן להעשרת האורניום בנתנז/GettyImages

איראן מיישמת את הסכם הביניים שחתמה עם המעצמות, והיא הפחיתה באופן משמעותי את מצבורי הנשק הגרעיני שלה – כך עולה מדוח רבעוני שפרסמה אתמול (שישי) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), הפועלת בחסות האו"ם.

הדוח העלה כי מאז ינואר, אז נכנס לתוקפו הסכם הביניים שנחתם בנובמבר בז'נבה, איראן נטרלה יותר מ-80% ממאגר האורניום שברשותה, המועשר לרמה גבוהה של 20%. כעת, לפי המסמך, לאיראן פחות מ-40 קילוגרמים מהחומר, שיכול לשמש להכנת פצצת גרעין בקלות יחסית.

במסגרת הסכם הביניים, טהראן התחייבה לעצור את העשרת האורניום לרמת 20%, ולנטרל מחצית ממאגרי האורניום שכבר העשירה לדרגה הזו - כ-200 קילוגרמים - באמצעות הפיכתם למוטות דלק גרעיניים. איראן התחייבה לדלל את גם המחצית השנייה של המאגר, לאורניום בדרגת העשרה של לא יותר מ-5%. ישראל דורשת שבהסכם הסופי, איראן לא תורשה להעשיר אורניום לדרגה של יותר מ-3.5%.

עוד על איראן ותכניתה הגרעינית:
דוח: איראן צימצמה בחצי את מלאי האורניום לפצצה
האו"ם: "התפתחות חיובית בחקירת הגרעין האיראני"
השנה הקשה של רוחאני: עוד חיוך אחד והוא נסדק

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
החתימה על הסכם הביניים בין איראן למעצמות, בנובמבר/AP

לפני כחודש פורסם בדוח קודם של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי איראן צמצמה באופן משמעותי את יכולתה להתחמש במהירות בנשק גרעיני, אחרי שדיללה במחצית את מאגרי האורניום המועשר שלה. שני דיפלומטים במטה סבא"א בווינה אמרו אז כי איראן מצייתת לתנאי הביניים של הסכם הגרעין שעליו חתמה בחודש נובמבר. ההסכם נחתם מול שש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה – והוא קובע כי איראן תתחייב לצמצם את תכנית הגרעין שלה, בתמורה להקלה חלקית בעיצומים הבינלאומיים.

בעניין אחר, לפני שבוע פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס פרטים מדוח חשאי אחר של האו"ם, שלפיו איראן ממשיכה לפתח במרץ את תכנית הטילים הבליסטיים שלה. בדוח, שחיבר פאנל מומחים של האו"ם, נטען כי הרכישות עבור תכנית הטילים נמשכות, ללא שינוי ניכר בטיב הרכיבים שאיראן מזמינה.

לפי המסמך, הכולל 49 עמודים, ניסיונותיה של איראן לרכוש פריטים עבור תכנית הגרעין ועבור תכנית הטילים שלה אמנם ככל הנראה פחתו בתקופה האחרונה. ואולם, באותו דוח ממש נמצא כי איראן כלל לא האטה את הפעולות הקשורות בפיתוח תכנית הטילים. "איראן ממשיכה לפתח את הטילים הבליסטיים ואת תכניות החלל שלה", נכתב בדוח, שבו צוינו גם הפרטים הבאים: "אתר שיגור טילים חדש, כ-40 קילומטרים מהעיר שחרוד, זוהה באוגוסט 2013. כמו כן, מעריכים כי מתחם שיגור גדול יותר קרוב לסיום במרכז החלל על שם האימאם חומייני בסמנן, לצורך טילים בליסטיים וכלים לשיגורי לוויין".

(עדכון ראשון: 20:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully