וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חשאי: איראן האיצה פיתוח הטילים הבליסטיים

16.5.2014 / 2:59

חרף הסנקציות, זוהה אתר שיגור חדש, ומתחם שיגור גדול יותר מתקרב לסיום. בשיחות הגרעין בווינה השבוע דרשה ארה"ב לדון בסוגיה, אך רוסיה התנגדה ושר החוץ האיראני פרץ בצחוק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ציפיות המערב "טיפשיות ואידיוטיות". המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, החודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

על אף שהפחיתה לכאורה את הרכישות שמפרות את הסנקציות שהטיל עליה האו"ם, איראן ממשיכה לפתח במרץ את תכנית הטילים הבליסטיים שלה – כך עולה מדוח חשאי של האו"ם, שחלק מפרטיו פורסמו הלילה (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. בדוח, שחיבר פאנל מומחים של האו"ם, נטען כי הרכישות עבור תכנית הטילים נמשכות, ללא שינוי ניכר בטיב הרכיבים שאיראן מזמינה. לפי הדיווח, הסוגיה מהווה סלע מחלוקת בשיחות בין איראן למעצמות בנושא תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית, והיא צפה ועלתה בסבב השיחות האחרון, השבוע בווינה.

צינורות טיטניום, שסתומים וחברות קש: כך איראן מרמה את העולם

האיסור לפתח טילים המסוגלים לשאת ראש נפץ גרעיני כלול בהחלטת מועצת הביטחון בעניין איראן מ-2010. לפי המסמך, הכולל 49 עמודים, ניסיונותיה של איראן לרכוש פריטים עבור תכנית הגרעין ועבור תכנית הטילים שלה אמנם ככל הנראה פחתו בתקופה האחרונה. ואולם, באותו דוח ממש נמצא כי איראן כלל לא האטה את הפעולות הקשורות בפיתוח תכנית הטילים. "איראן ממשיכה לפתח את הטילים הבליסטיים ואת תכניות החלל שלה", נכתב בדוח, שבו צוינו גם הפרטים הבאים: "אתר שיגור טילים חדש, כ-40 קילומטרים מהעיר שחרוד, זוהה באוגוסט 2013. כמו כן, מעריכים כי מתחם שיגור גדול יותר קרוב לסיום במרכז החלל על שם האימאם חומייני בסמנן, לצורך טילים בליסטיים וכלים לשיגורי לוויין".

עוד ידיעות על איראן:
איראן הציגה: העתק של המל"ט האמריקני שהפלנו
ברק: "אפשר להשמיד את מתקני הגרעין של איראן בפחות מלילה"
הכביסה המלוכלכת של איראן נחשפת לעיני כל

הרכיבים החשובים: מתכות, מערכות הנחיה ודלק

צוות המומחים, העוקב אחר מידת הציות של איראן למשטר הסנקציות, ציין בדוח כי המעקב אחר הפעילות האיראנית בכל הנוגע לטילים איננה דבר פשוט, וכי היא "נותרה בגדר אתגר". נכתב כי התכנית "עמומה ואינה נתונה תחת אותה שקיפות כמו הפעילות הגרעינית, שעליה מפקחת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית". המומחים ציינו כי הרכיבים החשובים ביותר עבור טהראן הם מתכות וכן רכיבים של מערכות הנחיה ודלק. "זהות בין הטילים הבליסטיים של איראן לבין תכניות החלל עלולה להקשות על מדינות להבחין בין השימוש הסופי של הפריטים שנרכשו".

טיל מרסאד מתוצרת איראן. משרד ההגנה של איראן, אתר רשמי
טיל מרסאד מתוצרת איראן/אתר רשמי, משרד ההגנה של איראן

איראן מצדה טוענת כי הטילים הם חלק מהתחמושת הקונבנציונלית שמשמשת את צבאה. גורם איראני רשמי אמר כי ארצו "רוכשת רכיבים ממדינות שונות, כולל רוסיה וסין, ואז מרכיבה טילים באיראן". לדבריו, "כמה ממדינות המפרץ מעורבות במשלוח הרכיבים לאיראן". הוא הוסיף כי טהראן "מעולם לא עצרה את תכנית הטילים ואין לה כל כוונתה לעשות זאת. התכנית מאפשרת לאיראן להיות עם ידה על העליונה".

צרפת, בריטניה וגרמניה תומכות בעמדת ארה"ב

שלשום נפתח סבב שיחות נוסף בווינה, במטרה להגיע להסכם סופי בין איראן למעצמות על תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. הצדדים אמורים לגבש הסכם עד ל-20 ביולי, מועד פקיעתו של הסכם הביניים שנחתם בנובמבר בז'נבה. לפי הדיווח, עם פתיחתן של השיחות שלשום הבהירה המשלחת האמריקנית כי ברצונה לדון הן בתכנית הטילים הבליסטיים של איראן והן בהיבטים צבאיים של מחקר גרעיני שעשתה בעבר הרפובליקה האיסלאמית. לפי גורם רשמי איראני שהיה נוכח בשיחות, שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף פרץ בצחוק לשמע הדרישה והתעלם ממנה.

דיפלומטים יודעי דבר אמרו כי נציגי בריטניה, צרפת וגרמניה הסכימו עם עמדת ארצות הברית. לעומת זאת, רוסיה – שסוחרת בטכנולוגיות טילים עם טהראן – כפי הנראה התנגדה לדרישה האמריקנית. שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב צוטט בתקשורת האיראנית אומר כי תכנית הטילים של טהראן אינה על סדר היום בשיחות הגרעין.

גורם אמריקני רשמי בכיר הבהיר השבוע כי סוגיית יכולותיה הבליסטיות של איראן חייבת להיכלל במשא ומתן על הגרעין, שכן החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בעניין איראן "כמו דברים רבים אחרים, קובעת כי כל טיל שביכולתו לשאת אמצעי לחימה גרעיני – יש לדון בו".

רק בתחילת השבוע הכריז המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, כי הציפיות של המערב כי טהראן תעצור את פיתוח הטילים שלה הן "טיפשיות ואידיוטיות". הוא אף הנחה להמשיך בפיתוח רחב היקף של אמצעי לחימה בליסטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully