וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אפשר להשמיד את מתקני הגרעין של איראן בפחות מלילה"

אהוד ברק תקף בכנס ויינברג את התייחסותה של ארה"ב לגרעין האיראני: "כל האופציות צריכות להיות על השולחן". על קריסת המו"מ: "או שלא תהיה דמוקרטיה, או שלא תהיה מדינה יהודית"

ראש ממשלת ישראל אהוד ברק ויו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת בשיחות בקמפ דייוויד, יולי 2000. GettyImages
"כרגע אין לנו פרטנר, אבל זה לא אומר שאף פעם לא יהיה". ברק וערפאת בשיחות השלום בקמפ דיוויד בשנת 2000/GettyImages

שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, התייחס אתמול (חמישי) למשא ומתן של מדינות המערב עם איראן אודות תכנית הגרעין שלה, ואמר כי במקרה שהוא ייכשל - כל האופציות על השולחן. לדבריו, ניתן לתקוף ולהשמיד את מתקני הגרעין של איראן ב"פחות מלילה אחד".

במהלך נאומו בכנס ויינברג של מכון וושינגטון, יצא ברק נגד הסכם הביניים שגובש בין איראן למערב, ואמר כי הוא "יצר מצב שבו לאיראן אין תמריץ להגיע להסכם הסופי, שיהיה מאוד כואב עבורם". לדבריו, "איראן פועלת על סמך הנחה שהממשל האמריקני שינה את המטרה מ'לא תהיה איראן בעלת נשק גרעיני' ל'לא תהיה איראן בעלת נשק גרעיני במהלך הממשל הנוכחי'". ברק הדגיש כי הממשל הישראלי התחייב "לעשות כל מה שיידרש כדי שאיראן לא תהפוך לשחקנית בעלת נשק גרעיני (...) כשאנו אומרים שכל האופציות על השולחן, אנו מתכוונים לזה ומצפים שאחרים יתכוונו לזה גם". עוד הוסיף ראש הממשלה לשעבר כי קל יותר לתקוף את מתקני הגרעין של איראן מאשר להיפטר מהנשק הכימי בסוריה. עם זאת, בנאומו לא הבהיר ברק על מי מוטלת החובה לבצע תקיפה מסוג זה.

תהליך השלום - כל הידיעות האחרונות:
”אם המו”מ לא יחודש, נתחיל לסמן מוצרים מההתנחלויות”
רוב היהודים בישראל: תומכים בהפסקת המו”מ
גם קרי מודה: ”זה הזמן לקחת הפסקה משיחות השלום”

נשיא ארצות הברית ברק אובמה במסיבת עיתונאים בסיומה של ועידת הגרעין בהאג, 25 במרץ 2014. רויטרס
"המטרה התחלפה מ'איראן ללא גרעין' ל'איראן ללא גרעין במהלך הממשל הנוכחי'". הנשיא אובמה בוועידת הגרעין בבריסל, מרץ 2014/רויטרס

התבטאויות אלו מגיעות על רקע דבריו של ראש ה-CIA לשעבר, מייקל היידן, שהתייחס ביום חמישי שעבר בפורום של הארגון הקרן להגנה על הדמוקרטיות בוושינגטון על האפשרות של תקיפה ישראלית באיראן בלי לשתף את ארה"ב. "בעיראק זה נעשה בהצלחה, ובמבט לאחור אומרים שזו הייתה החלטה טובה. עם איראן התסריט שונה - המרחק, הפיזור של המתקנים", אמר. לדבריו, "אני לא חושב שהמודיעין של צה"ל יכול לטעון בוודאות איפה נמצא כל דבר". הוא הוסיף כי חיל האוויר הוא "כוח אווירי קטן. בחישובים צבאיים גסים, כמה הם (ישראל) יכולים לעשות רק עם הכוח שלהם? הם יכולים לעשות גיחה, לא קמפיין. לא בטוח ששווה להם לסכן את היחסים האסטרטגיים שלהם (עם ארה"ב - נ"מ) בשביל זה". עם זאת, בהתייחס לתקיפה אמריקנית, אמר היידן: "אנחנו, כמובן, היינו יכולים לעשות את זה - הכוח שלנו גדול יותר והיינו יכולים לשלוח מטוסי בי-2 מבסיסים במיזורי".

ברק התייחס בנאומו גם לקריסת המשא ומתן המדיני בין ישראל והפלסטינים. לדידו, אף על פי שהפלסטינים אחראים יותר מכל אחד אחר לכישלון שיחות השלום, פתרון שתי המדינות הוא אינטרס של ישראל ואינו "טובה" שישראל עושה לפלסטינים. בתוך כך התייחס גם למשא ומתן המדיני שניהל בתקופת כהונתו כראש הממשלה. "היינו במצב דומה (עם ערפאת - נ"מ), ואמרתי לאנשים שלי: 'כרגע אין לנו פרטנר, זה לא אומר שאף פעם לא יהיה, אז בואו נעשה מה שאנחנו צריכים לעשות. זו לא טובה לפלסטינים'", אמר. ברק לא השתמש במילה "אפרטהייד", אך אמר שמשמעות של המשך הסטטוס קוו הוא "או שלא תהיה דמוקרטיה, או שלא תהיה מדינה יהודית".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"פוטין הוא לא היטלר"

שר הביטחון לשעבר אף החמיא לשר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, ואמר כי מגיעות לקרי "מחמאות במקום ביקורת". לדבריו, "מה שקרי עשה היה ניסיון מאוד כן ואדיב להשקיע הון פוליטי של ארצות הברית במטרה לפתור סוגיה מאוד חשובה לעתיד שני העמים".

בנוסף, התבטא ברק גם בנודע למלחמת האזרחים בסוריה, והציע לספק נשק למורדים הסורים. "זה לא חייב להיעשות ישירות בידי האמריקנים, אך אם למורדים יהיו טילי כתף, זה היה יכול להיות מאוד מועיל". לאחר מכן הוסיף: "כמובן, יש בכך סיכון - אך שום דבר אינו בלי סיכון". בהתייחס לאסד עצמו, אמר ברק כי הוא צריך ללכת, "גם אם יש לזה מחיר". "אני לא מאמין בהצעה הצינית: 'שיהרגו אחד את השני'", אמר, "זו לא אסטרטגיה".

מנגד, ניכר כי יחסו של ברק סלחני יותר כלפי נשיא מצרים לשעבר. "הייתי ביחסים מאוד ידידותיים עם מובארק", סיפר לשומעים. "הרקורד שלו בנושא הדמוקרטיה לא היה בדיוק ג'פרסוני, בלשון המעטה, אך אתה תומך ברודנים מתונים אם הם נאמנים".

בתחילת דבריו התייחס ברק גם למשבר באוקראינה, ורמז כי אוקראינה לא הייתה צריכה "לאתגר את רוסיה". "פוטין אינו היטלר - הוא יותר ביסמרק, איש '"ריאל פוליטיק'", אמר. "בשבוע שעבר ישבתי עם נשיא גאורגיה לשעבר סאקשווילי ונשיא פינלנד לשעבר. לראות את שניהם יחד זה נראה כמו ההבדל בין נכון ושגוי ביחסים עם רוסיה. פינלנד הצליחה לשמור על חברה חופשית מבלי לאתגר את האינטרס הביטחוני של רוסיה. סאקשווילי - בחור צעיר ומבריק - אתגר את רוסיה בזמן הלא נכון ובנושא הלא נכון, וציפה ששאר העולם יבוא לעזור לו. זה ההבדל בין בגרות לבין התנהגות פזיזה המבוססת על אשליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully