וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפיכה בתאילנד: ארה"ב מאיימת לעצור הסיוע הצבאי

שר החוץ קרי אמר כי להפיכה הצבאית "אין כל הצדקה", והזהיר מ"השלכות שליליות". גם האיחוד האירופי ושכנותיה של תאילנד גינו המהלך. מוקדי המחאה פוזרו ועוצר נכנס לתוקפו

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

העולם מגנה את ההפיכה הצבאית בתאילנד: שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, אמר אמש (חמישי) כי למהלך שעליו הכריז צבא תאילנד "אין כל הצדקה", וכי ארצו תבחן את שיתוף הפעולה בין המדינות ואת הסיוע שוושינגטון מעניקה לבנגקוק. קרי הביע אכזבה מהחלטתו של צבא תאילנד להשעות את החוקה וקרא להשיב לאלתר את הממשל האזרחי ואת המשטר הדמוקרטי. הוא הזהיר כי להפיכה יהיו "השלכות שליליות", אולם לא הודיע על צעדי ענישה מידיים.

עוד בוואלה! חדשות:
החטופה משחזרת את הזוועה: "10 שנים בכיתי בגיהנום"
ניסיון החטיפה: "פרצו לבית, תוקפים את אמא שלך בסכין"
חשד להדלפת הבגרות במתמטיקה: שאלון נשלח בווטסאפ

חייל במונומנט הדמוקרטיה בבנגקוק, לאחר ההפיכה הצבאית. תאילנד, 22 במאי 2014. רויטרס
הפנטגון בוחן את התמרון המשותף. חייל בבנגקוק, אמש/רויטרס

"בעוד שאנו מעריכים את ידידותנו ארוכת השנים עם העם התאילנדי, לפעולה הזאת יהיו השלכות שליליות על יחסי ארה"ב-תאילנד, בייחוד על מערכת היחסים שלנו עם הצבא התאילנדי", אמר שר החוץ האמריקני. "אנו בוחנים את הסיוע הצבאי ועניינים משותפים נוספים בהתאם לחוק האמריקני". הוא הביע דאגה מכך שראשיהן של מפלגות מרכזיות במדינה האסיאתית עוכבו וקרא לשחרורם. גם הפנטגון אמר כי הוא בוחן את שיתוף הפעולה הצבאי, ובכלל זה תמרון ממושך בתאילנד שמשתתפים בו כ-700 נחתים וחובלים אמריקנים.

תאילנד היא בעלת הברית הוותיקה ביותר של ארצות הברית באסיה ולשתי המדינות שיתוף פעולה צבאי הדוק. אחרי ההפיכה הצבאית ב-2006 הקפיאה ארצות הברית את הסיוע הצבאי, בסך 24 מיליון דולרים, למשך שנה וחצי, עד שהמשטר הדמוקרטי הושב על כנו. זאת בשל החוק האמריקני הקובע כי יש לעצור סיוע למדינה שהמנהיג הנבחר שלה הודח בהפיכה צבאית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מפגינים נגד ממשלת תאילנד מפרקים מאהל מחאה לאחר ההפיכה הצבאית. בנגקוק, 22 במאי 2014. רויטרס
במערב קראו לקיים בחירות בהקדם. מפגינים נגד הממשלה מפרקים מאהל מחאה בבירה/רויטרס

גם האיחוד האירופי אמר כי הוא עוקב אחר ההתפתחויות בתאילנד בדאגה רבה. "הצבא חייב לקבל ולכבד את הסמכות החוקתית של הכוח האזרחי כבסיס עקרוני לשלטון דמוקרטי", אמרה שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון. "הדבר החשוב ביותר הוא שתאילנד תחזור במהרה למסלול הדמוקרטי. בנוגע לזה, אנו מדגישים את החשיבות של קיום בחירות מהימנות וכוללות בהקדם האפשרי", הוסיפה.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד גינה את ההפיכה וקרא "לשוב מידית לסדר החוקתי ולארגון של הליך בחירות". בגרמניה קרא שר החוץ פרנק-וולטר שטיינמאייר לבחירות קרובות. "זכויות חוקתיות חייבות להישמר, וזה כולל את חופש העיתונות", אמר. עמיתו היפני פומיו קישידה הגדיר את ההפיכה "מצערת" וקרא "להחזיר במהרה את המערכת הדמוקרטית על כנה". גם סינגפור, שכנתה של תאילנד, הביעה "דאגה רבה" מהמצב.

הרשתות החברתיות בסכנה

ג'ון סיפטון, האחראי על אסיה בארגון Human Rights Watch, אמר כי חשוב שארצות הברית ומדינות אחרות יפעילו לחץ כבד על צבא תאילנד. "הפסקת הסיוע הוא רק אפיק אחד", הסביר, והוסיף כי הקריאה לקיומן של בחירות איננה מספיקה. "זו לא הדרך המהירה ביותר להחזיר את המצב לקדמותו. אין צורך בבחירות כדי לבטל את ההפיכה הצבאית, אתה יכול פשוט לרדת מהשלטון", אמר.

הגנרל פריות' צ'אן אוצ'ה מכריז על הפיכה צבאית בתאילנד – מאי 2014. AP
מפקד צבא תאילנד, הגנרל פריות' צ'אן אוצ'ה, מכריז שההפיכה הושלמה, אתמול/AP

בצהריים הודיע צבא תאילנד כי הוא משעה את החוקה, מלבד הסעיף הנוגע לבית המלוכה. הסנאט ובתי המשפט ממשיכים לפעול. השלטון החדש איים כי הרשתות החברתיות ייחסמו אם יופצו בהם חומרים שמאיימים על הסדר.

בהתאם להנחיות החדשות שפרסם הצבא, ב-22:00 בלילה הוטל סגר כללי עד לשעה 5:00 בבוקר. הצבא אסר על התכנסויות של יותר מחמישה בני אדם והפקיע את שידורי הטלוויזיה לצרכיו. כמה פוליטיקאים בכירים עוכבו, בהם מנהיג המחאה נגד הממשלה סותהפ תאוגסובאן ומנהיג ההפגנות בעדה, ג'טופורן פרומפן. בשעות הערב פונו מוקדי מחאה בעד הממשלה ונגדה, והדבר התנהל בשקט יחסי. מאז 1932, אז הפכה תאילנד למונרכיה חוקתית, היו עשה צבא תאילנד 12 הפיכות.

(עדכון ראשון: 23:50)

מפגינים נגד ממשלת תאילנד חוגגים את השלמת ההפיכה הצבאית. בנגקוק, 22 במאי 2014. AP
מפגינים נגד הממשלה, אתמול בבנגקוק/AP
מפגינים נגד ממשלת תאילנד מפרקים מאהל מחאה לאחר ההפיכה הצבאית. בנגקוק, 22 במאי 2014. רויטרס
מפגינים נגד הממשלה לאחר פינוי מוקד מחאה/רויטרס
חיילים תאילנדים לאחר ההפיכה הצבאית. בנגקוק, 22 במאי 2014. AP
חיילים בבנגקוק, אמש/AP
חייל במונומנט הדמוקרטיה בבנגקוק, לאחר ההפיכה הצבאית. תאילנד, 22 במאי 2014. רויטרס
חייל במונומנט הדמוקרטיה בבנגקוק, לאחר ההפיכה הצבאית. תאילנד, 22 במאי 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully