וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הקיצוצים: גנץ ביטל את כל אימוני המילואים

20.5.2014 / 0:01

הרמטכ"ל תקף את הכוונה להחיל "תכנית צנע" על צה"ל והזהיר: "לקחנו כבר את רוב הסיכון". הנפגעים מהקיצוץ הם חיילי הסדיר, שיישאו בנטל. "המשרתים הפכו לבני ערובה בקרב לא להם"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: מתן חדד

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, קיבל בשבוע האחרון כמה החלטות דרמטיות שמקורן בתכנית הקיצוצים שצפויה לאשר הממשלה. בין היתר, החליט על ביטול כל האימונים של גדודי המילואים בשנה הקרובה, ביטול תרגיל אוגדתי של עוצבת אדום בפיקוד דרום שהיה מתוכנן לחודשים הקרובים וביטול תצוגת ראווה של חיל התותחנים בשבטה לראשי תעשיות ביטחוניות מהארץ ומחו"ל.

עוד בנושא
יעלון: "האוצר פוגע במשרתי הקבע מתוך אידיאולוגיה"
צה"ל מתכונן למלחמה בחזית – אבל העורף לא מוכן
"סטירת לחי לטייסים": צה"ל מקצץ ב"מונית המעופפת"

"אנחנו מתמודדים עם אתגר משאבי מורכב, כמוהו לא ידענו בעבר ועלולות להיות לו השלכות דרמטיות על צה"ל", אמר אמש (שני) רא"ל גנץ בכנס מצטייני מערך המילואים שנערך בבסיס גלילות. "אני מגיע אליכם משבוע לא פשוט. בימים אלו אנחנו נאלצים לקבל החלטות כואבות, המשפיעות על כל המערכים, על כל התחומים – במילואים ובסדיר, באימונים בשטח ובעשייה בעורף". הרמטכ"ל המשיך והטיח ביקורת בממשלה, שמסרבת להגדיל את המימון למערכת הביטחון. "למדינה סדרי עדיפויות ברורים", ציין והזהיר כי "בביטחון לקחנו כבר את מירב הסיכון האפשרי".

הרמטכ"ל בני גנץ, ושר הביטחון, משה יעלון, בחמ"ל חיל הים בעת השתלטות לוחמי השייטת על ספינת הנשק האיראנית, מרץ 2014. דובר צה"ל
חוששים מהפגיעה בצה"ל. הרמטכ"ל בני גנץ ושר הביטחון משה יעלון/דובר צה"ל

רא"ל גנץ התייחס לעתיד צה"ל בשנים הקרובות בצל ההערכה הרווחת לפיה משרד האוצר אינו מתכוון להוסיף לתקציב הביטחון 2.5 מיליארד שקלים הנחוצים בשנה וחצי הקרובות. "אינני איש בשורות, לכן אומר זאת בכנות ובפשטות: נכון לרגע זה התכניות החשובות מאוד מבחינה ביטחונית והנוגעות למערך המילואים לא יוכלו להתממש השנה". לדבריו, "במהלך השנה מערך המילואים לא יתאמן. בעת הזאת תיעדפנו את אימוני הסדיר לפני אימוני המילואים – לא מפני שהם לא חשובים, לא מפני שהם לא נחוצים, אלא מפני שזהו אילוץ משאבי. אומר לכם בכנות כי אני מוטרד מהכשירות בהווה ומודאג מאוד מהכיוונים לעתיד".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
חיילי מילואים. GettyImages
"בעת הזאת תיעדפנו את אימוני הסדיר לפני אימוני המילואים". חיילי מילואים/GettyImages

הרמטכ"ל הבהיר כי הוא מקבל את הביקורת של אנשי המילואים שהודו כי לאור המצב הם יתקשו לעמוד ביעדים שהוצבו להם. "לא אתן למשרתים בצה"ל ולזכויותיהם - בסדיר, בחובה ובקבע - להפוך לבני הערובה בקרב לא להם", אמר.

גורם בכיר באגף כוח אדם בצה"ל הוסיף כי פרט לאימונים, הרמטכ"ל ישקול בשבוע הקרוב לבטל את כלל החופשות בבתי מלון לקצינים ובני משפחותיהם. הגורם הוסיף כי הנושא נדון בימים אלה וכי ההמלצות יובאו בפני הרמטכ"ל וסגנו האלוף גדי איזנקוט.

הגורם התייחס לכלל הקיצוצים וביטולים המתוכננים ואמר כי לא ברור האם מדובר ב"הפגנת שרירים" של המטה הכללי לקראת הדיון מכריע בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית התקציב או בהחלטה שמעידה על מצבו הקשה של צה"ל.

הנפגעים העיקריים מ"תכנית הצנע" הביטחונית הם חיילי ומערכי הסדיר בצה"ל. מפקדי גדודים בחטיבות החי"ר התבשרו שבקרוב תתארך התעסוקה המבצעית בגזרות השונות משישה לתשעה חודשים מכיוון שאין ביכולתו של צה"ל לגייס גדודי מילואים – מה שהיה אמור לאפשר להם להתאמן.

לצד זאת, קצינים בכירים במערך המילואים ובשירות הקבע מתחו ביקורת בדיונים סגורים על כך שההתנהלות של צמרת צה"ל טרום הקיצוץ בתקציב הביטחון הביאה לביטול האימונים וכתוצאה מכך לפגיעה ישירה בכשירות של צה"ל לפני מלחמה.

תגובת דובר צה"ל

בתגובה לדברים שהובאו בכתבה נמסר מדובר צה"ל כי "צה"ל תכנן באופן אחראי את תכנית העבודה לשנת 2014 תחת המשימות וגודל הצבא כפי שאושרו באוקטובר בקבינט ובינואר בוועדת החוץ והביטחון. לאורך כל הדרך הוצגו המשמעויות של אישור תיק עבודה עם תקציב חסר לכלל הגורמים הרלוונטיים. הובהר כי בחודש מאי - צה"ל יגיע לנקודת קצה בה יידרשו החלטות קשות. לאור רה-התכנון ובחינת הפעילות והמשמעויות התקציביות של כלל המופעים והאימונים בזרוע יבשה, הוחלט על ביטול תצוגת האש שהייתה אמורה להתקיים בבסיס שבטה".

(עדכון ראשון: 23:01)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully