וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סטירת לחי לטייסים": צה"ל מקצץ ב"מונית המעופפת"

12.5.2014 / 20:38

כשברקע הביקורת על תקציב הביטחון, בחיל האוויר מצמצמים את מספר הטיסות בין שדה דב לדרום. אנשי הקבע נשארים ללון בבסיס או נוסעים במכונית. "טייס עוד יירדם על ההגה"

מטוס "שמשון" - הרקולס J - של חיל האוויר, חולף בשמי בסיס נבטים ליד באר שבע. אפריל 2014. AP
"אם אין מספיק אנשי צוות, לא מזמינים טיסות". טייסים בבסיס נבטים/AP

בחיל האוויר החליטו אתמול (ראשון) לבטל ברגע האחרון הזמנה של טיסת "ארקיע" שאמורה הייתה לנחות אחר הצהריים בבסיס חיל האוויר בערבה כדי להעביר אנשי צוות, בני משפחות ומשרתי קבע לבסיס שדה דב בתל אביב. משרתי קבע סיפרו כי מדובר בפועל יוצא של הקיצוץ בתקציב הביטחון ושל הביקורת שנמתחה לאחרונה על צה"ל. "בניגוד לעבר, אם אין מספיק אנשי צוות אוויר שיאיישו את הטיסה, לא מזמינים טיסות", הסביר גורם בחיל האוויר. לדבריו, "כל שאר הנוסעים שמצטרפים לטיסה הם נספחים ולא סופרים אותם כנוסעים. כך נוצר מצב שבמקום לחזור הביתה, משרתי קבע נשארים לישון בבסיס".

יעלון, היום: "האוצר פוגע במשרתי הקבע מתוך אידיאולוגיה"

בשנים האחרונות ספג חיל האוויר ביקורת חריפה בשל העלויות הגבוהות הכרוכות במימון טיסות השכר מאזור המרכז לבסיסי חיל האוויר בנגב ובערבה עבור אנשי צוות האוויר, בני משפחותיהם ומשרתי קבע. בחיל האוויר בחנו את הביקורת והחליטו להפסיק את הטיסות לבסיסים חצרים ונבטים ולממן טיסות רק לבסיסים רמון ועובדה. טייסים במילואים שאמורים להתאמן בבסיסים נבטים וחצרים נוסעים בכלי רכב של היחידה או במכוניתם הפרטית.

גורם צבאי הסביר כי הטיסות נועדו לשרת את טייסי המילואים שקיבלו הצבות חירום בדרום הארץ. מאחר שהם נדרשים להתאמן לפחות פעם בשבוע כדי לשמור על כשירות, הוחלט בחיל לממן את הטיסות ולהקל עליהם. נשותיהם של אנשי צוות האוויר הביעו תרעומת על ההחלטה לקצץ בתנאי השירות. "אנשי צוות האוויר פוגעים בתא המשפחתי שלהם, במקום העבודה ובבריאותם כדי לשרת את הטייסת ולעמוד ברף המבצעי הנדרש", אמרה אחת מהן. "בגלל הקיצוץ של הטיסות מבסיס נבטים וחצרים, הם נוסעים בלילות ברכב. ביום שבו יתהפך טייס כי הוא נרדם על ההגה, יגידו שהוא פעל בחוסר אחריות", הזהירה.

עוד בוואלה! חדשות:
ליברמן: נתמוך בדחיית הבחירות בתמורה למשטר נשיאותי
משפחת אולמרט: "נתמודד באופן פרטי ולא בבית המשפט"
גנרל רוסי: תכננו להפציץ את הכור הגרעיני בדימונה

"הטובים עוזבים, את הוותיקים שוחקים"

משרתי קבע בבסיס עובדה סיפרו כי המצב בטייסות השונות הוא מהקשים שידע החיל בשנים האחרונות. "בגלל הקיצוץ קשה להחתים משרתי הקבע צעירים", אמר. לדבריו, "הטובים פשוט עוזבים, ואת הוותיקים שוחקים. כל נגד וקצין מבצע כאן לפחות שני תפקידים. במהלך השנה, אחרי כל התורנויות והכוננויות שהוא מחזיק, שולחים אותו לאבטחת יישובים במקום חיילי מילואים כי אין כסף. משפילים אותנו, וצמצום הטיסות הוא עוד סטירת לחי".

מטוס ה"סופר-הרקולס" שהגיע לבסיס חיל האוויר. אפריל 2014. דובר צה"ל
התנאים טובים יותר מאשר ב"צבא הירוק". מטוס התובלה "שמשון" שנקלט בחיל האוויר באפריל/דובר צה"ל

למרות הטענות הללו, רבים בצה"ל עדיין מלינים על כך שקצינים בדרגת רב-סרן ומעלה המשתייכים לחילות אחרים ונקראים לפעילות מדי שבוע אינם זוכים לתנאים המקובלים בחיל האוויר. בנוסף, נמתחת ביקורת הנוגעת למימון הטיסות לדרום הארץ, בתקופה שבה מתקשים אגפי המודיעין והתקשוב לשכנע את אלפי משרתי הקבע לרדת דרומה, ומתכננים להתנות את תכניות השירות לטווח ארוך בחתימה על מגורים בנגב למשך חמש שנים לפחות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כחלק מתהליכי ההתייעלות, חיל האוויר צמצם משמעותית את היקף טיסות התובלה. כמו כן, מאז שנת 2006, החל צה"ל לשלב טיסות במטוסי ארקיע לטובת תובלת אנשי צוות אוויר במילואים המגיעים לימי מילואים מרוכזים בבסיסי הדרום. בנוסף, חיל האוויר הפסיק את התובלות האוויריות לבסיס חצרים ונבטים." גורם צבאי הוסיף כי "תושבי שיכון בסיס עובדה זכאים לתובלות על בסיס מקום פנוי".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully