וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרל רוסי: תכננו להפציץ את הכור הגרעיני בדימונה

וסילי רישטניקוב היה ראש זרוע המפציצים בחיל האוויר הסובייטי. לדבריו, התכנית הסודית להשמיד את הקריה למחקר גרעיני בוטלה אחרי שישראל "מחקה" את חיל האוויר המצרי ב-1967

צילום: Gettyimages, ארכיון המדינה, אדריכל דן איתן; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

גנרל בכיר ששירת עשרות שנים בחיל האוויר הסובייטי, טוען כי במהלך מלחמת ששת הימים בשנת 1967 הקרמלין נתן פקודה להפציץ את הקריה למחקר גרעיני בדימונה, אך המבצע נמנע ברגע האחרון בשל הצלחתה המסחררת של ישראל במלחמה.

הגנרל וסילי רישטניקוב, טייס מפציצים כבדים שכיהן במגוון תפקידי פיקוד בכירים בחיל האוויר של ברית המועצות, התראיין בסוף השבוע לרשת החדשות הרוסית RT, וגולל בפני המראיין את סיפור חייו. הוא סיפר כי קיבל הוראה להפציץ את הכור בדימונה מיד עם פתיחת מלחמת ששת הימים ביוני 1967.

עוד חדשות בעולם
בוקו חראם הציג את מאות החטופות: "הן התאסלמו"
עיתונאי נחטף כשסיקר זיופים במשאל העם באוקראינה
סיסי: אם נצטרך לעשות שינוי בהסכם עם ישראל, נעשה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגנרל וסילי רישטניקוב בריאיון לרשת הטלוויזיה RT בסוף השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

רישטניקוב העיד כי כבר קיבל לידיו מפה של אזור הכור בדימונה, אך העיד כי התכנית השאפתנית בוטלה ברגע האחרון - בשל ההצלחה הישראלית בהשמדת חיל האוויר המצרי, ביום הראשון של המלחמה. כמו כן, לאחר המלחמה התברר כי המודיעין הסוביטי גם לא היה מודע לטילים אמריקנים שהיו מוצבים כדי להגן על האזור מפני תקיפות אוויריות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"מי שנתפס צריך לשתוק"

רישטניקוב אמר כי ההוראות ניתנו בבוקר ה-10 ביוני, לאחר שישראל תקפה את סוריה, שעד אותו זמן כמעט ולא התערבה במלחמה. ההפצצה הייתה אמורה להתבצע בשעות הערב. "קיבלנו רק כמה שעות כדי להתכונן". לדברי הגנרל, נאמר לאנשיו להכין 30 מפציצים כדי לתקוף את הכור ובסיסים נוספים של צה"ל בסיני. נאמר להם למחוק את סימני הזיהוי מהמטוסים ולהחליפם בצבעי מטוסים מצריים, וכן לקחת מהטייסים העתידים להשתתף במשימה את תעודות הזהות שלהם למקרה שיילכדו. "אם ייתפסו, עליהם לשתוק או לשקר ולא לחשוף את מעורבות ברית המועצות, כך אמרו לנו".

לדברי הקצין בדימוס, שרואיין ברשת RT לרגל ציון יום השנה לניצחון על נאצים במלחמת העולם השנייה שצוין בשבוע שעבר, רק שיחת טלפון דרמטית בין השליט הסובייטי – ליאוניד ברז'נייב לבין נשיא ארה"ב לינדון ג'ונסון, מנעה את ההפצצה וכן פלישה מתוכננת לחיפה דרך הים. בשיחה בין שני המנהיגים, שהתנהלה ב"טלפון האדום", הזהיר השליט הסובייטי כי אילו כוחות צה"ל יתקדמו לעבר דמשק, ברית המועצות תנקוט עצמאים הכוללים תקיפת מטרות בישראל.

עם זאת, במהלך המשבר, הציע שר החוץ הסובייטי לנקוט בצעד אחר ולנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ירושלים במקום התערבות צבאית. ברז'נייב וג'ונסון, שהבינו כי התערבות סובייטית צבאית עלולה לגרום להידרדרות למלחמת עולם גרעינית, הסכימו על המהלך הדיפלומטי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המפה כבר הייתה מוכנה". תצלום אוויר של הקרייה למחקר אווירי בדימונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

וסילי רישטניקוב שירת כטייס קרב והפצצה במלחמת העולם השנייה ב-307 גיחות מבצעיו. בקיץ 1943 עוטר בתואר "גיבור ברית המועצות". בתום המלחמה מונה לעמוד בראש להק אוויר. הוא קודם בסולם הדרגות והחל מ-1969 שימש ראש מפקדת המפציצים האסטרטגיים של חיל האוויר הסובייטי. מ-1980 ועד לשחרורו מהצבא ב-1986, שימש סגן מפקד חיל האוויר של הצבא האדום.

לרגל יום הניצחון על גרמניה הנאצית, רשת RT ראיינה בימים האחרונים גנרלים רבים שהחלו את הקריירה הצבאית שלהם בימי מלחמת העולם השנייה. ברשת דווח כי בשנים האחרונות נאספו "עדויות רבות" המצביעות על קיומה של יוזמה משותפת לברית המועצות ולמצרים, להרוס את הכור בדימונה בתגובה למתקפה ישראלית.

תמצית הראיון עם רישטניקוב התפרסם גם בעיתונות המצרית, בין היתר ביומונים הנפוצים "אל-מצרי אל-יום" ובאתר האינטרנט של העיתון הממסדי "אל-אהראם".

רשת RT נחשבת לשופר התעמולה של הקרמלין – כך, לדברי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי – ונוטה להיכנס למלחמת מלים ונראטיבים עם מדינות המערב. בחודשים האחרונים, כמה שדרניות עזבו את התחנה במחאה על הקו המערכתי שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully