וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקטת העתיד של צה"ל: "כוח אש לטווח דמיוני"

17.5.2014 / 17:20

בתעש שוקדים על פיתוח רקטת העתיד של חיל התותחנים - רקטת "אקסטרה" שתפגע במטרות במרחק 150 ק"מ. "הרקטה תקנה יכולת להפגיז מטרות בטווחים שהיום הם בלתי אפשריים"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: טל רזניק

במלחמת ששת הימים, הרקטות בקוטר 240 מילימטרים היו אימתם של חיילי צה"ל בתעלת סואץ וברמת הגולן. בתום המלחמה הצליח צה"ל להשתלט על מאגרי נשק גדולים וצירף את הרקטה הקטלנית לארסנל הנשק של כוחות היבשה והשתמש בו במהלך מלחמת יום הכיפורים. במקביל, תעש ייצרה את הרקטה "עברי", המבוססת על טכנולוגיה סובייטית.

עוד בוואלה! חדשות:
סיקרתי הפגנות, פגשתי חמושים בעזה. דבר כזה עוד לא קרה לי
שריפה ליד חוף בכינרת; מתרחצים ותושבים פונו
הלאומן ההודי חוגג ניצחון: המוסלמים צריכים לחשוש?

הרקטה הוצבה במוצב החרמון, אך לא נעשה בה כל שימוש. הדגם הבא שנקלט בצה"ל, בתחילת שנות השמונים, כונה "חביב". מדובר ברקטה בקוטר 290 מ"מ, המסוגלת לשאת ראש קרבי גדול יותר לטווחים רחוקים יותר. נעשה בה שימוש במלחמת לבנון הראשונה. בשנות התשעים החליטו בצה"ל להפסיק את קליטת הרקטה הישראלית, ובמקום זאת לרכוש רקטות מתוצרת אמריקנית – M.L.R.S.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיל התותחנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתעש זיהו את הפוטנציאל הגלום ברקטה מדויקת וזולה, ותוך ניצול של טכנולוגיה מהעבר החלו לייצר רקטות מדויקות עבור צה"ל ועבור צבאות זרים. במלחמת לבנון השנייה נוסתה לראשונה רקטה מסוג רמ"מ (רקטה מתקנת מסלול) מתוצרת תעש, המוגדרת מדויקת: בניגוד לרדיוס של מאות מטרים מהמטרה ברקטות הקודמות, הרמ"מ מצליחה לפגוע במטרות ברדיוס של עשרות מטרים. היא פותחה עבור הצרכים המבצעיים המיוחדים של חיל התותחנים, ונותנת כיום לצה"ל מענה נגד מגוון מטרות בעומק שטח האויב, ובכלל זה מענה נגד איומי ארטילריה, תותחים ומשגרי רקטות של האויב. מדובר במערכת יחידה מסוגה בעולם ברמת הדיוק ובעוצמת האש שלה.

קצין התותחנים הראשי, תת-אלוף רועי ריפטין, מקדם מאז כניסתו לתפקיד דוקטרינה חדשה שנועדה להתאים את חיל התותחנים לטכנולוגיה העכשווית ולאתגרי העתיד. באחד מראיונותיו לוואלה! חדשות הסביר תא"ל ריפטין: "בתחום הרקטות אנחנו בוחנים את רקטת 'הרומח' למרחב האוגדתי. מדובר ברקטות בעלות דיוק של 5 מטרים מהמטרה, שיודעות להרוס שתי קומות במבנה. יכולת זו תאפשר לנו לפעול בתוך שטח בנוי. מדובר באש זמינה, ללא צורך בסיוע מחיל האוויר. בסוף שנת 2014 יעבור גדוד הרעם הסבה כדי לקלוט את הרקטה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"לפגוע ולהשמיד מטרות בקרקע"

במסגרת יום עיון שיתקיים ביום שני בבית התותחן בזכרון יעקב תציג התעשייה הצבאית כמה רקטות מדויקות. אחת מהן היא "כידון קסום", רקטה ארטילרית מדויקת לטווח של כ-40 ק"מ. בנוסף, פותחה מערכת הנחיה מבוססת GPS ומערכת ניהוג מתקדמת מבוססת "פולסרים", מנועים רקטיים זעירים. התפתחות יכולות טכנולוגיות מבוססות GPS בעשור האחרון הקנו לתעש יכולות לפתח ולמכור למדינות זרות רקטות מדויקות, אמינות וזולות. ייעוד הרקטה המתקדמת היא לפגוע ולהשמיד מטרות קרקעיות כגון: סוללות ארטילריות, מפקדות וריכוזי חי"ר של האויב בדיוק של עשרה מטרים.

"כידון קסום" משוגר ממערכת ה"כותש" המדויקת מתוצרת תעש, מערכת רב-תכליתית לשיגור רקטות עם מגוון סוגי חימוש, מרקטות בקוטר 122 מ"מ ועד לרקטה בקוטר 300 מ"מ לטווח של 150 ק"מ. המערכת הניידת מסייעת לפגוע במטרות שעד היום דרשו פעולה של חיל האוויר.

בנוסף, תוצג רקטת ה"אקסטרה" בעלת טווח של 150 ק"מ ורמת דיוק גבוהה במיוחד. הרקטה, שתהיה אחת הרקטות בעלות הטווח הארוך ביותר בעולם, תצויד במגוון ראשים קרביים להשמדת מבנים ותורכב על כלי רכב משוריינים. הרקטה תיוצר בקוטר של 300 מ"מ, ואורכה יהיה כארבעה מטרים. "אקסטרה" תוכל לשאת ראש קרבי במשקל של 120 ק"ג, או חודרן מיוחד לפגיעה במטרות איכותיות. לדברי תעש, גם בשיא הטווח תוכל הרקטה להגיע לדיוק מרשים למדי של כעשרה מטרים. "רקטת האקסטרה תשנה את יכולות 'כוח אש' של צה"ל", אמר גורם בתעש לוואלה! חדשות. לדבריו, "הרקטה תקנה לצה"ל יכולות לפגוע בדיוק מקסימלי, להפגיז מטרות בטווחים שהיום הם בלתי אפשריים והם בגדר כוח אש לטווח דמיוני בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully