וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלאומן ההודי חוגג ניצחון: המוסלמים צריכים לחשוש?

נרנדרה מודי בן ה-63 סחף אמנם את ההמונים וזכה בניצחון סוחף בבחירות לראשות הממשלה, אך מצעו האנטי-מוסלמי, יחסו המורכב לנשים וקרבתו לבעלי ההון מעוררים חששות כבדים

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

עם התבהרות תוצאות אמת בבחירות הגדולות בהיסטוריה, במהלכן יותר מחצי מיליארד אזרחים הלכו להצביע, עלה כי ראש מפלגת העם ההודית (BJP) נרנדרה מודי, איש עסקים בן 63, הביס את "הנסיך" רהול גנדי, סגן נשיא מפלגת הקונגרס ויעמוד בראש ממשלת הודו החדשה. הבוקר (שבת) הגיע מודי לדלהי הבירה והצטרף להמוני תומכיו כדי להשתתף בצעדת הניצחון. "אני רוצה להודות לכל תושבי הודו", אמר עם הגיעו למטה המפלגה בעיר. לדבריו, התקשורת ההודית ייצרה במהלך כל מערכת הבחירות "פסטיבל גדול לדמוקרטיה ההודית". בהמשך היום צפוי מודי להדיע לעיר ורנסי, שם ישתתף בטקס דתי מיוחד על נהר הגנגס.

מיוחד | הבחירות הגדולות ביותר שידעה ההיסטוריה האנושית

ראש ממשלת הודו הנבחר נרנדרה מודי בתהלוכת ניצחון בניו דלהי. 17 במאי 2014.. רויטרס
מוכר הצ'אי שעלה לגדולה. מודי מוקף בתומכיו בבירה ניו דלהי, הבוקר/רויטרס

מפלגתו של מודי סחפה את ההמונים כשזכתה ב-280 מושבים בבית התחתון של הפרלמנט – ובכך עברה את 272 המושבים הדרושים כדי להפוך לרוב – באמצעות קמפיין מודרני שהציג אותו כטכנוקרט פרגמטי שהחל את דרכו כמוכר צ'אי שצמח מהשכבות הנמוכות ביותר של החברה, ותוך פיזור הבטחות שיוכל לייצב את הכלכלה, לבער את נגע השחיתות ולנקוט עמדה תקיפה בכל הנוגע לביטחון הלאומי. אולם, חרף ההתרגשות הרבה בהודו, נסיקתו של מודי בשמי הדמוקרטיה הגדולה בעולם מעלה חששות כבדים הן במדינה והן מחוצה לה – מכמה סיבות, כשהראשונה במעלה נוגעת למצע האנטי מוסלמי בו הוא ואנשי מפלגתו דוגלים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

כתם גדול מן העבר

שורשיה של מפלגת העם ההודית בתנועה הימנית-לאומנית שצמחה בהודו במהלך תקופת הכיבוש הבריטי, ואשר פעלה להגן על הודו מפני ההשפעה המערבית ומפני בני הדתות שאינם הינדואים – בייחוד המוסלמים. על אף שבמהלך מערכת הבחירות הבהיר מודי כי הלאומיות לא תעמוד לו לרועץ כשייבחר לראשות הממשלה וכי הוא יהיה ראש הממשלה של כל האזרחים, מבקריו טוענים כי גם במהלך המערכה הפוליטית האחרונה, הוא התבטא כמה פעמים באופן אנטי-מוסלמי. כך לדוגמה, טוענים מתנגדיו, במהלך הקמפיין חזר מודי כמה פעמים והבטיח כי הוא יפעל נגד המהגרים המוסלמים מבנגלדש.

כמו כן, כתם גדול שמעיב על עברו חוזר ל-2002, כאשר היה ראש מדינת המחוז גוג'ראט במערב הודו. חודשים ספורים אחרי שנבחר לתפקיד, פרצו בגוג'ראט מהומות אלימות ביותר על רקע דתי. יותר מאלף בני אדם, מרביתם מוסלמים, הוכו למוות על ידי המון הינדי זועם, נקמה על הצתת רכבת של עולי רגל. עד היום נטען כי מודי עודד את המהומות ולא עשה דבר כדי לעצור אותן.

מוקד ביקורת נוסף נגד מודי – שגם הוא קשור ליחסו הכללי כלפי מוסלמים - נוגע ליחסו התקיף לשכנה פקיסטן. רק לפני כחודשיים, בחודש מרץ האחרון, האשים מודי חברים במפלגת הקונגרס היריבה בכך שהם "סוכנים של פקיסטן ויריבים של הודו", בשל עמדתם בנוגע למעמדה של קשמיר, הנמצאת בין הודו לבין פקיסטן, ומהווה שטח מחלוקת זה שנים רבות בין המדינות. אחד מאנשי מפלגת העם ההודית גיבה אמירה זו של מודי, והפציר בבוחרים להצביע למודי או "ללכת לפקיסטן".

הפגנות ברחבי הודו נגד תקיפות מיניות ומעשי אונס. AP
הפחית את מקרי התקיפות. הפגנות נגד אלימות נגד נשים בהודו/AP

גם בכל הנוגע ליחסו לנשים, הדעות לגבי עמדותיו של מודי חלוקות ואינן חד-משמעיות. מצד אחד, מודי הציב עצמו כמי שזכויות נשים הן עיקרון חשוב במעלה עבורו, ואכן על פי פילוח תוצאות הבחירות נראה כי הוא פופולרי באופן יחסי בקרב המצביעות. אולם, לא כולם כל כך בטוחים בנאורותו המגדרית. לטענת רבים, בעת שהיה מושל גוג'ראט הוא אמנם הצליח מחד להפחית את מקרי האלימות נגד נשים, אולם באותה מידה גם השתתפותן במעגל העבודה היה נמוך במיוחד.

בעבר אף חטא בעבר מודי באמירה סקסיסטית במיוחד. ב-2012 הוא עורר סערה כשהסביר שהסיבה לשיעור הגבוה של תת-התזונה בגוג'ראט היא "תודעת היופי" של הבחורות שלא רוצות להיות שמנות.

ראש ממשלת הודו הנבחר נרנדרה מודי בתהלוכת ניצחון בניו דלהי. 17 במאי 2014.. רויטרס
יאחד את המדינה? נושאים את דיוקנו של מודי על רקע דגל הודו/רויטרס

ומה בקשר להבטחות הרבות שפיזר מוכר הצ'אי בדבר ביעור השחיתות, עשיית רפורמות כלכליות ודאגה לרווחת כל בני המעמדות בהודו? עיקר הביקורת בנושא זה נמתחת עליו בשל הטענה כי הוא מקורב יתר על המידה לבכירים במגזר העסקי, ובתקופתו כמושל דאג בעיקר למפעלים הגדולים על חשבון האזרחים הפשוטים.

אתמול, מיד לאחר ההודעה על ניצחונו, צייץ מודי בטוויטר, וכתב כי "הודו ניצחה. זמנים טובים לפנינו". האומנם, כפי שטוען מודי, כל "הודו ניצחה", ו-1.3 מיליארד אזרחי המדינה – בני כל המינים והדתות - עומדים בפני שחר של יום חדש? לפי עמדותיו והצהרותיו בעבר של מודי, נראה כי ייקח עוד רחוקה הדרך לכך, וכי מודי יזדקק להרבה יותר מאשר מאה ימי החסד, שבוודאי יינתנו לו כדי להצליח לשכנע את מבקריו שהוא ראש הממשלה "של כולם", אם להשאיל ביטוי דומה של נבחר ציבור ישראלי אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully