וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזל טהור: פיצוץ בצנרת חשף ציורי קיר עתיקים

14.5.2014 / 19:26

בית החולים הצרפתי בירושלים הוקם בתקופה הצלבנית ומנוהל על ידי נזירות. פיצוץ בצנרת חשף ציורי קיר של מייסד המקום, רוזן קתולי אדוק, שהיו חבויים במשך יותר ממאה שנה

ציורי קיר עתיקים המעטרים את קירות בית החולים הצרפתי סנט לואיס בירושלים, מאי 2014. נועם מושקוביץ
ציורי קיר של בית החולים/נועם מושקוביץ

פיצוץ צינור שאירע בינואר האחרון בבית החולים הצרפתי סנט לואיס, הנמצא סמוך לעיר העתיקה בירושלים, חשף ציורי קיר מהמאה ה-19 שהיו חבויים מתחת לטיח ולצבע המודרניים וצוירו על ידי מקים בית החולים. במסיבת עיתונאים שכינסה השבוע רשות העתיקות בבית החולים נחשפו לראשונה ציורי קיר אחרים, שהתגלו לפני חמש שנים. בציורים מתוארים האבירים הצלבנים עוטים שריון ועונדים חרבות, ומצוין גם אילן היוחסין של האבירים הצרפתים. כעת זקוק בית החולים לתרומות כדי לשחזר את הציורים החדשים שהתגלו.

אנשי רשות העתיקות הגיעו למקום בשבוע האחרון בעקבות פיצוץ הצנרת וסייעו לנזירות לנקות את הציורים החדשים, המתוארכים למחצית השנייה של המאה ה-19. כיצד ייראו הציורים אם ישוחזרו? ציורי הקיר המשוחזרים עשויים לתת לכך רמז. הציורים העתיקים עשויים בסגנון האופייני לעיטורי כנסיות מונומנטליים מאותה תקופה, תוך הקפדה על הפרטים הקטנים ומוטיבים השאולים מעולם האמנות של ימי הביניים.

בית החולים, מבנה מרשים בן שתי קומות הבנוי בסגנון הרנסאנס והבארוק, ממוקם סמוך לבניין עיריית ירושלים ולכיכר צה"ל. המקום קרוי על שמו של לואי התשיעי הקדוש (מנהיג מסע הצלב השביעי 1254-1248) והוא נחנך בשנת 1896. חלקים גדולים מהמבנה אינם פתוחים למבקרים בשל תפקודו כבית חולים ואכסניה לחולים סופניים ולחולים כרוניים.

עוד בוואלה! חדשות:
”ישראל אוהבת את דוד”: השופט מהולילנד שהפך לכוכב
דוח מבקר המדינה: מספר טיסות השרים הוכפל
הביזיון של ועדת חוץ וביטחון

חדר תפילה שהתגלה בעקבות פינוי שנערך לאחר פיצוץ צינור מים בבית החולים הצרפתי סנט לואיס. נועם מושקוביץ
חדר תפילה בבית החולים הצרפתי/נועם מושקוביץ

בית החולים מנוהל על ידי מסדר הנזירות סנט ג'וזף של ההתגלות, שמטפל בחולים מכל הדתות. הצייר, שגם יזם והקים את בית החולים הוא מרי פול אמדה דה פיילא, רוזן צרפתי ונוצרי אדוק, שביקר כמה פעמים בירושלים במחצית השנייה של המאה ה-19, ואף מת בה בשנת 1925.

בביקוריו הזדעזע דה פיילא מהנוכחות הקתולית הדלה בירושלים, ונחרד מעליית כוחם של האורתודוקסים ונציגיהם בעיר. בשל כך החליט ב-1879 להקים את בית החולים, שהחליף מבנה קטן וצנוע ברובע הנוצרי בתוך החומות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מנהלת בית החולים מוניקה דוראן חושפת את ציורי קיר עתיקים שהתגלו בבית החולים הצרפתי סנט לואיס בירושלים, מאי 2014. נועם מושקוביץ
מנהלת בית החולים, מוניקה דוראן, חושפת את ציורי הקיר העתיקים שהתגלו לאחרונה/נועם מושקוביץ

מכיוון שהיה גם אמן, עיטר דה פיילא את קירות בית החולים ואת תקרתו בציורי ענק המתארים את האבירים הצלבנים. דה פיילא צייר גם את סמלי האצולה של משפחות האבירים הצרפתים, כתב את שמותיהם וציין את אילן היוחסין שלהם. עוד הוא הוסיף על הקירות את סמלי הערים הצלבניות, סמלי המסדרים הצבאיים ומסדרי הנזירים.

במלחמת העולם הראשונה היה המבנה בחזקתם של הטורקים, שצבעו בשחור את הציורים המרהיבים. בתום המלחמה חזר הרוזן לבית החולים כשהוא בערוב ימיו. דה פיילא הקדיש את יתרת זמנו לקילוף הצבע השחור ולחשיפתם מחדש של הציורים, אולם חלקם לא התגלו, כאמור, עד לאחרונה. ב-1925 מת הרוזן בבית החולים שהקים.

מנהלת בית החולים מוניקה דוראן חושפת את ציורי קיר עתיקים שהתגלו בבית החולים הצרפתי סנט לואיס בירושלים, מאי 2014. נועם מושקוביץ
פיסת היסטוריה ומעשה אומנות נדיר. מוניקה דוראן עם הציורים שהתגלו/נועם מושקוביץ

ברשות העתיקות הסבירו כי הציורים הם פיסת היסטוריה ומעשה אמנות נדיר: "כעת יש צורך בתקציבים לשימורם, חשיפתם ותיעודם". עם זאת, הדגישו ברשות כי אין כוונה להפוך את המקום לאתר תיירות. זאת, "על מנת לאפשר את המשך עבודת הקודש הצנועה והשקטה שנעשית במקום".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully