וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל העם במזרח אוקראינה: בקייב מזהירים מאסון

11.5.2014 / 3:56

נשיא המדינה טורצ'ינוב אמר כי אם תושבי המחוזות הבדלנים יצביעו בעד עצמאות, ידרדר האזור אל "תהום כלכלי וחברתי", וקרא לקיים משא ומתן. הבדלנים מצפים למאה אחוזי הצבעה

הכנות לביצוע משאל עם על עצמאות דונייצק – אוקראינה, מאי 2014. GettyImages
הכנות למשאל העם שייערך היום/GettyImages

נשיא אוקראינה בפועל, אלכסנדר טורצ'ינוב, הזהיר מפני "קטסטרופה" שתתחולל במזרח אוקראינה, אם תושבי המחוזות דונייצק ולוהנסק, הנתונים לשליטת בדלנים פרו-רוסים, יצביעו היום (ראשון) בעד עצמאות מקייב במשאל העם שיתקיים באזור.

"זוהי בעיה מורכבת כשאוכלוסייה המוסתת על ידי תעמולה רוסית תומכת בטרוריסטים", כתב טורצ'ינוב באתר האינטרנט שלו. "התנתקות מאוקראינה תהיה צעד לקראת נפילה לתהום עבור המחוזות האלו. אלו שתומכים בשלטון עצמי לא מבינים שזה יוביל להרס מוחלט של הכלכלה, של תכניות הרווחה ושל חיי היום-יום באזור". הוא הפציר במנהיגים המקומיים לנהל משא ומתן לפתרון המשבר, אך אמר כי "הטרוריסטים שהשתלטו על מבני ממשל ותחנות משטרה לא יכולים להיכלל בשיחות מסוג זה".

הבדלנים, שהכריזו על "הרפובליקה העצמאית של דונייצק", טוענים מצדם כי הם מגנים על עצמם מפני ממשלת אוקראינה, אותה הם מכנים כ"פשיסטית" ו"אנטי רוסית". מנהיג הבדלנים בסלוביאנסק, ויצ'סלאב פונומריוב, אמר אתמול כי הוא מצפה לשיעור הצבעה של מאה אחוז במשאל העם ותיאר את הממשלה שבראשות טורצ'ינוב כ"חונטה".

לקריאה נוספת על המשבר באוקראינה
תצלומי הלווין חשפו: צבא רוסיה נותר בגבול אוקראינה
פרשנות: כשמלחמת אחים על הפרק, גם פוטין נלחץ ומתקפל
ארה"ב נגד פוטין: "הביקור בקרים - פרובוקטיבי ומיותר"

נשיא אוקראינה אלכסנדר טורצ'ינוב – אפריל 2014. AP
נשיא אוקראינה, אלכסנדר טורצ'ינוב, קרא לקיים משא ומתן לפתרון המשבר/AP

המערב ואוקראינה מאשימים את רוסיה בערעור היציבות באזור ובתמיכה בבדלנים, חרף הכחשותיה החוזרות ונשנות של הנשיא ולדימיר פוטין. גרמניה וצרפת הודיעו כי יתמכו בהחרפת הסנקציות על רוסיה, אם היא תחבל בבחירות לנשיאות אוקראינה, שעתידות להתקיים בעוד שבועיים.

במערב חוששים מתסריט דומה לזה שהתרחש בחצי האי קרים, שסופח על ידי רוסיה בחודש מרץ. ביום שישי, ביקר פוטין לראשונה בחצי האי, לרגל חגיגות ניצחונו של הצבא האדום על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. בנאום שנשא בעיר הנמל סבוסטופול, אמר פוטין כי "רוסיה חזקה יותר עם קרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully