וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם החמישית: ניצחון בבחירות למפלגתו של מנדלה

על אף שהביא את התמיכה במפלגת הקונגרס האפריקני לשיא תמיכה שלילי, זכה הנשיא המכהן והשנוי במחלוקת של דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה, לכהונה שנייה עם יותר מ-62% מקולות הבוחרים

בחירות בדרום אפריקה, 2014. AP
נשאר בשלטון. הנשיא המכהן של דרום אפריקה ג'ייקוב זומה, בקלפי/AP

20 שנה לאחר תום האפרטהייד, אין סימנים למהפך נוסף: מפלגת "הקונגרס האפריקני" הלאומי (ה-ANC) ניצחה הלילה (שבת) בבחירות בדרום אפריקה, עם תמיכתם של 62.15% מהקולות. זהו ניצחונה החמישי ברציפות מאז עלתה לשלטון ב-1994 בהנהגתו של נלסון מנדלה. אך לצד הישגו של ג'ייקוב זומה, הביא הנשיא המכהן והשנוי במחלוקת את מפלגתו של מנדלה גם לשיא תמיכה שלילי, בעוד יריביו התחזקו.

יריבתה העיקרית של מפלגתו של זומה, מפלגת "הברית הדמוקרטית", נשרכה אחרי מפלגת השלטון בפער ניכר עם22.23% מקולות הבוחרים, שהם כ-4 מיליון בני אדם. בראש המפלגה, הנחשבת לשריד האחרון של משטר האפרטהייד, עומדת אישה לבנה. עם זאת, המפלגה הגדילה את כוחה ב-5.5% בהשוואה לבחירות הקודמות ב-2009, ובמפלגה טוענים כי צברו 1.1 מיליון מצביעים חדשים, כ-700 מהם שחורים. "אנחנו בדרך להשלים את המשימה ההיסטורית שלנו, שהיא להוריד את ה-ANC מכיסאם בעשור הבא", אמרה מנהיגת המפלגה הלן זילה, "למרות שאני מקווה שזה יקרה יותר מוקדם מזה". מפלגת השלטון זוכה לביקורת רבה עקב המצב הכלכלי הקשה, במסגרתו נאמדת האבטלה במדינה ב-24% מכלל התושבים.

המפלגה השלישית בגודלה, "לוחמי החירות הכלכלית", זכתה למקום השלישי וקיבלה 6.35% מקולות הבוחרים, שהם יותר מ-1.1 מיליון איש. בכך עקפה מפלגת השמאל הרדיקלי, השואבת השראה ממנהיגים סוציאליסטים כמו הוגו צ'אבס, מפלגות ותיקות בהרבה ממנה. בראשות המפלגה עומד יוליוס מאלמה, חבר לשעבר ב-ANC. עד להדחתו מהמפלגה לפני כשנתיים עקב שורה של התבטאויות גזעניות, נחשב מאלמה לבעל סיכויים טובים להפוך לנשיא העתידי של דרום אפריקה. בסך הכל התמודדו בבחירות תשע מפלגות לפרלמנט - המספר הגדול ביותר אי פעם.

עוד חדשות מהעולם:
דיווח: אוקראינה ניתקה אספקת המים לחצי האי קרים
שגריר טורקיה לשעבר: ”פיוס עם ישראל חיוני לאזור”
חגיגה עם גופה: התמונות שהביכו את הצבא הבריטי

בחירות בדרום אפריקה, 2014. AP
אזרחים דרום אפריקנים בתור לקלפי בבירה יוהנסבורג, השבוע/AP

בעוד הברית הדמוקרטית הגדילה את כוחה ולוחמי החירות הכלכלית הגיעה להישג מרשים יש מאין - מפלגת השלטון עצמה איבדה 3.75% מקולות הבוחרים בהשוואה לבחירות הקודמות. גם בבחירות ב-2009 רשמה המפלגה ירידה של 3.79% מהקולות. כך, הגיעו אחוזי התמיכה בה הפעם לשיא שלילי חדש - פחות מ-62.55% מקולות הבוחרים בבחירות ההיסטוריות ב-1994, בהן זכה כאמור נלסון מנדלה, שהלך לעולמו לפני כחצי שנה בגיל 95.

אך על אף איבוד המצביעים, שמתבטא גם באיבוד מושבים בפרלמנט הדרום האפריקני, מפלגת הקונגרס האפריקני הלאומי היא המנצחת הבלתי מעורערת של הבחירות, ללא יריבים משמעותיים שאתגרו אותה ועם יותר מ-11.4 מיליון קולות. ניצחונה אינו מפתיע, למרות עננת החשדות לשחיתות ופלילים שמרחפת מזה שנים מעל הנשיא זומה, בן שבט הזולו.

בין הפרשיות ניתן למנות את העמדתו של זומה למשפט ב-2005 באשמת אונס של נשאית איידס. זומה, ששימש כסגן הנשיא תאבו מבקי באותם ימים, פוטר באותה שנה עקב חשד למעשי שחיתות חמורים. מאוחר יותר בוטלו כל האישומים נגדו בבית המשפט. לאחרונה הואשם זומה על ידי מפלגות האופוזיציה בשימוש בכספי מסים לשיפוץ ביתו הפרטי. מפלגת ה-ANC דחתה את ההאשמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully