וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 5 חודשים מדממים: הפסקת אש בדרום סודאן

הנשיא סלבה קיר וסגנו לשעבר שהפך למנהיג המורדים הסכימו כי יש לנסח חוקה ולהרכיב ממשלה זמנית. בינואר נחתם הסכם דומה, אך הוא לא מנע את המשך שפיכות הדמים

נשיא דרום סודאן, סאלווה קיר, במסיבת עיתונאים, ג'ובה, 18 בדצמבר 2013. רויטרס
האשים את סגנו בניסיון הפיכה. נשיא דרום סודאן סלבה קיר/רויטרס

הקץ לחודשים של הרג ודם? נשיא דרום סודאן, סלבה קיר, ומנהיג המורדים בארצו שהיה סגנו, ריק מצ'אר, חתמו אמש (שישי) על הפסקת אש מידית בין הצדדים. השניים נועדו באדיס אבבה, בירת אתיופיה, והייתה זו הפגישה הראשונה ביניהם מאז פרצה האלימות באמצע דצמבר. לפי רשת BBC, ההסכם ייכנס לתוקפו 24 שעות אחרי החתימה, כלומר בשעות הערב.

קיר ומצ'אר לחצו ידיים והתפללו ביחד, והסכימו כי יש לנסח חוקה ולהרכיב ממשלה זמנית לקראת בחירות בשנה הבאה. עם זה, טרם הוחלט מיהם הגורמים שירכיבו את הממשלה הזמנית. השניים הנחו את כוחותיהם להפסיק לאלתר להילחם ולאפשר הגשה של סיוע הומניטרי. ראש ממשלת אתיופיה היילה מרים דסלגן, שאירח את הפגישה, חתם אף הוא על ההסכם. הצעד הבא יהיה ניסיון להגיע להסכם קבע. יצוין כי הסכם הפסקת אש נחתם כבר בינואר האחרון, אולם הוא לא הביא לקץ האלימות.

ידיעות קודמות על דרום סודאן:
טבח בדרום סודאן: "ערימות של גופות"
58 הרוגים בהתקפה על בסיס או"ם בדרום סודאן
סוף לקטל במדינה הצעירה? הפסקת אש בין הממשלה למורדים

כוחות המורדים טבחו במאות אזרחים בבנטיו,דרום סודאן, אפריל 2014. רויטרס
חשש לרצח עם. קורבנות של כוחות המורדים בבנטיו שבדרום סודאן, בחודש שעבר/רויטרס

האלימות הקשה החלה באמצע דצמבר, לאחר שהנשיא קיר האשים את סגנו המודח מצ'אר בכך שתכנן הפיכה צבאית נגדו. האחרון הכחיש את הטענות, אולם אז החל להנהיג מרד צבאי נגד הממשלה. מצ'אר גייס לכוחותיו בעיקר לוחמים מקבוצתו האתנית נואר, ואילו קיר – מקבוצת הדינקה שאליה הוא משתייך.

הסכסוך בדרום סודאן, שהכריזה על עצמאות ב-2011 והפכה בכך למדינה הצעירה ביותר, הביא לאלפי הרוגים וליותר ממיליון בני אדם שנותרו ללא קורת גג. בחודשים האחרונים הופעל לחץ בינלאומי במטרה לשים סוף לאלימות בשל חשש ממשי מרצח עם שמתחולל במדינה הענייה.

רק שלשום פרסם האו"ם דוח שקבע כי שני הצדדים – הן הצבא הן המורדים – אחראים למעשי זוועה שיטתיים בבתים, בבתי חולים, במסגדים, בכנסיות ובמתחמים של האו"ם. הארגון האשים את הצדדים בפשעים נגד האנושות, ובכלל זה הרג המוני ואונס קבוצתי, ומסר כי כחמישה מיליון בני אדם זקוקים לסיוע. לאו"ם כ-8,500 פקחים המוצבים במדינה.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בירך על ההסכם. בהודעה שפורסמה מטעמו נמסר כי ההסכם להוות "סימן לפריצת דרך עבור עתידה של דרום סודאן. המסע הארוך בדרך הארוכה מתחיל עכשיו, והעבודה חייבת להימשך". קרי הפציר במנהיגים משני הצדדים "לנקוט פעולות מידיות לוודא שההסכם מיושם במלואו ושקבוצות חמושות מצייתות לתנאיו".

סמאיל צ'רגוי, בכיר באיחוד האפריקני, דווקא הביע פסימיות מסוימת באשר להסכם הטרי, והזהיר כי "בהתחשב במשבר הנוכחי, השבת השלום לדרום סודאן לא תהיה דבר קל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully