וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לקטל? הפסקת אש בין ממשלת דרום סודאן למורדים

רויטרס

24.1.2014 / 4:00

ההסכם נחתם בתום חמישה שבועות של לחימה שגבתה את חייהם של אלפים והביאה לעקירתם של כחצי מיליון בני אדם. באן ואובמה בירכו, אך כלל לא בטוח כי המשבר הפוליטי הסתיים

פליטים שנמלטו מהלחימה בעיר בור, דרום סודאן. ינואר 2014. AP
פליטים שנמלטו מהלחימה בדרום סודאן, בשבוע שעבר/AP

סוף לשפיכות הדמים בדרום סודאן? הממשלה והמורדים חתמו אמש (חמישי) על הסכם הפסקת אש, לאחר למעלה מחמישה שבועות של לחימה שהביאה את המדינה הצעירה אל סיפה של מלחמת אזרחים. ההסכם אמור להיכנס לתוקפו כבר היום, 24 שעות לאחר שנחתם באדיס אבבה בירת אתיופיה. מזכ"ל האו"ם באן קי-מון ומועצת הביטחון בירכו על כך וקראו לממש את ההסכם לאלתר, אולם מקורות דיפלומטיים שונים הביעו חשש כי הפסקת האש לא תמנע את המשך הקרבות וההרג.

בהודעה שפרסם באן נאמר כי הוא "מדגיש את ההכרח להמשיך ללא דיחוי את השיח הפוליטי הלאומי במטרה להגיע להסכם שלום מקיף, בהשתתפותם של כל נציגי החברה האזרחית והפוליטיקה בדרום סודאן". גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס הלילה להפסקת האש, ואמר כי מדובר בצעד קריטי ראשון לקראת שלום בר-קיימא. בהודעה שפרסם הבית הלבן קרא הנשיא האמריקני למנהיגים המקומיים ליישם במלואו את ההסכם ולפתוח בשיח פוליטי לפתרון הסיבות למשבר. לדבריו, עליהם להשיב את אמון העם והעולם על ידי כך שיראו את מחויבותם לפתרון של שלום.

עוד חדשות מהעולם:
אוקראינה: מפגין אולץ להתפשט בשלג, השוטרים צילמו
למרות התנגדות קרי: מקסיקני הוצא להורג בטקסס
העונש לצעירה הודית שהתאהבה: אונס בידי עשרה גברים

נשיא דרום סודאן סלבה קיר. ג'ובה, דצמבר 2013. רויטרס
המדינה הצעירה הגיעה לסיפה של מלחמת אזרחים. הנשיא סלבה קיר/רויטרס

על אף האופטימיות, מקור דיפלומטי בכיר בניו יורק העריך כי "מחאות אישיות ואתניות וכן נקמה יובילו לפעולות אלימות, פשעים והרג לזמן מסוים". מומחים שונים העריכו אף הם כי הפסקת האש לא תפתור מאבקים כוללים ורחבים יותר הניטשים במדינה, שזכתה בעצמאותה מסודאן ב-2011. גם האזרחים הביעו ספקנות באשר ליעילותו של ההסכם. "זה עשוי לפתור חלק מהבעיות המידיות אבל לא את כל הבעיות", אמר סמואל קיר צ'וק, בן 31. "אני לא אופטימי, כי מצ'אר רוצה להיות נשיא בכל מחיר".

"אנו אומרים לצדדים: מספיק! ההרג חייב להיפסק עכשיו. העקורים חייבים לשוב לבתיהם", אמר בטקס החתימה על ההסכם אלכסנדר רונדוס, שליח האיחוד האירופי לקרן אפריקה. מנגד, אמר אחד מנציגי המורדים שבא לאדיס אבבה: "ההסכם הזה לא מספק תשובות לבעיות הנוכחיות של דרום סודאן. אנו זקוקים להסכם פוליטי מקיף. אנו חותמים רק מפני שאנחנו – והם – נתונים תחת לחץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

11 עצורים בידי הממשלה

הקרבות בין הכוחות הנאמנים לנשיא סלבה קיר לבין אלה התומכים בסגן הנשיא שהודח ביולי, ריק מצ'אר, פרצו באמצע החודש שעבר. אלפי אזרחים וחיילים נהרגו ולמעלה מחצי מיליון אחרים נמלטו מבתיהם מאז. יותר מ-70 אלף אזרחים חיפשו מחסה בבסיסי האו"ם שבאזור, לאחר שאלה פתחו את שעריהם בצעד חריג ולנוכח המצב ההומניטרי הקשה. מימוש ההסכם יעמיד במבחן את תומכיו של מצ'אר, חלקם פועלים במסגרת קבוצות עצמאיות שאין כל ודאות שיפעלו בהתאם להסכם.

אזרחי דרום סודאן מגיעים לבסיסי האו"ם, 19 בדצמבר 2013. רויטרס
אזרחים שנמלטו מבתיהם בבסיסים של האו"ם, בחודש שעבר/רויטרס

מאז תחילת ינואר, אז החלו השיחות, דיווחו הצדדים כמה פעמים כי הם קרובים להסכם, אולם חילוקי הדעות ביניהם מנעו זאת. בשבועות האחרונים גברה הלחימה במדינה, כשכוחות המשטר כובשים מחדש ערים חשובות שהיו בידי המורדים.

להפסקת האש התווסף גם הסכם על "שאלת העצורים". המורדים דרשו את שחרורם של 11 מבעלי בריתו של מצ'אר המוחזקים על ידי הממשלה באשמה של ניסיון הפיכה. סיום מספין, המתווך הראשי בהסכם, אמר לכתבים כי סוכם שה-11 ישתתפו לבסוף בתהליך השלום, אולם לא לפני שיעמדו למשפט. זמן קצר לפני החתימה אמר דובר המורדים, מביור גראנג, כי שחרור העצורים "לא היה דרישה של ממש, מכיוון שכולם מכירים בצורך לשחררם". גם אובמה בהודעתו ציין כי הכרחי שהעצורים ישתתפו בתהליך באופן מלא. המורדים דרשו גם כי אוגנדה, שהודתה זה מכבר בכך שסייעה לכוחות הלוחמים של הנשיא קיר, תחדל מלעשות זאת. דיפלומטים שנכחו בשיחות אמרו כי ההסכם קורא לסיום "המעורבות של כוחות זרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully