וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם מכפיל כוחותיו בדרום סודאן: "גופות בנהר"

25.12.2013 / 1:45

מועצת הביטחון אישרה לשלוח 5,500 חיילים למדינה שנמצאת על סף מלחמת אזרחים. מתרבים הדיווחים על קברי אחים ורצח שיטתי. "לא נהיה מסוגלים להגן על כולם", אמר באן קי-מון

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה אמש (שלישי) להכפיל את מספר אנשי האו"ם בדרום סודאן, וזאת במטרה למנוע אפשרות של הידרדרות המצב במדינה הצעירה בעולם לכדי מלחמת אזרחים – נוכח האלימות הגוברת שם ומעשי הטבח. 15 החברות במועצה אישרו פה אחד את הבקשה של מזכ"ל האו"ם באן קי-מון לחזק את כוח השלום במדינה האפריקנית, ולהביא למצב בו נמצאים בה 12,500 חיילים ו-1,323 שוטרים. גל האלימות במדינה פרץ לפני כעשרה ימים במתקפות רצחניות בין שתי קבוצות אתניות, על רקע המאבק בין הנשיא המכהן סלבה קייר לסגן הנשיא המודח ריק מצ'אר.

"גם עם התוספת של 5,500 החיילים והשוטרים, אנחנו לא נהיה מסוגלים להגן על כולם", התריע באן אחרי ההצבעה במועצה והוסיף כי יש למצוא פתרון למשבר בדרכי שלום. "אין פתרון צבאי לקונפליקט בו שרויה דרום סודאן. בעידן של שלום, אני קורא למנהיגי המדינה לחתור להפסקת אש". באן הוסיף כי מתרבים הדיווחים על מעשי אונס וגילוי של קברי אחים – והבהיר כי מעשים כאלו נתפסים כפשעי מלחמה.

עוד על המשבר בדרום סודאן:
75 גופות אותרו בקבר המונים בצפון המדינה
האו”ם: 500 בני אדם נהרגו בעימותים בדרום סודאן
דרום סודאן על סף מלחמת אזרחים: ”שהנשיא ילך”

ילד דרום סודאני שפונה למחנה האו"ם בג'ובה. רויטרס
ילד פצוע במחנה או"ם בדרום סודאן, אמש/רויטרס

עוזר המזכ"ל, ונציג הארגון בכוח המשימה למען דרום סודאן, טובי לנזר, אמר אף הוא כי עוד ועוד עדויות אודות הפרות חמורות של זכויות אדם מגיעות לידיו. לדבריו, הדבר מעיד על התרחבות מעשי האלימות במדינה.

"הוצאות המוניות להורג, רצח של אנשים על בסיס רקע אתני ומעצרים שרירותיים – אלו רק חלק מהעדכונים שאנחנו מקבלים מדרום סודאן בימים האחרונים", אמרה נציבת זכויות האדם באו"ם נאבי פילאיי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אזרחי דרום סודאן מגיעים לבסיסי האו"ם, 19 בדצמבר 2013. רויטרס
אזרחים מבקשים מקלט בבסיס או"ם בדרום סודאן/רויטרס

אחד מפקחי האו"ם במדינה סיפר לרשת סי-אן-אן כי בעיירה בנטיאו ראה קבר אליו הושלכו 14 גופות. 20 נוספות נזרקו לנהר סמוך. "אנחנו פועלים על מנת לברר שתי עדויות נוספות על קברי אחים בעיר ג'ובה", אמרה ראבינה שמדסאני דוברת כוח המשימה של האו"ם לדרום סודאן. "קשה מאוד לאמת את המידע גם בגלל המצב הביטחוני וגם כי ייתכן והרוצחים כבר שרפו את קורבנותיהם".

מאות בני אדם נהרגו עד כה בעימותים האלימים בין פלגים בצבא הדרום-סודאני, שחלקם תומכים בנשיא המכהן, ושחלקם נאמנים לסגן הנשיא המודח. "אנחנו רוצים שהוא ילך – זה הכל", אמר מצ'אר, שהודח מתפקידו בחודש יולי האחרון. קייר מצדו נחוש לדכא את "ניסיון ההפיכה", לטענתו, והבהיר אמש כי צבאו השתלט מחדש על העיר המרכזית בור, אשר הייתה עד כה בידי המורדים. "החיילים עוסקים בניקוי הכוחות שנשארו שם", אמר.

נשיא דרום סודאן, סאלווה קיר, במסיבת עיתונאים, ג'ובה, 18 בדצמבר 2013. רויטרס
"החיילים משתלטים על המורדים". הנשיא קייר אחרי מסיבת עיתונאים/רויטרס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully