וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לנפגע טרור שהתפרץ: "לפעמים צריך לקבל החלטות קשות"

בבתי העלמין הצבאיים נערכו טקסי הזיכרון ל-23,169 הנופלים במערכות ישראל. בטקס לנפגעי פעולות האיבה הופרע נאום ראש הממשלה על ידי משפחות שמחו על שחרור האסירים

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

הטקסים הממלכתיים לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה התקיימו היום (שני) ב-52 בתי העלמין הצבאיים, בהשתתפות המשפחות השכולות, אישי ציבור, נציגי הממשלה, ואנשי הצבא וכוחות הביטחון. טקס הזיכרון המרכזי החל בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בשעה 11:00 עם הישמע צפירת זיכרון בת שתי דקות. במקביל נפתח גם הטקס הרשמי בבית הקברות הצבאי בקריית שאול שבתל אביב. בשנה האחרונה נוספו 57 חללים למניין הנופלים. עד יום הזיכרון תשע"ד קיפחו את חייהם במערכות ישראל 23,169 חיילים וחיילות, ו-2,495 אזרחים נרצחו בפעולות טרור.

יום הזיכרון: הדליקו נר בפייסבוק לזכר הנופלים

"אין כאב בעולם שעולה על כאבם של הורים שמתבשרים על נפילת ילדיהם", אמר נתניהו בטקס בהר הרצל במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, נציגי הממשלה וכוחות הביטחון ובני המשפחות השכולות. "ראיתי את הוריי נופלים לבור השכול, כשאחי הבכור נפל. בור השכול, הוא בור עמוק שקירותיו חלקלקים. החסר לא יתמלא אף פעם, ולמרות זאת, יש כוחות חדשים שאנחנו מגלים בתוכנו. ויש כוחות שבאים מן החוץ, מהחיבוק שהאומה כולה מעניקה ביום הזה למשפחתנו, משפחת השכול".

עוד הוסיף נתניהו: "אפשר להתמודד, אפשר להמשיך, אפשר ליצור ולבנות ולתרום ולחזק אחרים. אבל בלי לשכוח, תמיד לזכור - וגם להתנחם בכך שבנינו ובנותינו, אחינו ואחיותינו, האבות והאמהות, כולם מסרו נפשם כדי לבנות לנו מדינה ולקיים אותה. הנופלים מכל חלקי העם, יהודים ושאינם יהודים - כל אזרחי המדינה מוקירים להם תודה על קורבנם שאיפשר לנו לחיות כאן, במדינה עצמאית שגאה בכל אזרחיה. מדינה שהיא בית לאומי לעמנו. צה"ל וזרועות הביטחון הם הדבר היחיד שמבדיל בין שחיטת עמנו בעבר לימינו אנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בטקס יום הזיכרון בהר הרצל. נועם מושקוביץ
נתניהו בטקס/נועם מושקוביץ

במהלך הטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה, שהתקיים אף הוא בהר הרצל קטע את נאומו של ראש הממשלה אחד הנוכחים, רמי כהן, שנפצע בפיגוע בשנת 2000 כשמחבל דקר אותו מספר פעמים. "איך אתה משחרר את רוצחי ילדינו?", קרא לעברו כהן, במחאה על שחרור האסירים במסגרת המו"מ עם הפלסטינים. "ידעתי שאפגוש אתכם כאן", השיב לו נתניהו. "ההחלטה שהתקבלה היא קשה ומתנגשת עם ערכי הצדק. המציאות המורכבת באזורנו הביאה לכך שבארבעת העשורים האחרונים נאלצו ממשלות ישראל לקבל החלטות אלה שהן קשות מנשוא. ראיתי את זה כאחריות שלי כראש ממשלת ישראל לבוא לכאן ולעמוד יחד אתכם ביום הזיכרון עם יקירנו שנפלו. אני מצדיע לכם ומאחל החלמה לפצועים. יהיה זכרם של חללי פעולות האיבה ברוך לעד".

כ-1.5 מיליון אנשים יפקדו במהלך יום הזיכרון את החלקות הצבאיות בבתי העלמין ברחבי הארץ. בשל מזג האוויר השרבי, הוחלט באגף המשפחות וההנצחה במשרד הביטחון לתגבר את ההיערכות בבתי העלמין הצבאיים. מד"א טיפל בסך הכל ב-20 בני אדם בטקס בהר הרצל בו השתתפו אלפים, מתוכם חמישה פונו לבתי החולים בבירה.

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה:
כשמג"ד מזיל דמעה: "בקרב אין ברירה, תהיה חזק ותתאבל אחר כך"
"לתת פנים לנופלים": מנציחים את החללים השקופים
"אני רוצה לשאת תפילה בקשר"; "כאן קודקוד, אמן"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בהר הרצל. נועם מושקוביץ
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בהר הרצל/נועם מושקוביץ

שר הביטחון, משה יעלון, נאם בטקס הזיכרון שהתקיים בחלקה הצבאית בבית העלמין בקריית שאול במעמד סגן הרמטכ"ל אלוף גדי אייזנקוט. "ושוב אנו מוצאים את עצמנו נכנסים בשערי בית העלמין ופוסעים בחיל ורעדה בשביליו הדוממים", פתח יעלון את דבריו, "צועדים בין מצבות האבן הקפואות, שהשמות אשר חקוקים בהן מתארים עולם ומלואו של חיים שהיו ואינם עוד". "קשים הם כאבי הפרידה. קשים לא פחות ייסוריי הגעגועים, תחושת ההחמצה, הזיכרונות מימים מאושרים שלא ישובו", המשיך יעלון. "כל נופל היה עולם ומלואו, וכל משפחה אשר אוספת את שבריה ומנסה לשוב בחזרה, בדרך כלשהי, אל מסלול החיים. יום אחד בשנה הופך האבל האישי, המייסר כל כך, לנחלתה של מדינה", הוסיף. "יגון עוטף את הארץ שעה שהבנים והבנות, רעים ופקודים, מטפסים במעלה הזיכרון, תופסים את מקומם בשורה הראשונה של הכאב, לצד תחושת הריקנות והדמעות שנקוות בעין וחונקות את הגרון".

"למרות ההצלחות המפוארות שאנו גאים בהן והכישרונות הרבים שהתברכנו בהם, למרבה הצער טרם הגענו אל המנוחה והנחלה", אמר יעלון. "מקרוב ומרחוק ממשיכים דורשי רעתנו לנסות לשבש את חיינו ולפגוע בנו, מסרבים להכיר בזכותנו לבית לאומי יהודי באיזשהו גבול. מדינות וארגונים ממשיכים לממן, לאמן, לחמש ולהתחמש במטרה אחת: להרוג יהודים רק משום היותם יהודים". לדברי יעלון, "נגדע ידם של אלו המבקשים את נפשנו, אך נמשיך לשאוף לעד לשלום. מלאכה רבה לפנינו: עלינו להקפיד להיות מדינה שערכיה המוסרים הם נר לרגליה. מדינה חומלת ומגוננת לאזרחיה החלשים, הנלחמת בחורמה בגזענות, באלימות ובשנאת זרים. מדינה אשר חייבת להילחם ביד ברזל בטרור המכונה בטעות 'תג מחיר', תופעה מכוערת שאין לה כל קשר לערכים היהודיים ולמוסר היהודי, ומטרתה לפגוע בערבים רק משום היותם ערבים. זו חובתנו לכן, משפחות יקרות. זו חובתנו לבנים ולבנות שלא ישובו. יהי זכרם של הנופלים ברוך".

טקס יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל, הר הרצל. מאי 2014. נועם מושקוביץ
טקס יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל, הר הרצל. מאי 2014/נועם מושקוביץ

כחלק מהכוננות ליום הזיכרון וליום העצמאות, הורה שר הביטחון משה יעלון, בהתאם להערכת המצב בצה"ל, להטיל סגר כללי על השטחים עד היום בשעה 23:59. מצה"ל נמסר כי במהלך הסגר יותר מעבר רק במקרים הומניטריים ורפואיים או במקרים חריגים אחרים, כפוף לאישור המנהל האזרחי. "צה"ל ימשיך לפעול על מנת להגן על תושבי מדינת ישראל תוך התחשבות במרקם החיים הפלסטיני", נמסר.

לרשות המשפחות השכולות עומד מוקד טלפוני ארצי הפועל בשעות 13:00-8:00 במספר 03-7776700. ניתן יהיה להזמין באמצעות המוקד הסעות לבני המשפחות השכולות.

עדכון ראשון: 11:03

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully