וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגע של מלאך": הסיפור שמאחורי אסון השייטת

5.5.2014 / 9:00

עומר שרגא גדל על סיפורו של גיא, שנהרג במבצע של שייטת 13 בלבנון ב-1997, מאז ליווה אביו את המשפחות בהליך משפטי על קבורת הגופות של יקיריהן. כעת, הוא הנציח את גיא בשיר

אנדרטה לאסון השייטת בשבי ציון. שמוליק מסוט, ספק 500
"האירוע הזה גרם לי לא לרצות לתת את הכל". אנדרטה לזכר לוחמי השייטת/ספק 500, שמוליק מסוט

"מגע של מלאך וחיוך של ילד" – כך מתחיל השיר לזכרו של גיא גולן לוחם שייטת 13 שמצא את מותו בעת פעילות מבצעית בלבנון בתחילת חודש מאי 1997. את השיר חיבר עומר שרגא, שגדל על סיפורם של הלוחמים - ובמיוחד על סיפורו של גיא - בעקבות מאבקו של אביו, עו"ד אליעד שרגא, למען משפחות הנופלים בשל התנהלות הצבא בנוגע לקבורתם של הבנים לאחר האסון. מבחינתו של עומר היה זה המעט שהוא יכול לעשות כדי לסייע למשפחת גולן, שהפכה עם השנים למשפחתו השנייה.

אסון השייטת אירע בלילה שבין 4 ל-5 במאי 1997. כוח של 16 לוחמי השייטת נכנס ללב לבנון למבצע, שזכה לכינוי "שירת הצפצפה", ומטרתו נותרה לא ברורה עד היום. סמוך לעיירת החוף אנסריה נפגע הכוח ממטעני צד, שפיצוצם גרם לפיצוץ חומרי הנפץ שנשאו החיילים על גבם. 12 לוחמים נהרגו בתקרית, ארבעה חיילים נוספים נפצעו ו-11 חולצו. גופתו של סמל-ראשון איתמר איליה לא נמצאה והוא הוכרז נעדר.

יום הזיכרון: הדליקו נר בפייסבוק לזכר הנופלים

כשנה לאחר מכן הוחזרה גופתו של סמ"ר איליה במסגרת הסכם חילופי גופות של לוחמים מאותה תקרית תמורת גופותיהם של לוחמי חיזבאללה. בדיעבד, התברר במסגרת ועדת חקירה שנפתחה בנושא, ובהליך משפטי שפתחו הוריו של גיא, תיקי ויורם גולן, כי קבורת חלקי הגופות מהאסון לא נעשתה כראוי, וחלקי גופות של חיילים הוכנסו לקבריהם של לוחמים אחרים.

עוד על יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה:
פרס בעצרת הזיכרון הממלכתית בכותל: "השמחה שלנו תמיד חסרה"
אביו של הדרוזי הראשון בסיירת מטכ"ל: העריכו אותו
טל, שלומי וגל: האחרונים שנכנסו למשפחת השכול

שייטת 13 בתרגיל. דובר צה"ל
חלקי גופות של חיילים הוכנסו לקבריהם של לוחמים אחרים. שייטת 13 בתרגיל/דובר צה"ל

עומר סיפר: "תיקי, אשר מבקרת מדי יום ביומו בקבר של בנה גיא זיהתה תולעים מעל הקבר. היא החזיקה תולעת אחת בידה והלכה לגנן של בית העלמין על מנת שזה יבחן את התולעת וירסס באזור נגד אותו הסוג. הגנן הרים מבטו אל תיקי וענה לה שאלו לא התולעים הרגילות, אלא 'תולעי אדם', העולות כאשר גופה נרקבת". כך למעשה התגלה כי חלקי הגופה נקברו רק מתחת לשיש המצבה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"לא רציתי להיות שייך לצבא הזה"

בהליך המשפטי ייצג את בני המשפחה עורך הדין אליעד שרגא – אביו של עומר – ומשם החל חיבור מאוד חזק בין שתי המשפחות. עומר זוכר את ההתעסקות באסון השייטת כבר מגיל שש. "אני זוכר את הסיפורים ששמעתי, והתחלתי מגיל מאוד צעיר להכיר את משפחת גולן ובמיוחד את אמו, תיקי, שהיא אישה מיוחדת במינה", סיפר.

"כל ילדותי גדלתי על סיפור האסון כעל סוג של מורשת קרב, ולמרות בעיות פרופיל עשיתי הכל כדי להצליח ולהתקבל לצנחנים", המשיך. "רק בגיל 20, כשהייתי בקורס קצינים, התבררו לי הפרטים הלא נעימים של האסון. כשתחקרתי את הנושא התגלתה לי ההתנהלות הלא ראויה של צה"ל בכל הקשור לקבורת חלקי גופות הלוחמים".

בעיניו של עומר, אמו של גיא היא "אישה חזקה שעברה כל כך הרבה סבל, וממש ראויה להערצה". לדבריו, "תיקי איבדה את בנה ולאחר מכן עברה כאב גדול עם הטעות בקבורת חלקי הגופות. מאוחר יותר, בשנת 2001, היא ילדה בת נוספת למרות שהייתה בת 49, כחלק מהניסיון שלה להתגבר על האסון שלקח את בנה. בתקופה האחרונה היא נלחמת בלוקמיה כמו גיבורה. למרות כל הקשיים היא ממשיכה להילחם ולא לוותר. אין מילים לתאר את הגדולה והעוצמה שלה.

"מגע של מלאך", האזינו לשיר שכתב עומר שרגא על גיא גולן:

לאחר שהשתחרר, הרגיש עומר שהוא צריך לעשות משהו כדי לסייע להתמודדותה של המשפחה עם הקשיים אותם הם עוברים מאז אסון השייטת – והחליט לכתוב שיר לזכרו של גיא. "לכל טקס ולכל אירוע במהלך שירותי הצבאי הגיעה משפחת גולן, ותיקי בפרט", סיפר, "גיא וסיפורו ליוו אותי במשך כל השירות – אם זה בזמן מסעות אותם הקדשנו לזכרו של גיא, או סתם במחשבה".

לדבריו, "החלטתי שליום הזיכרון הקרוב אכתוב, אלחין ואבצע שיר לזכרו של גיא. את השיר כתבתי על מנת לנסות לספר את סיפור חייו ומותו של גיא, מזווית הראייה של תיקי". לעומר אין ניסיון בתחום, אך הוא המשיך עם הפרויקט בעזרתה של היוצרת והמורה לפיתוח קול נועה ענוה.

"מכיוון שמעולם לא כתבתי, הלחנתי או ביצעתי שיר, נעזרתי בנועה, שליוותה אותי במשך כל התהליך, כתבה יחד איתי את המילים, עזרה בהלחנתו והייתה צמודה אליי במהלך כל תהליך הפקתו של השיר, 'מגע של מלאך'", סיפר. בתום העבודה על השיר, השמיע אותו עומר לתיקי. "היא ממש התרגשה והתעלפה", סיפר, "זה מאוד ריגש אותה ומיד היא ביקשה ממני שנפיץ אותו לכל מקום שאפשר ודרכו נספר את סיפורו של גיא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • שייטת 13

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully