וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס בעצרת הזיכרון הממלכתית בכותל: "השמחה שלנו תמיד חסרה"

5.5.2014 / 0:15

בטקס ברחבת הכותל המערבי ביקש הנשיא: "שאו בגאון את היצירה המפוארת הזו ששמה מדינת ישראל". הרמטכ"ל: "אין די בטובי המפקדים. נדרשת גם תמיכתו של עם הנכון לשלם את מחיר החוסן"

צילום: עומר מירון; עריכה: מתן חדד; קריינות: אביב אברמוביץ'

זוכרים את כולם: ברחבת הכותל המערבי בירושלים נערכה אמש (ראשון) עצרת הזיכרון הממלכתית ל-23,169 חללי מערכות ישראל שנפלו מאז קום המדינה, בהשתתפותם של נשיא המדינה שמעון פרס, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ ונציגי המשפחות השכולות.

"לפני 67 שנים החליט האו"ם על הקמתה של מדינה יהודית", אמר פרס בנאומו, מיד אחרי צפירה בת דקה שנשמעה ב-20:00 ברחבי הארץ. "אבל לא ההכרזה היא שהקימה את המדינה המופלאה הזו. היא קמה בדם בניה, בזיעת חלוציה, בחזון נביאיה. ישראל כיום היא מדינה חזקה. נס בעיני היהודים, פלא בעיני הגויים. אנו הישראלים איננו ככל האדם. כבר שנות דור שהעצב אינו מרפה, גם לעת שמחה. השמחה שלנו תמיד חסרה. עננה של עצב עוטפת אותנו. היא חבויה עמוק, אך ניבטת מתוך עינינו".

יום הזיכרון: הדליקו נר בפייסבוק לזכר הנופלים

העצרת הממלכתית לזכר חללי מערכות ישראל. נועם מושקוביץ
"אנו עם ללא ברירה. בזכותם היינו ונהיה". הנשיא פרס בעצרת בירושלים, אמש/נועם מושקוביץ

"כל מילה שהותירו אחריהם הנופלים הייתה לצוואה האומרת", המשיך פרס. "להיות ערכיים כעשרת הדיברות. להיות נושאי עוז וגבורה. להיות חברה בונה ונאורה. להיות מדינה דמוקרטית וחופשית. להיות עם שוחר שלום. אכן, רבים מהם לא זכו לבנות בית. לא הספיקו לטעת עץ. לא טעמו טעם מלא של אהבה. הם הותירו אחריהם אתכם, בני המשפחות השכולות, לבכות את נפילתם. ואותנו, החברים, לכאוב, להזכיר ולזכור. לא נקטין את אשר עשינו – מדינה מיוחדת במינה, שרוחה עזה וכוחה במותניה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו משתמשים כאן הערב בלשון רבים: 'אנחנו', 'איבדנו', 'חלמנו', 'רצינו', אבל בראש ובראשונה משפחות יקרות, זה הכאב שלכם. האובדן האישי. הפצע האישי. היגון האישי. אנחנו יכולים רק לחבק, לכבד, לזכור. ביודענו שאנו עם ללא ברירה. להיות או לחדול. בזכותם היינו ונהיה. ספק אם ישנה עוד מדינה בעולם שבראש סדר יומה, בדיונים המכריעים שלה על יציאה לפעילות מבצעית, נוכחת אותה עננת עצב. אנחנו אילמים מולכם, מול השכול הכבד. כי אין מילים היכולות לבטא את הכאב שלכם מול הידיעה ששום דבר בחייכם, לא יהיה דומה למה שהיה לאחר אותה נקישה מהוססת בדלת".

"מה ניתן לומר מול עיניכם? לחזק? אתם חזקים. לנחם? אין ניחם. אנחנו שותקים, אך יודעים שבלעדיהם ספק אם היינו עומדים כאן היום, מול הקדוש שבמקומותינו. כנשיא גאה לאומה גאה, אני רשאי לומר לכל אחת ואחד מכם: אלמלא אומץ לבם של ילדכם, אישכם, אחיכם ואחותכם היקרים, לא הייתה לנו מדינה".

העצרת הממלכתית לזכר חללי מערכות ישראל. נועם מושקוביץ
"כל שנותר לנו הוא לכאוב ביחד"/נועם מושקוביץ

"אחיותיי ואחיי, בני המשפחות, כמי שהיה שותף לבניינה של המדינה, למכאוביה ולהישגיה, אני מבקש, על אף הכאב, שאו בגאון את היצירה המפוארת הזו ששמה מדינת ישראל", סיכם פרס. "את הלוחמים והבנאים שהקימו את המדינה שהייתה לפלא בעמים. את המדינה שהיא מסלול המראה לעתיד גדול לדורות הבאים. את צה"ל, צבאנו האהוב. אנו חיים עדיין על חרבנו. אבל שוחרים לשלום בכל לבנו. הקרב לא תם. טרם הגענו לייעודינו".

רא"ל גנץ: נבצע כל משימה שנידרש למען ביטחון ישראל

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, פנה בנאומו למשפחות השכולות: "בני המשפחות, ‏את הצל שמופיע בעיניו של הורה שאיבד את היקר מכול, אני נושא עמי כתפילה, תפילת הלב המבקש לשמוע כי כל כוחותינו ישובו בשלום, מעתה ועד עולם. הערב, כל שנותר לנו הוא לכאוב ביחד, לעטוף אתכם באהבתנו ולהביט יחד במקורות התקווה והכוח שנותרו כאן, על אדמת ארצנו".

הרמטכ"ל אמר כי השקט הביטחוני הוא "אשליה מתעתעת". לדבריו, בכוחו של ניצוץ להביא לתבערה אולם כוחות צה"ל עומדים "דרוכים ומוכנים להגיב לכל התלקחות, ונבצע כל משימה אליה נידרש למען ביטחון ישראל. זהו ציווי עליון ומחייב, אותו אנו תובעים מכוחותינו".

עצרת הזיכרון הממלכתית לחללי צה"ל ברחבת הכותל ירושלים, מאי 2014. נועם מושקוביץ
"מדינה שהיא מסלול המראה לעתיד גדול לדורות הבאים"/נועם מושקוביץ

גנץ הוסיף כי צה"ל מתחייב לשלוח את כוחותיו אל הקרב "מאומנים, מצוידים במיטב האמצעים, ובראשם טובי המפקדים. אולם בכך אין די. נדרשת גם תמיכתו של עם, הנכון לשלם את מחיר החוסן בעתות חירום ומלחמה ולהוקיר את מסירות כוחותיו בימי שגרה, של חברה מאמצת ומחזקת, הרואה בשליחותם ערך עליון, המוקירה את שירותם ואת מסירותם, המבטיחה את חוסנם כשליחיה".

מוקדם יותר השתתף ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת זיכרון לחללי מערכות ישראל של ארגון "יד לבנים" בירושלים ואמר כי "לא היינו כאן אלמלא נכונותם של גיבורי האומה למסור את נפשם כדי שנהיה כאן", בהתייחס לנופלים. "האמת הפשוטה והתמציתית ביותר היא זו: לא היינו כאן אלמלא קורבנם", אמר נתניהו, ששכל את אחיו יוני במבצע אנטבה, והוסיף כי: "במהלך שנות גלותנו פשוט טבחו בנו. השוני הגדול בתקומת ישראל היא היכולת שלנו להעמיד בנים ובנות שיגנו עלינו".

(עדכון ראשון: 19:36)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת הזיכרון לחללי מערכות ישראל ביד לבנים בירושלים. 4 במאי 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בטקס הזיכרון בבית יד לבנים בירושלים, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
נשיא המדינה שמעון פרס בעצרת הזיכרון הממלכתית לחללי מערכות ישראל בכותל המערבי. 4 במאי 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא פרס, אמש ברחבת הכותל המערבי/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully