וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפרשת השחיתות החמורה בתולדות ישראל ראוי עונש יוצא דופן"

פרופ' עמנואל גרוס, מומחה למשפט פלילי, מעריך שבית המשפט יגזור על ראש הממשלה לשעבר עונש מאסר קרוב לזה שדרשה הפרקליטות - 5 עד 7 שנים. "העונש צריך לתאום את מעמדו"

צילום: טל אנגלנדר, יוסי ציפקיס, דוד קורן; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: לירון בארי

שלב הטיעונים לעונש בתיק הולילנד יצא שלשום לדרך. לאחר שהפרקליטות דרשה לגזור על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט חמש עד שבע שנות מאסר, פרקליטו, עו"ד אלי זהר, ביקש אתמול (שלישי) להטיל עליו עונש שלא יכלול מאסר בפועל. פרופ' עמנואל גרוס, מומחה למשפט פלילי באוניברסיטת חיפה ומכללת נתניה, סבור שאין מנוס מהטלת עונש מאסר בפועל על ראש הממשלה לשעבר. "זה לא יהיה רחוק ממה שהפרקליטות ביקשה", הוא מעריך.

משפט הולילנד - סיקור מיוחד:
אולמרט בבית המשפט: ההכרעה הייתה זעזוע קשה מאוד
הפרקליטות דורשת: לפחות 6 שנות מאסר לאולמרט
אולמרט בחקירה: "רק כעת המימון של זקן מפריע?"

פרופ' גרוס מסביר שבהתאם לחוק, בתי המשפט נוהגים להטיל עונשים כבדים יותר על מקבלי השוחד מאשר על הנותנים. "בל נשכח שעבירת השוחד אמורה להגן על הציבור מפני שחיתות ציבורית של עובדי הציבור", הוא אומר בשיחה עם וואלה! חדשות. "אם לא יהיו עובדי ציבור שיהיו נכונים לקבל שוחד, לא תצלח דרכם של נותני השוחד".

אהוד אולמרט בשלב הטיעונים במשפט הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אפריל 2014. דרור עינב
אולמרט בבית המשפט, אתמול/דרור עינב

בתקופה שבה בוצעו העבירות שבהן הורשעו אולמרט והמעורבים הנוספים בפרשה, העונש על קבלת שוחד עמד על שבע שנים ואילו העונש על נתינת שוחד עמד על חמש שנים. "המחוקק החמיר את העונש בעבירת השוחד", מסביר פרופ' גרוס. "לו הם היו מבצעים את העבירות הללו היום, העונש שלהם היה יכול להיות עד עשר שנים, אבל העונש החדש לא חל על אולמרט וחבריו כי אינו חל רטרואקטיבית". לכן, לדבריו, דרשה הפרקליטות להטיל על אולמרט עד שבע שנות מאסר – שזהו העונש המקסימלי.

בתשובה לשאלה אם בית המשפט צפוי להחמיר עם אולמרט בשל העובדה שמדובר בראש הממשלה לשעבר, שקיבל את השוחד כשהיה ראש עיריית ירושלים, השיב פרופ' גרוס: "כללי המשפטי הוא שככל שמעמדו של מקבל השוחד גבוה יותר, אז צריך לקחת זאת בחשבון לצורך החמרה בעונשו. ככל שעובד הציבור נושא בתפקיד רם וחשוב, עונשו צריך להיות חמור יותר בהתאם".

מהו ההגיון המשפטי עליו נשענת דרישת הפרקליטות?

"היא חמורה יותר אם משווים לעונשים שנגזרו בעבר על ראשי ערים ובל נשכח שאולמרט היה ראש עיר - לא שר ולא ראש ממשלה. מתחם הענישה שהציעה הפרקליטות גבוה יותר מאשר תקדימי עבר של ראשי ערים. יחד עם זאת, עונשי עבר של ראשי ערים זה לא דבר קבוע שלא ניתן לשנותו, הכול תלוי במקרה עצמו. הולילנד נקראה פרשת השחיתות החמורה ביותר במדינת ישראל ואם אכן מדובר בפרשה כזו חמורה, צריך להתאים לה עונש מיוחד, יוצא דופן בחומרתו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

לדבריו, בבואו לגזור את דינו של אולמרט, על בית המשפט "לקחת בחשבון את הנסיבות האישיות של אולמרט ולחשוב גם על ההשלכות של העונש שייגזר עליו - איך זה ישפיע על המשך חייו. כך, למשל, הוא לא יוכל לכהן בתפקידים ציבוריים ואין ספק שמדובר בפגיעה קשה מאוד. מצד שני, ככל שהעבירה יותר חמורה, כך היכולת של בית המשפט להתחשב בנסיבות מקלות הולכת ופוחתת".

לגבי השופט שהרשיע את אולמרט בפרשה וצפוי לגזור את עונשו בקרוב, דוד רוזן, אמר גרוס, שופט צבאי בעברו: "אני עצמי הייתי שופט. אני מעריך אותו כשופט טוב וחכם, שלא נרתע לעשות את מה שנדרש ממנו גם כשמדובר במטלה קשה. הוא עושה מה שמצופה ממנו כשופט".

צוות ההגנה של אולמרט הודיע כי יערער. מה הסיכוי שהערעור יתקבל?

"קשה לדעת. בדרך כלל בית המשפט העליון אינו מתערב בקביעות של מהימנות. חלק מהכרעת הדין של רוזן מתבססת על כך שנתן אמון מלא בעד המרכזי, עד המדינה שמואל דכנר, ועל כך אני לא חושב שבית המשפט העליון ירצה להתערב. הסיכוי שהם יצליחו לשכנע את שופטי העליון שהמסקנות שהסיק רוזן מוטעות, קיים אך אינו גדול".

שירה הוד סייעה בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully