וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט בבית המשפט: ההכרעה הייתה זעזוע קשה מאוד

29.4.2014 / 15:39

ראש הממשלה לשעבר אמר בשלב הטיעונים לעונש שהכרעת הדין "מבוססת על שגיאה יסודית. מעולם לא ביקשתי ולא קיבלתי שוחד". בניגוד לפרקליטות, סנגורו ביקש עונש ללא מאסר בפועל

צילום: טל אנגלנדר, יוסי ציפקיס, דוד קורן; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

למחרת פתיחת השלב לטיעונים לעונש בתיק הולילנד, ובקשת הפרקליטות להטיל על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לפחות שש שנות מאסר, היום (שלישי) מציגים עורכי הדין של המורשעים את טיעוניהם בבית המשפט המחוזי בתל אביב. אולמרט אמר בדיון: "מטבע הדברים, הכרעת בית המשפט הייתה עבורי זעזוע קשה מאוד. אני יודע יותר מכל אחד אחר שההכרעה הזו מבוססת על שגיאה יסודית שאיננה נכונה".

"אין אדם בעולם שיודע את זה טוב ממני: מעולם לא ביקשתי ומעולם לא קיבלתי שוחד, לא בעקיפין ולא במישרין, לא לעצמי ולא למקורביי ולא למי מבני משפחתי", הוסיף אולמרט, שגזר דינו יינתן ב-13 במאי. "התלבטתי לא מעט בימים האחרונים מה לא לומר כאן, בבית המשפט. החלטתי מטעמים מובנים של כבוד למקום וכבוד לבית המשפט ולשופטי ישראל ואדוני בתוכם, שאני אקצר בדבריי ולא אזעק את הזעקה שרוצה להשתחרר מגרוני. לא על השנים הארוכות שאותן כאב פרקליטי אהובי אלי זהר כפי שתיאר, לא על הזדון והפגיעות האישיות, לא על המשא הכבד שאדם שרעייתו, ילדיו ונכדיו צריכים לשאת לאורך שנים יום-יום, שעה-שעה, על כך לא אדבר".

"לא אדבר גם על מה שנעשה ולא נעשה", המשיך ראש הממשלה לשעבר. "מה שנבנה ולא נבנה. גם לא על הימים הקשים של ניהול העיר ירושלים כשיום-יום התפוצץ אוטובוס או בית קפה ואנשים נקרעים לגזרים ברחובות ואתה צריך לאסוף את החלקים ולהשקיט את הרוחות ולטעת ביטחון באנשים ואמונה במדינת ישראל. לא אדבר גם על כל מה שנבנה בעיר הזו, כבישים ומנהרות, מפעלי מים וגשרים ומבנים בהשקעות עתק של מיליוני דולרים – והכול לפי הדין וההגינות".

עוד על משפט הולילנד:
"לולא אולמרט אימץ אותי, הייתי נרקומנית וזונה"
הולילנד זה רק קצה הקרחון: השחיתויות בענף הנדל"ן
האם אולמרט יהיה ראש המדינה המערבית הראשון שייכלא?

אהוד אולמרט בשלב הטיעונים במשפט הולילנד, אפריל 2014. דרור עינב
"תגיד הולילנד – תגיד אולמרט". ראש הממשלה לשעבר בבית המשפט, היום/דרור עינב

אולמרט סיכם את דבריו במילים: "אני גאה על עשר שנים בהם ניהלתי עיר הגונה שחיים בה יותר אנשים מכל מדינת ישראל ועיר זו צמחה ועמדה בנחישות ובאומץ מאין כמוהו בין היתר גם בגלל הנהגתה במשברים הקשים שעברה. הדרך הנכונה שבה אוכל לערער על החלטתו של בית המשפט כאן שבכל לבי ומאודי אני יודע שהיא החלטה שגויה ולפנות לבית המשפט העליון ולערער לפניו. אני מאמין שבית המשפט העליון יעשה מאמץ מטבע הדברים לראות את התמונה המלאה כפי שהיא באמת ויגיע למסקנה אותה אמרתי קודם: מעולם לא ביקשתי, מעולם לא קיבלתי שוחד מאף אדם".

קודם לכן בדיון ביקש אחד מעורכי דינו של אולמרט, אלי זהר, להטיל על ראש הממשלה לשעבר עונש שאינו כולל מאסר בפועל. זהר אמר בדיון: "אנחנו מכבדים את החלטת השופט, לא מסכימים איתה, אבל נתאמץ לטעון על פי העובדות שנקבעו בהכרעת הדין, ונעשה מאמץ להימנע מווכחנות שנוגעת לעובדות". לדברי זהר, "המתחם שמשורטט על ידי התביעה לענישה (חמש עד שבע שנות מאסר, ג"ג) אינו מידתי. הנסיבות של המקרה של מר אולמרט מושכות אותו לרף התחתון של הפסיקה הקיימת. אני טוען שבית המשפט יוזמן על ידנו לחרוג מהמתחם של הענישה כפי שנראה כסביר בנסיבות העניין, באופן שעניינו של מר אולמרט יידון על פי הנסיבות הקשורות בו ובו בלבד".

זהר ביקש שהעונש יהיה פחות משנה וחצי מאסר, וביקש לצורך כך להשוות את המקרה לזה של ראשי מועצות מקומיות שהורשעו בקבלת שוחד, שכן אולמרט היה ראש עיריית ירושלים בתקופה הנידונה, כמו חיים ברביאי מקריית שמונה שנידון לשישה חודשי עבודות שירות ובני רגב מלוד שנידון לשנה וחצי. "אלה המסגרות בהן אני מזמין את בית המשפט לפעול כשהוא בא להתייחס לענייניו של אולמרט", אמר זהר.

"יש תחושה שהציבור יושב ומחכה לראות דם", אמר זהר. "היום הדם של אולמרט, מחר הדם של מישהו אחר. את זה צריך לעצור, זה מוביל אותנו למחוזות איומים. התחושה היא שכולם יושבים על יד הגיליוטינה ומחכים לעריפת ראשו של מר אולמרט. ביום הכרעת הדין תחושתי שנפתח פקק וביוב שלם יצא. זה היה מביך וקשה".

"העונש שאולמרט קיבל מהתקשורת היה חריף ביותר ובלתי נסבל לפי כל אמת מידה חברתית, פסטיבל שולה זקן גרם לפגיעה בהליך שאדוני (השופט, ג"ג) מקיים. פגיעה זו צריכה להילקח בחשבון כשאנחנו באים לדון בעונשו של אולמרט. ההליך עם שולה זקן גרם לפגיעה בהליך הזה שמתנהל בבית המשפט. איך בנסיבות אלה אפשר לגזור דין באופן צודק?"

"אולמרט הפך להיות מזוהה כאשם העיקרי שבנה את המפלצת (פרויקט הולילנד, ג"ג)", הוסיף זוהר. "תגיד הולילנד – תגיד אולמרט. וזה בכלל לא חשוב שמה שיש היום זה לא מה שתוכנן בתקופתו. ציבורית, זה מה שהפך להיות הסמל שדבק בו והוא איננו יכול להשתחרר ממנו".

זהר גם הציג שורת מכתבים שמטרתם להעיד על אופיים החיובי של ראש הממשלה לשעבר, ובהם מכתבה של שולה ניידס, שאומצה על ידי אולמרט ורעייתו עליזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אהוד אולמרט בשלב הטיעונים במשפט הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אפריל 2014. דרור עינב
"לא ביקש, לא קיבל, לא חילק, לא העביר". אולמרט בבואו לדיון בשלב הטיעונים לעונש, היום בתל אביב/דרור עינב

על אחד ממקרי השוחד שאולמרט הורשע בגינם, אמר זהר: "החלק היחיד שאולמרט עשה עבירה היה העובדה שבשלב מסוים, ביום מסוים, זה הגיע לידו. לאורך כל חוט העבירה הזו לא הייתה לו שום מעורבות. הוא לא ביקש, לא אמר, לא קיבל, לא חילק, לא העביר למישהו". השופט רוזן הגיב על כך ואמר: "זה לא נחת לידיו פתאום. אי אפשר לבוא ולומר שפתאום נחת כסף בחצר שלי. יש כאן מערכת יחסים בין אדם שנזקק לשירותיו של איש הציבור לבין איש הציבור שרואה את הנותן, והגיעו 60 אלף נוספים לסכומים קודמים. זו התמונה, אין אחרת. אדוני לוקח תמונה מתוך התמונה הכוללת, ועושה את זה יפה. אבל בסוף מונחת לפניי התמונה הכוללת".

"בקשת הפרקליטות קיצונית ומופרכת"

אתמול דרשה הפרקליטות להטיל על ראש הממשלה לשעבר, שהורשע בקבלת שוחד, חמש עד שבע שנות מאסר, וקנס בסך 1.2 מיליון שקל על אחת מעבירות השוחד שבגינן הורשע. בגין עבירת שוחד נוספת, דרשה הפרקליטות להשית עליו שתיים עד ארבע שנות מאסר. התביעה מבקשת למקם את עונשו של אולמרט באמצע המתחם, כלומר לכל הפחות שש שנים, עם הסכמה לחפיפה חלקית בין שני העונשים. הטיעונים לעונש של שולה זקן, ראש לשכתו לשעבר של אולמרט שהורשעה בקבלת שוחד ובהלבנת הון, נדחו בשבועיים, ככל הנראה בצל חתימת הסכם עד מדינה ומסירת המידע המפליל שיש לכאורה בידיה.

שולה זקן בשלב הטיעונים לעונש במשפט הולילנד, אפריל 2014. מוטי קמחי, מערכת וואלה! NEWS
"איך אפשר לגזור כך דין צודק?" שולה זקן, אתמול בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, מוטי קמחי

תיק הולילנד הורכב משלוש פרשות שעניינן מתן שוחד מצד יזמים לעובדי ציבור ולנבחרי ציבור על מנת לעקוף הליכים ביורוקרטיים ועיכובים בבנייה. הפרשה המרכזית היא פרשת הולילנד, שבה הואשמו היזמים של פרויקט הבנייה הגרנדיוזי בדרום-מערב הבירה בכך שהעבירו שוחד לדמויות מרכזיות, בהם אולמרט, שהיה בזמנו ראש עיריית ירושלים, ואורי לופוליאנסקי, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בזמנו, על מנת להביא לשינוי ייעוד הקרקע ולהגדלת נפח הבנייה.

השופט דוד רוזן בשלב הטיעונים במשפט הולילנד, אפריל 2014. דרור עינב
"אי אפשר לבוא ולומר שפתאום נחת כסף בחצר שלי". השופט דוד רוזן/דרור עינב

היזמים ידעו שלצורך קידום הפרויקט הם יצטרכו תמיכה רחבה של אישי ציבור ושל אנשי עיריית ירושלים, ולכן החליטו לפעול בצורה של הענקת טובות הנאה. השוחד התבטא לא רק במתן כסף לנבחרי הציבור אלא גם למקורביהם ולמוסדות המזוהים עמם. הכספים, כך נטען בכתב האישום, הוסוו באמצעות מערכת כוזבת של תיעוד חשבונות. "כל אלה אפשרו התקיימותה של מערכת יחסי שוחד מסועפת בהיקפים נרחבים במחשכים, שנמשכה לאורך למעלה מעשור כשבמתחם הולילנד הולך ונבנה בפועל פרויקט מגורים בעל נפחי בנייה בהיקפים חריגים מאין כמותם בנופה של הבירה ירושלים", נכתב בכתב האישום.

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 8:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully