וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל זוכרת: "הגוף נחצה לשניים, הנשמה נותרה אחת"

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, העומדים השנה בסימן 70 שנה לשואת יהודי הונגריה, נמשכים היום עם הקראת שמות הנספים בכנסת. הנשיא פרס הקריא את שמות קרוביו שנספו בשואה

צילום: שי מכלוף, אבי כהן, עומר מירון, ערוץ הכנסת; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, העומדים השנה בסימן 70 שנים לשואת יהודי הונגריה, נמשכים היום (שני) ברחבי הארץ עם הישמע צפירת דומייה בת שתי דקות, שנשמעה בשעה 10:00 בבוקר ולאחריה התקיים טקס הנחת זרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה.

יום הזיכרון לשואה ולגבורה - סיקור מיוחד:
מאפר לתקומה: "לעולם לא אבין איך שרדנו"
אחרי 70 שנה: זיהתה את עצמה ואת משפחתה בתצלום מאושוויץ
נתניהו: "המאיימים להשמידנו - לא הצלחתם ולא תצליחו"

בשעה 11:00 נפתח במשכן הכנסת טקס "לכל איש יש שם" - מעמד הקראת שמות קרבנות השואה, במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, ראש האופוזיציה חבר הכנסת יצחק הרצוג והרבנים הראשיים - הרב דוד לאו והראשון לציון הרב יצחק יוסף. במהלך הטקס הנשיא פרס הקריא את שמות בני משפחתו שנספו בשואה, ואמר: "סבי צבי מלצר עליו השלום, מורי ורבי, בהיפרדו ממני בתחנת הרכבת, בדרכנו לארץ ישראל, קבע את עתידי באומרו לי 'הייה יהודי לאורך כל חייך ותפעל כיהודי לאורך כל דרכך'".

נשיא המדינה שמעון פרס בטקס לכל איש יש שם בכנסת. אפריל 2014. ערוץ הכנסת, צילום מסך
נשיא המדינה שמעון פרס בטקס הקראת שמות הנספים בכנסת/צילום מסך, ערוץ הכנסת

יו"ר הכנסת אדלשטיין אמר בפתח הטקס: "מפעל ההנצחה הוא התשובה היהודית והאנושית למכונת ההשמדה הנאצית".

נשיא המדינה, שמעון פרס, עלה לאחר יו"ר הכנסת ואמר: "לזכר בני משפחתי שהוכחדו יחד עם 2,060 בני קהילתם בעיירה וישניבה, באוגוסט 1942, על ידי הנאצים ועוזריהם המקומיים שריכזו אותם בבית כנסת שהיה עשוי מעץ והעלו אותם באש בעודם בחיים: סבי – הלך בראש הקהילה עטוף בטליתו, אל בית הכנסת שהוצת על ידי הנאצים, וסבתי עמו – רבקה מלצר". פרס הוסיף: "מחצית יהודי וישניבה עלו לישראל, מחציתם האחר, שלא הספיק לעלות – נשרפו חיים. הגוף שלנו נחצה לשניים, הנשמה שלנו נותרה אחת. היא פועמת כאן, בישראל, כזיכרון נעלה, וכתחיה יהודית עצמאית, ששוב אי אפשר יהיה להשמידה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר על אביה של רעייתו שרה, שמואל בן ארצי, ואמר: "הוא היה חדור בכאב הנורא שאותו נשא יומיום של אבדן משפחתו. הוא אמר תמיד שידע שמתו אך לא מתי ואיפה, רק שמתו כאנשים צעירים. את אובדן הקהילות באירופה הנציח בספרו נוברדוק בגיל 92". הוא הוסיף: "שמואל כתב שירי שואה בזמן השואה ועל השירים הללו קיבל את פרס ק.צטניק בספרות השואה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ראש הממשלה בנימין נתניהו מניח זר ביד ושם. אפריל 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בטקס הנחת הזרים/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

זו השנה ה-25 שמתקיים הטקס במשכן הכנסת, וכמדי שנה, הודלקו ששת נרות הזיכרון במנורת "השישה" לזכר ששת מיליון היהודים שנרצחו בשואה. מדליקי הנרות: קטלין שוורץ – ניצולת שואה שהשתתפה בביקור משלחת הכנסת לפולין השנה; השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ – בן לניצולי שואה; דינה לביא – ניצולת שואה וחותנתה של ח"כ עליזה לביא; אסתר כהן – ניצולת שואה ואמה של ח"כ אורית סטרוק; יצחק לבנת – ניצול שואה שהשתתף בביקור משלחת הכנסת לפולין השנה; נעמי כץ - ניצולת שואה וחותנתו של ח"כ דב חנין.

בשעה 13:00 נערך טקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור - אתר הנצחה והתייחדות עם זכר הנספים בשואה במתחם יד ושם. במהלך הטקס נאמרה תפילת יזכור ושני ניצולי שואה אמרו קדיש. בשעה 16:00 יחל בפולין מצעד החיים המתקיים מדי שנה שבו יצעדו אלפי בני נוער מישראל והתפוצות ממחנה ההשמדה אושוויץ למחנה ההשמדה בירקנאו. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, ישתתף במצעד יחד עם משלחת מטעם משטרת ישראל המונה 185 שוטרים. מפקד משטרת פולין ישתתף השנה לראשונה במצעד החיים.

הכנות לטקס הנחת הזרים ביד ושם, ירושלים. אפריל 2014. נועם מושקוביץ
אתר יד ושם, הבוקר/נועם מושקוביץ

"ההשתתפות במצעד החיים מחדדת עבור כל אחד את המחויבות ואת האחריות לזכור ולא לשכוח", אמר רנ"צ דנינו לחברי המשלחת לפני צאתם לפולין. "תפקידנו להנחיל את המראות, את הסיפורים ואת הלקחים לדורות הבאים. לוודא שבכל יום בתפקידנו ובחיינו אנו שומרים על צביונה של המדינה כמדינה דמוקרטית, המושתתת על ערכי יסוד של צדק ושוויון בפני החוק והגנה על זכויות אדם".

אזרחי ישראל עומדים בצפירת יום השואה. אפריל 2014. יותם רונן
אזרחים עומדים בצפירה בתל אביב, הבוקר/יותם רונן

בשעה 17:00 תתקיים עצרת תנועות הנוער בבקעת הקהילות באתר "יד ושם" במעמד שר החינוך שי פירון. בשעה 19:00 תיפתח העצרת המרכזית לנעילת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ יד מרדכי, וחצי שעה לאחר מכן, תתקיים העצרת המרכזית לנעילת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ לוחמי הגטאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully