וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "המאיימים להשמידנו - לא הצלחתם ולא תצליחו"

28.4.2014 / 0:27

ברחבת יד ושם התקיים הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה במעמד ראשי המדינה, ניצולים ובני משפחות. "ישראל היא ההרתעה בפני כל ניסיון לשואה נוספת", אמר הנשיא

צילום: עומר מירון, עריכה: מתן חדד

הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתח אמש (ראשון) ברחבת "יד ושם" שבירושלים. בטקס לקחו חלק ראשי המדינה בהם הנשיא שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו לצד ניצולי שואה ובני משפחותיהם. כמדי שנה, הדליקו ניצולי שואה שש משואות לזכר ששת מיליון היהודים שנספו בשואה. השנה הדליקו את המשואות: אשר אוד, צבי מיכאלי, דיטה קראוס, חיים הרצל, הינדה טסמן ויצחק בירן.

יום השואה תשע"ד - כתבות נוספות
אחרי 70 שנה: זיהתה את עצמה ואת משפחתה בתצלום מאושוויץ
דעה: כך נולדו ארבעה ימי שואה
ברלוסקוני: "גם הגרמנים מכחישים שהיו מחנות"

צרת הפתיחה הממלכתית של אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2013. נועם מושקוביץ
הנשיא פרס בטקס ביד ושם/נועם מושקוביץ

"כל אחד מאתנו נושא בלבו את היגון של אחינו שהושמדו, כמו את הגאון שבתקומת ישראל", אמר פרס בנאומו בכיכר גטו ורשה ב"יד ושם". "ישראל היא מצבת יגון על מותם, שהייתה גם למצבת גאון לזכרם כאן, בארץ האבות. בראשנו מהדהדת עדיין השאלה, שאין לה, וספק אם תהיה לה תשובה: היכן נולדו המרצחים האלה? היכן הם חונכו? כיצד הפך הנוף של אירופה התרבותית לג'ונגל פראי שהילכו בו חיות טרף? התשובה הגאוגרפית ידועה. התשובה האנושית לא קיימת".

הנשיא התייחס בדבריו גם לתופעות האנטישמיות שעדיין מתרחשות בכל העולם, שבעים שנים אחרי תום מלחמת העולם השנייה. "מדינת ישראל של היום אינה רק המצבה היחידה האפשרית הניצבת על קברם של אחינו ואחיותינו שהושמדו. מדינת ישראל היא ההרתעה בפני כל ניסיון לשואה נוספת. ישראל חזקה היא התשובה שלנו לאימת האנטישמיות, אבל היא אינה פוטרת את כל העמים למנוע שהמחלה הארורה הזו לא תשוב לביתם. תרשו לי לומר מניסיון של תשעים שנות חיי, שללא מדינה היינו נאלצים להוסיף לחיות על חולשתנו במקום להיות עם, כפי שאנו כיום, היכול לחיות על כישוריו ההיסטוריים והעכשוויים".

את דבריו סיכם פרס בנימה אופטימית ובתקווה לשלום. "ישראל שואפת לשלום. בין אנשים ובין עמים. לשלום עם קרובים ולשלום עם רחוקים. אנו רודפים שלום מפני שאנו רודפים צדק לכל אדם. יהיה מוצאו אשר יהיה. תהיה דתו אשר תהיה. כי הזכות לשלום היא הזכות לחיים. אני אומר בביטחון מלא - אנו חזקים להדוף סכנות. אין להיבהל מאיומים ואין להתייאש מהשלום. כבן העם היהודי אינני רשאי ואיני מסוגל לשכוח את זוועת השואה. כאזרח מדינת ישראל אעשה כל אשר לאל ידי שלנאצים לא תהא תקומה. כאדם אעשה כל הניתן להשכנת שלום בין עמים. בין גזעים. בין דתות ובין לאומים. רוחנו באמונותינו לא פחות מאשר ביטחוננו בחרבותינו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ב"יד ושם" בירושלים. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בטקס/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

"היו בימים ההם יהודים שחששו להזעיק את אומות מחשש שהמאבק בנאצים ייתפס כבעיה יהודית. היו שחשבו שהסכנה תחלוף. הם שתקו והאסון הגיע", אמר ראש הממשלה נתניהו. "כיצד רבים כל כך לא ראו את הסכנה? האמת המרה היא שלא שהם לא ראו, הם לא רצו לראות. הם לא רצו לראות את האמת, כי הם לא רצו להתמודד עם ההשלכות של האמת. שנים לפני כן חווה העולם מלחמה נוראה, ולכן מנהיגי העולם רצו להימנע בכל מחיר ממלחמה נוספת. בכך, הם הכשירו את הקרקע למלחמה הנוראה בתולדות המין האנושי".

"היום איננו חוששים להשמיע את הדברים בפני נגידי עולם. בניגוד למצבנו בשואה כשהיינו עלה נידף, חסרי ישע, יש לנו כוח רב מאוד להגן על עצמנו, עם צה"ל וזרועות הביטחון מוכנים לכל משימה. שבעה עשורים אחרי החורבן, מדינת ישראל היא פלא עולמי. ביום הזה אני אומר בשם העם היהודי לכל אלה שרצו ורוצים להשמידנו, לא הצלחתם ולא תצליחו. מדינת ישראל חזקה מתמיד - שוחרת שלום שבקרבה מפעם רצון להבטיח את עתידה".

נתניהו העמיד את האיום האיראני בתור הסכנה המידית והחמורה ביותר למדינת ישראל ולעולם. "כמו אז עם הנאצים, גם היום יש כאלה שמבטלים את הרטוריקה הקיצונית של איראן. כמו אז גם היום יש כאלה שתופסים את השאיפות הגרעיניות של איראן כנובעות מרצון טבעי של עם. כמו אז גם היום, אלה שחושבים כך – הם טועים טעות היסטורית. בימים אלה מתקיימות שיחות בין המעצמות לאיראן, גם הפעם האמת נהירה לכל. איראן רוצה הסכם שיסיר הסנקציות וישאיר אותה מדינה סף גרעינית. איראן רוצה עסקה שבה הסנקציות יוסרו והיכולות יישארו. עסקה כזו שתאפשר לה להיות סף גרעינית תביא את העולם לסף התהום. אני מקווה שלקחי העבר הופקו, ושלא יימשך הרצון להימנע מעימות בכל מחיר. אני קורא למנהיגים לעמוד על כך שהיא תתפרק לחלוטין מיכולתה ולא לוותר עד שיעד זה יושג.

"בכל מקרה. עם ישראל עומד איתן מול סכנה קיומית. מצבו של עמנו שונה בתכלית ממה שהיה בשואה. יש לנו מדינה יהודית ריבונית. כראש ממשלה אינני חושש לומר את האמת לעולם, גם מול אזניים אטומות. זו לא רק זכותי אלא גם חובתי. אני חש אותה במיוחד היום, במקום הזה", אמר. "החובה העליונה שלי כראש ממשלת ישראל היא להבטיח שלא יהיו עוד אתרי זיכרון כאלה, שלא תהיה עוד שואה נוספת". נתניהו הוסיף כי "במקום הזה אמרתי פעמים רבות שעלינו לזהות סכנה קיומית בזמן, ולפעול נגדה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתום הטקס בשעה 21:30 התקיים בתיאטרון הבימה בתל אביב ערב עיון וזיכרון של בית הספר הבינלאומי להוראת השואה של יד ושם, בשיתוף עיריית תל אביב ותאטרון הבימה - "למען יידע דור אחרון" - בין זיכרון וזהות בשיח הישראלי.

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה יימשכו היום, וב-10:00 בבוקר תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות. מיד לאחר מכן יתקיים מעמד הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה. בשעה 10:30 ייפתח טקס "לכל איש יש שם" - מעמד הקראת שמות קרבנות השואה. ב-13:00 ייערך טקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור. ב-19:00 תהיה העצרת הרשמית לנעילת אירועי יום הזיכרון בקיבוץ יד מרדכי וב-19:30 זו שבקיבוץ לוחמי הגיטאות. במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו שבפולין יתקיים היום ב-16:00 מצעד החיים המסורתי בהשתתפות אלפי בני נוער ואחרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רחבת הטקס ביד ושם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בימים אלה קורא "יד ושם" לציבור הרחב למלא דפי עד ולהנציח את שמות קרבנות השואה. בנוסף, נמשך המבצע הלאומי לאיסוף מסמכים, תעודות, יומנים, תצלומים, חפצים ויצירות אמנות מתקופת השואה הנמצאים בידיהם של אנשים פרטיים בארץ. "לאסוף את השברים" הוא מבצע הצלה, כנגד השעון, במאמץ לאסוף את החפץ והמסמך ביחד עם סיפורם, כדי שלא יאבדו. לפרטים על ימי האיסוף של יד ושם בטלפון: 1-800-25-777.

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully