וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי בשיחה סגורה: ישראל עלולה להפוך למדינת אפרטהייד

לפי הקלטה שהגיעה לאתר "דיילי ביסט", קרי התריע בפני מנהיגים זרים שללא פתרון שתי המדינות, תיתכן "מדינה עם אזרחים סוג ב'". הוא רמז שחילופי הנהגה עשוי לקדם הסכם מדיני

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. 2010. GettyImages
מטח הביקורת הבא בפתח? קרי/GettyImages

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, הזהיר כי אם ישראל לא תקבל את פתרון שתי המדינות ותגיע להסכם שלום עם הפלסטינים בתקופה הקרובה, היא עלולה להפוך למדינת אפרטהייד - כך מדווח הלילה (שני) אתר החדשות האמריקני "דיילי ביסט". לפי הדיווח, שמתבסס על הקלטה שהגיעה לידי האתר, קרי אמר את הדברים ביום שישי בשיחה סגורה עם "הוועדה המשולשת", פורום של מנהיגים משפיעים מרחבי העולם. בפורום נכחו אישים בכירים ומומחים מארצות הברית, ממערב אירופה, מרוסיה ומיפן. מנהיגים יהודים ופרו-ישראלים כבר הביעו זעם על האמירה.

"פתרון שתי המדינות הוא ללא ספק החלופה האמיתית היחידה", צוטט קרי. "מדינה אחת מאוחדת סופה להיות מדינת אפרטהייד עם אזרחים סוג ב' - או מדינה שתהרוס את יכולתה של ישראל להיות מדינה יהודית".

ההנהגה בוושינגטון הבירה נמנעה לאורך השנים מהשימוש במושג השנוי במחלוקת - המוכר בייחוד בהקשר למשטר הגזעני בדרום אפריקה במחצית השנייה של המאה הקודמת - בכל הנוגע לסכסוך במזרח התיכון. ביקורת חריפה נמתחה על הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר בעקבות ספר שפרסם ב-2007 בשם "פלסטין: שלום או אפרטהייד". בספר טען קרטר כי כי אפרטהייד היא "מילה המתארת במדויק את מה שקורה בגדה המערבית, בהתבסס על הרצון או על תאוות הבצע של מיעוט ישראלי לקרקע פלסטינית". מאוחר יותר הסביר קרטר כי לא האשים את ישראל בגזענות כמדיניות מכוונת של הממסד.

הנשיא הנוכחי ברק אובמה הבהיר בריאיון שהעניק ב-2008, עוד כשהיה סנאטור, כי הוא מתנגד לשימוש במושג אפרטהייד בהקשר הישראלי-פלסטיני: "הכנסת מונח כמו אפרטהייד לדיון אינה מקדמת את רעיון שתי המדינות שחיות זו לצד זו. המילה טעונה מבחינה רגשית, לא מדויקת מבחינה היסטורית, ואינני מאמין בזה".

עוד בוואלה! חדשות:
ערב יום השואה: עשרות חרדים עשו "על האש" בירושלים
הערכה: הפרקליטות תבקש יותר מ-4 שנות מאסר לאולמרט
הפלסטינים: נמשיך הליך ההצטרפות למוסדות הבינ"ל

שקל להניח תכנית ולומר לצדדים: זה מה שיש

עוד דווח באתר החדשות האמריקני כי קרי רמז שחילופי גברי בהנהגה הישראלית או הפלסטינית, עשויים לקדם הגעה להסכם בין הצדדים. "אם יהיה שינוי בממשלה או שינוי בלבבות, משהו יקרה", צוטט. בנוסף, ובדומה לאזהרה דומה שהשמיע בנובמבר האחרון, קרי התריע כי כישלון השיחות בין הצדדים עלול להוביל לחידוש האלימות של פלסטינים נגד אזרחים ישראלים, כלומר אינתיפאדה שלישית: "אנשים נעשים מתוסכלים כל כך בנוגע לגורלם עד שהם מתחילים לנוע לעבר מקומות אפלים שהיו בהם בעבר, ושכוללים עימות".

בנימין נתניהו ואבו מאזן בבית הלבן, ערב לפני השקת השיחות הישירות. רויטרס
"עדיין רחוק מלהכריז שהמו"מ מת". נתניהו ואבו מאזן/רויטרס

לפי הדיווח, קרי ציין כי שני הצדדים נושאים באשמה למבוי הסתום שהמו"מ נקלע אליו בשבועות האחרונים. שר החוץ האמריקני גילה בשיחה כי עלה בדעתו לחשוף בשלב מסוים תכנית מקיפה לשלום בין הצדדים, ולומר לשני הצדדים: "זה מה שיש" (take it or leave it): "יש לנו מספיק זמן לעשות כל מיני דברים, כולל הפוטנציאל שבשלב מסוים פשוט נניח משהו. 'הנה זה, חברים. כך זה נראה. זה מה שיש". קרי מתח ביקורת על הבנייה בהתנחלויות, באומרו: "14 אלף יחידות דיור חדשות הוכרזו מאז שהתחלנו במו"מ. זה קשה מאוד עבור כל מנהיג לשאת ולתת תחת העננה הזאת". יחד עם זאת, דווח כי קרי הבהיר שטרם ויתר על תהליך השלום: "אני רחוק מלהכריז כי הוא מת, זה לא נכון עדיין".

ארגונים פרו-ישראליים שהאתר האמריקני פנה אליהם אמרו כי השימוש במילה אפרטהייד מזעזע. "השימוש במונח מסיט את הדיון לממד אחר לחלוטין", אמר דיוויד האריס, מנהל הוועידה האמריקנית-יהודית. לדבריו, "בניסיון להבהיר את עמדתו, קרי השתמש באוצר מילים דיפלומטי שאין לו מקום בדיון הזה".

לא מדובר בהתבטאות הראשונה של קרי שקוממה עליו את ישראל או את תומכיה. לפני כשלושה חודשים הזהיר השר האמריקני כי כישלון המו"מ יביא להשלכות חמורות על ישראל, וזאת בהתכוונו לחרם מצד גורמים שונים, בייחוד באירופה. הדברים גררו גינויים חריפים מצד ההנהגה בישראל, ובכלל זה ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרים שונים.

דוברת משרד החוץ ג'ן סאקי אמרה ל"דיילי ביסט" כי קרי חזר בדבריו על עמדתו, ולפיה פתרון שתי המדינות הוא היחיד שישמור על ישראל כמדינה יהודית שחיה בשלום עם הפלסטינים. "השר קרי, כמו שרת המשפטים לבני וראשי הממשלה הקודמים אולמרט וברק, חזר על כך שאין דבר כזה פתרון של מדינה אחת אם אתה מאמין, כפי שהוא מאמין, בעיקרון המדינה היהודית. הוא דיבר על העתיד שישראל רוצה ועל העתיד שהישראלים והפלסטינים רוצים לחזות בו. בלי פתרון שתי המדינות, רמת השגשוג והביטחון שהישראלים והפלסטינים ראויים לה איננה אפשרית", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully