וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרן ר' פוטר: "צה"ל ממשיך במסע העוול"

23.4.2014 / 17:31

הקצין שנטען נגדו כי עשה וידוא הריגה בנערה פלסטינית אולם זוכה מאשמה, שובץ מאז בתפקידים שונים והועלה בדרגה. אך באכ"א החליטו כי ייכלל בגל הפיטורים. מקורביו: "אטימות"

רב סרן ר'  בדיון בערעורו נגד עובדה בעליון, אפריל 2013. טלי מאייר
רואה בצה"ל את עתידו. סרן ר' בערעור בבית המשפט העליון, אפריל 2013/טלי מאייר

סרן ר' התפרסם בשנת 2004 לאחר שנטען כי וידא הריגה בנערה פלסטינית מרפיח במהלך פעילות מבצעית בגבול רצועת עזה. נגד מפקד הפלוגה מחטיבת גבעתי הוגש תחילה כתב אישום חמור שייחס לו הריגה, אך לבסוף הוא זוכה מכל אשמה. מאז הועלה ר' לדרגת רב-סרן ושובץ בתפקידי הדרכה ומבצעים בזרוע היבשה ובפיקוד הדרום. ואולם, היום (רביעי) נודע לוואלה! חדשות כי באגף כוח האדם בצה"ל החליטו לפטר אותו במסגרת גל הפיטורים הגדול המתוכנן.

חבריו של ר' מחטיבת גבעתי סיפרו כי הוא קיבל את ההודעה על אודות הפיטורים בתדהמה, שכן סבר כי לאחר שנמצא כי הוא נקי מכל רבב, יתאפשר לו להמשיך לשרת בצה"ל עוד שנים ארוכות. "צה"ל נוהג באטימות וממשיך במסע העוול הגדול שנעשה לקצין המוערך", אמר הבוקר אחד ממקורביו. הוא הוסיף כי בכוונתו של ר' להגיש ערעור על ההחלטה לפטרו מאחר שהוא רואה בצה"ל את עתידו. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הקצין שוחרר מצה"ל לפני כתשעה חודשים על רקע של העדר אופק שירות ולאחר שלא נמצא לו שיבוץ תקני לאורך זמן. כל טענה אחרת בדבר הסיבה לשחרורו רחוקה מן האמת".

עוד בוואלה! חדשות:
לחמישית מניצולי שואה אין כסף למזון או תרופות
מסתמן: חקירה נגד המאבטחים במועדון ברעננה
האם עצם מסתורי שנסחף לאוסטרליה קשור למטוס הנעלם?

תביעה אזרחית ופיצוי חלקית

הפרשה החלה בדיווח על הרג הילדה אימן אל-המס בת ה-13 סמוך למוצב צה"ל בציר פילדלפי. בני משפחתה טענו שנהרגה על לא עוול בכפה, אך בצה"ל הדגישו כי היא נעה בשטח שאסור לתנועה ובאופן חשוד. מתחקיר האירוע עלה כי לאחר שבתצפית זיהו את אל-המס, קיבל אחד החיילים אישור לירות לעברה. לטענת צה"ל, היא נמלטה מהמקום והשליכה תיק שחשדו כי הוא מכיל חומרי נפץ. כוח מגדוד שקד של חטיבת גבעתי ירה לעבר אל-המס ופצע אותה. היא פונתה על ידי אמבולנס פלסטיני ומאוחר יותר מתה מפצעיה.

תחקיר מבצעי שאושר על ידי מפקד אוגדת עזה דאז, תת-אלוף שמואל זכאי, העניק לקצין גיבוי, אך בעקבות תחקיר של התכנית עובדה בערוץ 2 הוחלט לפתוח בחקירת מצ"ח ולהעמיד את הקצין לדין בגין הריגה. זאת בשל הטענה כי עשה בנערה וידוא הריגה לאחר שכבר נורתה. התביעה התבססה על עדויות של חיילים מהפלוגה שעליה פיקד. כמה חודשים אחר כך הודה אחד מעדי המפתח, לוחם בפלוגה, כי שיקר בעת מסירת הגרסה למצ"ח וכי לא ראה את סרן ר' יורה בנערה צרור כדי לוודא הריגה. בעקבות זאת הורה אב בית הדין לשחרר את סרן ר' ממעצר ולהחזיר אותו לתפקיד מ"פ.

בנובמבר 2005, כשנה לאחר שהפרשה נחשפה, ניקה בית הדין הצבאי את סרן ר' מארבעת הסעיפים שהוגשו נגדו, העיקרי שבהם הריגה. בית הדין הצבאי מתח ביקורת חריפה על התנהלות התביעה הצבאית ועל גורמי החקירה והצביע על פגמים בחקירת מצ"ח. כעבור כשנה הגיש סרן ר' תביעה אזרחית נגד הזכיינית טלעד ומגישת עובדה אילנה דיין בגין הוצאת דיבה, ובית המשפט המחוזי בירושלים פסק לו פיצויים בסך 300 אלף שקלים. בית המשפט העליון קיבל את הערעור שהגישו הנתבעות, אולם חייב את הזכיינית לשלם שליש מהסכום בשל הקדימון ששודר. בתגובה על כך, סרן ר' הגיש גם הוא ערעור.

יצוין כי במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בדצמבר 2008 עזב ר' את לימודיו באוניברסיטה, שאליהם יצא במסגרת חופשה מצה"ל, והצטרף ללחימה ברצועת עזה. בתום המבצע הועלה לדרגת רס"ן.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully