וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לנוסעים נאמר להישאר - הקברניט נטש את המעבורת"

לי ג'ון-סוק חולץ מכלי השיט בשעה שמאות הנוסעים, בהם ילדי בית ספר, נדרשו להישאר. סגן מנהל בית הספר נמצא תלוי סמוך לחדר המצב שהוקם בעקבות האסון

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

קברניט המעבורת הדרום-קוריאנית, לי ג'ון-סוק, נטש את כלי השיט, בשעה שמאות מנוסעיה נדרשו להישאר, כך מסרו גורמים המעורבים בחקירת האירוע. חוקר התאונה מסר מוקדם יותר כי הקברניט לא היה על ההגאים בשעה שהתאונה התרחשה, אלא הקצין השלישי של כלי השיט וייתכן ש"כלל לא היה על גשר הפיקוד". במקביל, הוצא צו מעצר לקברניט המעבורת. התביעה במדינה אמרה כי הוצאו צווי מעצר לשני אנשי צוות נוספים.

אסון המעבורת - כותרות נוספות:
"הקברניט לא היה על ההגאים, אולי גם לא על הגשר"
טביעת המעבורת: "לא השתמשו בכלל בסירות ההצלה"
סמס מהמעבורת הטובעת: "אנחנו עדיין לא מתים"

בתוך כך, קאנג מין-קיו, סגן מנהל תיכון דנוון באנסאן בדרום קוריאה התאבד היום (שישי), שלושה ימים לאחר התהפכות המעבורת עליה מאות מתלמידי בית ספרו. סגן המנהל בן ה-52, שחולץ מהמעבורת, ככל הנראה תלה את עצמו על עץ בגבעה הסמוכה לאולם ספורט בג'ינדו, שם הוקם חדר המצב של אסון המעבורות עבור משפחות הקורבנות. הוא נעדר מאז יום חמישי.

עד כה אותרו גופותיהם של 28 מנוסעי המעבורת הקוריאנית ו-179 אחרים חולצו. 268 נוסעים עדיין נעדרים, כך דיווחה סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "Yonhap". עד כה, נעשתה התקדמות מועטה בחיפושים מאחר שגשם, גלים גבוהים ורוחות חזקות הקשו על מאמצי החילוץ ביומיים האחרונים. עם זאת, היום מזג האוויר באזור השתפר ואפשר לצוללנים להיכנס לתוך שרידי המעבורת, זאת לאחר שנמצא נתיב בטוח למעבר בתוכה, כך נמסר ממשמר החופים של קוריאה הדרומית.

בין כוחות החילוץ המשתתפים בחיפושים, מאות אנשי צבא, קציני משטרה ואזרחים שהתנדבו לצלול במטרה למצוא ניצולים. מומחים טוענים כי אפשר לשהות עד 72 בתוך "כיסי אוויר" במעבורת, אך הזמן הולך וגוזל. הצוללנים שנאבקים בזרמים תת קרקעיים חזקים וראות לקויה סורקים את שרידי כלי השיט. נוסף על הצוללנים, רובוטים הורדו לגוף המעבורת כדי לנסות ולאתר עוד ניצולים.

קברניט המעבורת הדרום קוריאנית ששקעה מחולץ מכלי השיט. משמר החופים הדרום קוריאני, מערכת וואלה! NEWS
הקברניט נוטש את המעבורת/מערכת וואלה! NEWS, משמר החופים הדרום קוריאני

הבוקר החלו הכוחות להזרים חמצן אל בטן המעבורת על מנת להציף את כלי השיט ולספק לניצולים, אם אכן נותרו בחיים, אוויר לנשימה. בנוסף, שלושה מנופים הובאו לקרבת מקום במטרה לחלץ את השברים שבחלקם צפו מעל פני המים ולהזיז את כלי השיט השקוע בעומק 35 מטרים לאזור בו הגאות חלשה יותר. "אנו בודקים את האפשרויות בזהירות. מבצע הסיוע עלול לפגוע בניצולים שלכודים בפנים", נמסר ממשמר החופים. "אנו שוקלים גם להשתמש בנמל צף כדי לייצב את המעבורת מעל פני המים".

הקברניט אשם במחדל?

בתוך כך, התובע החוקר את התאונה אמר לפנות בוקר במסיבת עיתונאים שכינס בעיר מוקפו כי הקברניט לי ג'ון-סוק לא היה על ההגאים בשעה שהתאונה התרחשה, אלא הקצין השלישי של כלי השיט. אם לא די בכך, לדבריו, ייתכן שלי "כלל לא היה על גשר הפיקוד".

סוכנות הידיעות אי-פי ראיינה את אחד מ-20 אנשי הצוות שניצלו – מבין ה-29 שהיו על סיפון – וזה טען כי הקברניט בן ה-69 התעכב במשך חצי שעה לפחות בפינוי הנוסעים, ובכך נמנעה הצלה של חיים רבים. חמש דקות אחרי שהמעבורת שידרה אות מצוקה, נתן גורם מהמרכז לשירותי תחבורה ימית באי ג'ג'ו – יעד ההפלגה – פקודה ללבוש חליפות הצלה ולהתכונן לפינוי. דווח כי בתגובה לכך, התקבלה תשובה מהמעבורת ולפיה "הנוסעים מתקשים לזוז".

לי ג'ון-סאוק – קברניט מעבורת שטבעה מול חופי קוריאה הדרומית. תחנת המשטרה במוקפו, 17 באפריל 2014. רויטרס
"ייתכן שכלל לא היה על גשר הפיקוד". הקברניט לי ג'ון-סוק/רויטרס

החקירה שמנהלות הרשויות בקוריאה הדרומית כוללת שיחות ממשוכות עם לי. בין היתר, נבדק החשד כי הוא היה בין הראשונים לנטוש את המעבורת הטובעת, כשהוא מפר את חוק הימאים המקומי ועוזב ספינה טובעת בהותירו את הנוסעים בסכנה חיים. שלשום בלילה צוטט הקברניט בטלוויזיה הקוריאנית, שבה הוא נראה כשפניו מכוסות, אומר: "אני מצטער מאוד ומתבייש מעומק לבי. איני יודע מה לומר".

(עדכון ראשון: 11:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully