וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימני עריקה באוקראינה? "חיילים התפרקו מנשקם"

יום אחרי שהחל מבצע צבאי במזרח, נפלו נגמ"שים בידיהם של בדלנים פרו-רוסים. לפי חלק מהדיווחים, חיילים נטשו אותם או ערקו. רפובליקה הגובלת באוקראינה ביקשה עצמאות מרוסיה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(אתמול: ארה"ב לוחצת על הפרו-רוסים לסגת ממבני ממשל)

יום אחרי תחילתו של המבצע – אוקראינה מאבדת אחיזה במזרח אוקראינה? משרד ההגנה בקייב מסר כי שישה נגמ"שים נפלו לידיהם של חמושים פרו-רוסים בעיר קרמטורסק, אחת מכמה ערים שהבדלנים הצליחו להשתלט בהן על מבני ממשל חשובים. כתב של סוכנות הידיעות הצרפתית דיווח הערב (רביעי) כי חיילים אוקראינים שהיו בעיר הסכימו להתפרק מנשקם לדרישתם של הפרו-רוסים שהקיפו את הכלים. כמו כן, דווח כי החיילים העבירו את מנגנוני הירי שברוביהם למנהיג הבדלנים המקומי בתמורה להבטחה שיורשו לעזוב את המקום על הכלים. מוקדם יותר פורסמו דיווחים סותרים, שלפיהם חיילים אוקראינים נטשו את הנגמ"שים, ואחרים שלפיהם הם ערקו לשורות הבדלנים.

הקרב על אוקראינה - כותרות אחרונות:
המבצע יצא לדרך: אוקראינה השתלטה על נמל תעופה
אובמה לפוטין: רסן את הבדלנים באוקראינה
ראש ה-CIA ביקר בחשאי בקייב בסוף השבוע

חיילים אוקראינים בקרמטורסק שבמזרח אוקראינה. 16 באפריל 2014. רויטרס
חיילים אוקראינים על נגמ"ש ליד קרמטורסק, צופים במטוס של צבא אוקראינה/רויטרס

אתמול הכריז הנשיא הזמני של אוקראינה, אלכסנדר טורצ'ינוב, על תחילתו של "מבצע למיגור הטרור" במזרח. זאת לאחר שבימים האחרונים הצליחו הבדלנים לכבוש מבני ממשל בכעשר ערים ועיירות, בדרישה לאוטונומיה רבה יותר או סיפוח לרוסיה. שר ההגנה, מיכאיל קובאל, בא לאזור לפקח על התקדמות המבצע. ראש הממשלה ארסני יאצניוק הפציר שוב במוסקבה "להפסיק לתמוך בטרור" באוקראינה.

מוקד תשומת הלב הופנה היום לעבר קרמטורסק, שם כבשו מחדש אתמול הכוחות האוקראיניים את שדה התעופה שמחוץ לעיר. הבוקר הופיעו במרכז העיר משוריינים, ששישה מהם נראו מאוחר יותר דוהרים לעיירה הסמוכה סלוביאנסק, מרחק של 15 קילומטרים, כעליהם חמושים במדים שהניפו דגלי רוסיה.

נגמ"שים של צבא אוקראינה דוהרים ליד קרמטורסק שבמזרח המדינה. 16 באפריל 2014. רויטרס
נגמ"ש של צבא אוקראינה, היום ליד קרמטורסק/רויטרס

כתב ה"גרדיאן" בסלביאנסק דיווח על כ-50 צנחנים אוקראינים שיצאו מבניין העירייה והועלו על אוטובוסים שהסיעו אותם לבסיסם במחוז סמוך, כשהנגמ"שים – חלקם לפחות – נותרים מאחור. "מה אנחנו אמורים לעשות? לירות במפגינים שקטים? אמר אחד החיילים האוקראינים כשנשאל על סיבת הנסיגה. החייל אמר לכתב העיתון הבריטי כי חלק מהחיילים נשארו בעיירה כדי להצטרף לכוחות הפרו-רוסיים. מפקד מקומי מקרב המורדים אישר זאת, אך סירב לומר בכמה חיילים מדובר.

סוכנות הידיעות ריה נובוסטי הרוסית דיווחה על 60 חיילים שערקו יחד עם כלים כבדים. גם סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה על קצין אוקראיני שהבהיר כי "לא בא להילחם" ולעולם לא יציית לפקודות לירות בעמו שלו. חייל אחר ששמר על אחד הנגמ"שים אמר לכתב הסוכנות כי לחיילים אין מזון זה ארבעה ימים, וכי המקומיים הם שסיפקו להם מצרכים. "כל החיילים והקצינים כאן. כולנו נערים שלא יירו בעם שלנו", אמר.

בדלנים פרו-רוסים בסלביאנסק שבמזרח אוקראינה, לשם הובאו נגמ"שים של צבא אוקראינה. 16 באפריל 2014. רויטרס
אזרחים זורקים ורדים על נגמ"שים ועליהם דגלי רוסיה, היום בסלביאנק/רויטרס

בעיר דונייצק, הגדולה יותר מקרמטורסק וסלוביאנסק, נכנסו הבדלנים ללא כל התנגדות למשרדו של ראש העירייה. זאת לאחר שבתחילת השבוע שעבר כבשו הפרו-רוסים מבני ממשל בעיר. הם דורשים משאל עם על הפיכת האזור לפדרציה עם עצמאות רבה יותר.

אוקראינה תגיע לוועידה בז'נבה חסרת אונים וחלשה

במקביל, שאיפות בדלניות נשמעו היום גם מכיוון טרנסניסטריה, רפובליקה בדלנית שהיא חלק משטחה של מולדובה. כלי תקשורת ברוסיה דיווחו היום כי הרפובליקה, השוכנת בין מזרח מולדובה לבין דרומה של אוקראינה, ביקשה ממוסקבה להכיר בה כמדינה עצמאית. דווח כי משלחת של מחוקקים מטרנסניסטריה צפויים להיפגש מחר במוסקבה עם סרגיי נרישקין, יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט (הדומה). הם ביקשו גם מהאו"ם ומהארגון האירופי לביטחון ולשיתוף פעולה (OSCE) להכיר בריבונותו של האזור, והתבססו בבקשתם על משאל עם שנערך במקום בספטמבר 2006, שתוצאותיו העלו כי מרבית התושבים מעוניינים בעצמאות.

בדלנים פרו-רוסים בסלביאנסק שבמזרח אוקראינה, לשם הובאו נגמ"שים של צבא אוקראינה. 16 באפריל 2014. רויטרס
"לא נירה בעם שלנו". בדלנים פרו-רוסים חמושים לצד אזרחים בסלביאנק/רויטרס

לנוכח אי-ההצלחה של קייב לבסס שליטה במזרח המדינה, וההשפלה בדמות דגלי רוסיה על נגמ"שים של צבאה, מצטיירת אוקראינה כחלשה וחסרת אונים, ערב כינוסה של ועידת שלום בז'נבה. מחר יחלו שיחות של ארבעה ימים, בהשתתפותם של בכירים מרוסיה, מאוקראינה, מהאיחוד האירופי ומארצות הברית.

האיחוד האירופי הודיע זה מכבר שהוא שוקל ברצינות הטלת סנקציות נוספות על מוסקבה, בנוסף לאלה שהושתו אחרי סיפוח קרים. עם זאת, וושינגטון ובריסל אינן שוקלות סיוע צבאי. גורמים רשמיים בבירת ארצות הברית אמרו כי ממשלו של הנשיא ברק אובמה מכין חבילת סיוע, וזו עשויה לכלול ציוד רפואי וביגוד.

נאט"ו הודיעה שתתגבר את כוחותיה בשטחן של מדינות מזרח אירופה החברות בברית, כגון פולין, לטביה ואסטוניה. המזכ"ל אנדרס פוג רסמוסן הבטיח במסיבת עיתונאים שכינס בתום פגישה עם שרי החוץ של החברות "יותר מטוסים באוויר, יותר ספינות במים, יותר כוננות ביבשה". הוא קרא שוב לרוסיה להבהיר כי אינה תומכת בפעולותיהם בדלנים.

במערב מעריכים כי עשרות אלפי חיילים רוסים פרושים על גבולות אוקראינה מאז סיפוחו של חצי האי קרים בחודש שעבר. סוכנות רויטרס דיווחה הערב כי בשבוע האחרון גברה הפעילות הצבאית של רוסיה בגבול באופן ניכר.

מחר צפוי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להשתתף באירוע שנתי של שאלות ותשובות עם אזרחים, ומצפים כי דבריו שם יבהירו או ירמזו על צעדיו העתידיים באשר לאוקראינה. אמש שוחח פוטין עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שאמרה לו כי ארצו נושאת ב"עיקר האחריות" להרגעת המצב באזור. הוא מצדו התעקש כי קייב "החלה במגמה אנטי-חוקתית" כך שיצאה למבצע והשתמשה בצבאה.

חיילים אוקראינים בקרמטורסק שבמזרח אוקראינה. 16 באפריל 2014. רויטרס
חיילים אוקראינים בקרמטורסק שבמזרח אוקראינה. 16 באפריל 2014/רויטרס
נגמ"שים של צבא אוקראינה דוהרים ליד קרמטורסק שבמזרח המדינה. 16 באפריל 2014. רויטרס
נגמ"שים של צבא אוקראינה דוהרים ליד קרמטורסק שבמזרח המדינה. 16 באפריל 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully