וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין סיפח את קרים לרוסיה: "לא שואף לעימות עם המערב"

חצי האי הפך רשמית לרפובליקה רוסית בהתאם לצו נשיאותי. בנאום בפרלמנט אמר פוטין: "אל תאמינו להפחדות של המערב". ארגון המדינות המתועשות (G8) סילק את רוסיה משורותיו

מערכת וואלה!

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה בצהריים (שלישי) לספח את חצי האי קרים, והקרמלין הודיע כי מעתה מדובר ברפובליקה רוסית. ארגון שמונה המדינות המתועשות (G8) השעה את רוסיה משורותיו. סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בא לפולין ואמר כי מדובר בהפרה גסה של החוק הבינלאומית וב"פלישה צבאית חסרת בושה". גם גרמניה ובריטניה גינו בחריפות את המהלך.

בנאום בפרלמנט במוסקבה, פוטין הציג את נימוקיו לסיפוח, ולדבריו, פיצולה של קרים מאוקראינה דומה לפיצולה של ברית המועצות, ודומה להתנתקותה של קוסובו מסרביה.

פוטין הבהיר כי בכוונתו לספח את חצי האי, אך הדגיש כי רוסיה אינה שואפת להשתלט על חלקים נוספים מאוקראינה. "אל תאמינו למי שמנסה להפחיד אתכם מרוסיה, וממי שזועק שאזורים אחרים ילכו בעקבות קרים", אמר.

חברי הפרלמנט במוסקבה קיבלו את פוטין במחיאות כפיים סוערות, ובקהל ישבו גם נציגי הממשל של קרים. בנאומו, הדגיש פוטין כי "קרים תמיד הייתה ותמיד תהיה חלק מרוסיה". לדבריו, תושבי חצי האי יורשו לדבר ברוסית, אוקראינית או בטטרית. "זה יהיה צודק, ואני יודע שתושבי קרים תומכים בזה".

נשיא רוסיה פוטין עם מנהיגי הממשל המקומי של קרים. מוסקבה, 18 במרץ 2014. רויטרס
הנשיא פוטין עם מנהיגי הממשל של קרים, בצהריים במוסקבה/רויטרס

לטענת פוטין, מסירתה של קרים לאוקראינה, בשנות ה-50, נעשתה באופן לא חוקי. "קרים מצאה את עצמה במדינה אחרת, ורוסיה הרגישה ששדדו אותה. מיליוני רוסים הלכו לישון ברוסיה, וקמו במדינה אחרת. העבירו אותם מיד ליד, כמו שק תפוחי אדמה. אך רוסיה בלעה את העלבון, משום שהיינו במצב קשה, ולא היינו יכולים להגן על האינטרסים שלנו".

לדבריו, בתחילת העשור הקודם, הוא - כמנהיג הרוסים - הכיר בקרים כשטח אוטונומי. "היחסים הטובים עם אוקראינה היו העיקר. סמכנו על כך שאוקראינה תהיה שכנה טובה. התחלפו שם נשיאים וראשי ממשלה, אבל היחס למשטר לא השתנה: הם חלבו את אוקראינה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מלצרים בפיצריה בסימפרופול מאזינים לנאומו של נשיא רוסיה פוטין. חצי האי קרים, אוקראינה, 18 במרץ 2014. רויטרס
מלצרים בפיצריה בחצי האי קרים מאזינים לנאומו של נשיא רוסיה פוטין, בצהריים/רויטרס

זמן קצר לפני נאומו של פוטין, שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, אמר כי ארגון שמונה המדינות המתועשות (G8) החליט להשעות את רוסיה משורותיו, בשל המתיחות הצבאית בקרים. בראיון לתחנת הרדיו "אירופה 1", אמר פביוס כי "שאר המדינות ימשיכו ללא רוסיה".

במקור, כלל הארגון הבינלאומי את ארצות הברית, גרמניה, בריטניה, קנדה, יפן, צרפת ואיטליה. אחרי פירוק ברית המועצות, צורפה רוסיה כמשקיפה בדיונים שכינס הארגון. ב-1997 התקבלה רוסיה כחברה רשמית בארגון, וב-2006 אירחה לראשונה את פסגת ה-G8, בסנט פטרסבורג.

הפסגה הקרובה של הארגון אמורה להתכנס בחודש יוני בסוצ'י. ואולם, בעקבות המשבר בקרים, מדינות המערב ביטלו את מפגשי ההכנה לפסגה, ומסתמן ששבע המדינות ייפגשו בלונדון, ללא נוכחות הרוסים.

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בא הבוקר לוורשה, כדי להרגיע את החשש הגובר באזור מפני ההשתלטות הרוסית על חצי האי קרים. ביידן ייפגש עם ראש ממשלת פולין דונלד טוסק ועם מנהיגי אסטוניה, לטביה וליטא. נשיאת ליטא, דליה גריבאוסקאיטה, אמרה אמש כי הגעתו של ביידן לאזור היא סימן ברור למי שמנסה לערער על יציבותה של ברית נאט"ו.

פסגת ועידת G8 – אירלנד הצפונית, יוני 2013. GettyImages
ועידת G8 באירלנד הצפונית בשנה שעברה/GettyImages

אתמול הטיל הבית הלבן עיצומים אישיים על 11 רוסים ואוקראינים, המואשמים בפלישה הצבאית של רוסיה לחצי האי קרים ובסיכון ביטחונם האישי של אזרחי אוקראינה. הצו, בחתימתו של הנשיא ברק אובמה, מקפיא את נכסיהם של ה-11 בבנקים בארצות הברית, ואוסר עליהם להיכנס לשטחה של ארה"ב. ברשימה מופיעים, בין השאר, הנשיא המודח של אוקראינה ויקטור ינוקוביץ', ועוזריו הבכירים. סנקציות נוספות הוטלו על עוזריו הבכירים של נשיא רוסיה, על מנהיגי הדומה במוסקבה, ועל בכירים בממשלה הרוסית.

דמיטרי רוגוזין, סגנו של ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ששמו נכלל ברשימת העיצומים, הגיב בזלזול להכרזה, ואמר: "קומראד אובמה, מה בדעתך לעשות לגבי מי שאין לו חשבונות בנק בחו"ל, או נכסים מעבר לים? או שלא חשבת על זה?".

זמן קצר לאחר מכן, דיווח העיתון האמריקני המקוון "דיילי ביסט", כי פוטין עשוי להודיע על סנקציות משלו נגד סנאטורים אמריקנים. ב"רשימת הנגד" ייכללו ככל הנראה בכירים בממשל אובמה וסנטורים אמריקנים. הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, שביקר בקייב בשבוע שעבר, אמר בתגובה כי הוא ישמח להיכלל ברשימה: "זה יהיה לי לכבוד".

מוסטפא אשאבה, מנהיג מקומי של הטטרים בחצי האי קרים. סימפרופול, אוקראינה, 17 במרץ 2014. רויטרס
מוסטפה אשאבה, מנהיג של הטטרים בקרים. פוטין הבטיח שהמיעוט יוכל לדבר בשפתו/רויטרס

בפרלמנט של קרים כבר מחליפים את השלט

מפה חצי האי קרים. שאטרסטוק, עיבוד תמונה
מעתה - רפובליקה רוסית. חצי האי קרים/עיבוד תמונה, שאטרסטוק

עוד במהדורה:

עיתונאים מקומיים לשליח וואלה! חדשות במלזיה: "מחר יגידו שחייזרים חטפו את המטוס". לשלטונות המלזיים אין קצה חוט לגבי גורלה של טיסה MH370 ובתדרוכים היומיים עולה בכל יום ספוקולציה אחרת שסותרת את קודמתה. בני משפחותיהם של הנוסעים הסיניים של המטוס פתחו בשביתת רעב במחאה על התנהלות השלטונות המלזיים.

האם מסתמנת רפורמה במחירי הדיור? שר האוצר מגבש החלטה על ביטול המע"מ לרוכשי דירה ראשונה העומדים בקריטריונים. מי הולך ליהנות מההטבה, מי יוותר בחוץ, ואילו סיכויים יש לתכנית לצאת את הפועל?

פריצת דרך בחקר היקום: כלי התקשורת בכל רחבי העולם מנסים ביממה האחרונה להסביר את התגלית האמריקנית שמאששת את תיאוריית המפץ הגדול והיווצרות היקום. מדוע אנחנו כל כך מתעניינים בתגלית המדעית? הפסיכולוג הקליני אריאל הרטמן מסביר.

חמישה שערים, גול בתוספת הזמן, כבוד אדום אבוד ושחקן אחד גדול: סיכום אחד ממשחקי הדרבי הכי מטורפים שהיו כאן. האם ערן זהבי הוא שחקן הקלאץ' הכי גדול בתולדות הכדורגל הישראלי? ואיך הפועל תתאושש לקראת הדרבי בשבוע הבא?

התחזית: הלילה מעונן חלקית עד מעונן, עם סיכוי לגשם מקומי. מחר מעונן חלקית עם סיכוי לגשם קל בעיקר בדרום הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully