וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העמותות החרדיות שמקבלות את הכסף שמיועד לנזקקים

משרד הרווחה מקצה תקציב "קמחא דפסחא" לחלוקת מזון עבור 900 אלף נזקקים. אלא ש-90% מהסכום מוזרם לעמותות חרדיות שחלקן מתקצבות אברכים, והקשר ביניהן לחלוקת מזון מקרי בהחלט

עוני, קבצן, לתת, ראש השנה, חלוקת מזון, סל לחג, מזון, עניים. שרון בוקוב
הכסף מוזרם לעמותות חרדיות, שלא בהכרח קשורות לחלוקת מזון, והנזקקים נותרים בלי סיוע/שרון בוקוב

ערב חג הפסח, עומד מספר הישראלים שסובלים מחוסר ביטחון תזונתי על 900 אלף בני אדם, כאלה שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות מוצרי בסיס במכולת. מנתוני משרד הרווחה, עולה כי הכסף שנועד לסייע לאותן משפחות בדמות תקציב "קמחא דפסחא", שמועבר לעמותת לטובת חלוקת מזון לנזקקים - לא מגיע לאותם נזקקים. למעשה, בחינת חלוקת התקציב מעלה כי יותר מ-90% מהתקציב מועבר לעמותות הפועלות במגזר החרדי. ואם בכך לא די, הרי שכל קשר בין חלק מהעמותות החרדיות שמתוקצבות לבין חלוקת מזון - הנו מקרי בהחלט.

תקציב "קמחא דפסחא" בשנת 2012 היה 8.5 מיליון שקלים. ב-2013, אושר תקציב של 3.4 מיליון שקלים בלבד. בפועל, שולם סכום של שלושה מיליון שקלים. התקציב בשנתיים האלה חולק בין 72 ו-75 עמותות, בהתאמה, אך כשבוחנים את זהות העמותות עולה כי עבור רובן - חלוקת מזון אינה חלק מפעילותן העיקרית. לדוגמה, עמותת "ישע ומזור" מבני ברק, מוגדרת כעמותה שמגישה "עזרה וסיעוד לחולה ובני משפחתו". המטרה ראויה, אך קשה להבין מדוע ב-2012 תוקצבה העמותה ב-609 אלף שקלים שמיועדים למזון לנזקקים.

חרדים מקבלים יותר: חוסר שוויון בתקצוב עמותות

משתה פורים חגיגי בחסידות בעלז בירושלים, מרץ 2011. עומר מירון
עמותה חרדית שלא מתרכזת בחלוקת מזון, זכתה ביותר מ-600 אלף שקלים מתקציב "קמחא דפסחא"/עומר מירון

דוגמה נוספת היא עמותת "מיטב הרפואה" מנתיבות, שזכתה בתקציב של 78.5 אלף שקלים עבור "קמחא דפסחא", אולם מטרות העמותה מוגדרת כ"סיוע כספי להוצאות רפואיות לחולים במחלות קשות". גם כאן, המטרה מבורכת, אך הקשר לחלוקת מזון לנזקקים - לא קיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"אם אין לך מאכער במשרד הרווחה - לא תקבל כסף"

הרשימה העגומה נמשכת, עם עמותת "מפעלי תורה אור וחסד - אור לאה", שפועלת בירושלים וזכתה לתקצוב של 44.5 אלף שקלים. מטרת העמותה, גם כאן, אינה חלוקת מזון ומתוארת כך: "ארגון מועדונים לבנות, ספריות תורניות לנוער ומענקים לבני ישיבות. הקמת כולל אברכים ללימוד דיינות והוראה ליום שלם".

"הרשימה השחורה" של פסח

לכל זה מצטרף נתון עגום נוסף: לפי דוחות משרד הרווחה, גם 10% הנותרים לא עוברים במלואם לעמותות המזון המוכרות. דוח מבקר המדינה בנושא מעלה כי המדינה לא גיבשה מדיניות מסודרת על מנת להתמודד עם הנושא, ובפועל הפקירה את הנזקקים, אשר למעט תקציב התמיכות הזעום - נאלצים להישען על ארגוני המגזר השלישי, דוגמת עמותות מזון שפועלות באופן עצמאי.

אילוסטרציה. שרון בוקוב
עמותות חילוניות זוכות בתקציב נמוך משמעותית/שרון בוקוב

התמיכה להן זוכות עמותות המזון החילוניות הבודדות שאושרו במסגרת התקציב, דוגמת "פתחון לב" ו"יד עזר לחבר", נמוכה משמעותית מהכסף שזורם לעמותות החרדיות, וזה במקרה הטוב, שבו הכסף מגיע לידי העמותה. כך, למשל, עמותת יד עזר לחבר, עמותת מזון ותיקה שפועלת בחיפה ומחלקת כעשרת אלפים חבילות מזון לקראת פסח, ומאות חבילות באופן שוטף במהלך השנה, תוקצבה ב-2012 ב-22 אלף שקלים בלבד. בשנה שעברה, לעומת זאת, העמותה לא תוקצבה כלל. שמעון סבג, מנכ"ל העמותה פנה השבוע למנכ"ל משרד הרווחה והודיע כי הוא מוותר על התקציב. "הצעתכם לתמיכה בסדר גודל של 22 אלף שקלים מהווה לעג לרש. אנו מוותרים על הצעה זו ומציעים לך, לחילופין, להעביר את הכסף לבכירים במשרדך לצורכי כיבודים. למען הסר ספק - תמיכתכם הכספית חשובה לנו, אולם אנו מסרבים לה לאות הפגנת מחאה על התנהלותכם".

בשיחה עם וואלה! חדשות, סבג מעיד על אותה התנהלות לא הוגנת מצד משרד הרווחה. "80% מתקציב 'קמחא דפסחא' של המשרד, שמיועד לחלוקת מזון לנזקקים, לא מגיע ליעדו, אלא למוסדות אחרים שפועלים במישורים אחרים". לדבריו, העמותה בראשה הוא עומד "מפעילה שבעה בתי תמחוי, מחלקת מזון לכמאה ניצולי שואה על בסיס קבוע וקיבלנו פעמיים אות 'ארגון מצטיין' משר הרווחה, ועמותות שלא עושות דבר מופיעות ברשימות באופן קבוע. כנראה שאם אין לך מאכער במשרד לא תקבל כסף, פעם לא האמנתי שזה ככה, אבל אם כן - עדיף לוותר".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה כי לעמותת "יד עזר לחבר" אושרה הקצבה על סך 22,408 שקלים וכל הסכום שולם לעמותה בנובמבר 2013. עם זאת, מדובר בסכום שאושר כבר בשנת 2012, ואילו הסכום לשנת 2013 טרם הועבר.

עוד נמסר: "נציין כי רוב העמותות הפועלות בישראל למטרה זו הן עמותות חרדיות. בנוסף לזאת, משרד רואי חשבון מטעם החשב הכללי בודק את כל הבקשות ותקינותן ללא הבדל דת, גזע ומין ומגיש ממצאיו לוועדת התמיכות לדיון וחלוקת תקציב. בין היתר במבחן התמיכה, העמותות נדרשות להוכיח פעילות במשך שנתיים בתחום חלוקת המזון וסעיף זה נבדק במאזנים כאמור על ידי רואה חשבון של החשב הכללי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully