וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים מקבלים יותר: חוסר שוויון בתקצוב עמותות

דוח תמיכות של משרד הרווחה מעלה כי 57% מהתקציב הועבר ל-195 מוסדות חרדיים, שתוקצבו ב-23.4 מיליון שקלים. חלק ניכר מהעמותות תוקצבו אף שייעודן שונה מדרישות המחוקק

יותר ממחצית תקציב התמיכות של משרד הרווחה בשנת 2013 הועבר למוסדות חרדיים, שכל קשר בינם לבין שירותי הרווחה הינו מקרי בהחלט - כך עולה מדוח תמיכות המשרד השנתי. לפי הדוח, 57% מהתקציב - שהינם 23.4 מיליון שקלים - הועברו לישיבות ולגופים חרדיים ותורניים. לעומת שנים קודמות מדובר בירידה אמנם, אך המספרים עדיין לא מאוזנים ביחס לציבור הכללי.

תקציב התמיכות לשנת 2013 קוצץ בכמחצית לעומת השנה שקדמה לה, ועמד על 40.8 מיליון שקלים בלבד. 23.4 מיליון שקלים מתוכם הועברו ל-195 מוסדות חרדיים. כך, בדומה לשנים קודמות, שוב נוצר מצב שבו נהנים מוסדות, ישיבות ובתי מדרש של המגזר החרדי מהעדפה בולטת לעומת ארגונים חברתיים מוכרים הפועלים ללא אפיון מגזרי.

משתה פורים חגיגי בחסידות בעלז בירושלים, מרץ 2011. עומר מירון
ישיבת החסידות בירושלים תוקצבה ביותר מ-430 אלף שקל. "פתחון לב" קיבלה 24 אלף בלבד. כינוס חסידות בעלז/עומר מירון

לו זו בלבד, אלא שהעמותות החרדיות זוכות לתמיכה תחת סעיף "תמיכה באחזקה שוטפת של תלמידים נזקקים בפנימיות", ואילו ייעודן - כפי שמצוין אצל רשם העמותות - שונה במהותו מכוונת המחוקק. כך, למשל, אגודת מוסדות קהילתיים קריית צאנז, מצהירה כי ייעודה הוא "קיום פעילויות חברתיות תורניות לציבור הרחב ולחברי העמותה", וישיבת חסידי בעלז מגדירה עצמה כעמותה שייעודה הוא "לייסד, לנהל, להחזיק ולפתח את הישיבה, ללמוד בה תורה וחינוך בדרך חסידות בעלז, ולהפיץ תודה וחסידות ברבים".

תקציב התמיכות של משרד הרווחה הינו תקציב מיוחד שמיועד לתמיכה בעמותות חברתיות וגופים שפועלים לטובת מטרות חברתיות שונות ומסייעים לנכים, לנזקקים, לנשים נפגעות אלימות, לבעלי צרכים מיוחדים וכיוצא באלה. ואולם, גם השנה חושף הדוח כי הסכומים שהופנו בתקציב ל-195 הארגונים התורניים - בהם ישיבות, אולפנות ומוסדות ציבור חרדיים - תחת סעיף "תמיכה באחזקה שוטפת של תלמידים נזקקים בפנימיות", היו גבוהים משמעותית מהתקציבים שניתנו לעמותות חברתיות אחרות.

משרד הרווחה: "ב-2014 התמיכות יהיו שונות"

שיאנית קבלת התמיכות היא ישיבת חסידי בעלז בירושלים, לה הועברו 432,405 שקלים. מיד אחריה ניצבת ישיבת חזון נחום עם תקציב של 406 אלף שקל ואחריה ניצבת "הדרת ירושלים", עם תקציב תמיכות של 395 אלף שקל. מהדוח עולה כי החלוקה הלא-מאוזנת קיימת גם בתוך המגזר החרדי. כך, במסגרת תקציב "קמחא דפסחא", שעומד על 3.4 מיליון שקל, מועברים 381 אלף שקלים לעמותת "ברכת מרגלית". עמותה חרדית אחרת, "כתר שלמה ושרה ברסקה", קיבלה 224 אלף שקלים. לעומתן, עמותת "פתחון לב" קיבלה סכום של 24 אלף שקלים בלבד, וכך גם עמותת "יד עזר לחבר", שפועלת בחיפה והסתפקה ב-22.4 אלף שקלים.

השנה כולל הדוח גם את תמיכות אגף השיקום במשרד הרווחה, המפעיל מסגרות שיקום לכלל הנכים בישראל. אף על פי שמדובר בסעיף כללי ובטיפול הניתן לכלל האוכלוסיות, הוא מתוקצב בסכום של שבעה מיליון שקלים בלבד. כך, עמותת איל"ן קיבלה סכום שנחשב גבוה ביחס למקבילותיה האזרחיות, והועבר לה סכום של 150 אלף שקלים; הוועד למלחמה באיידס, שבאופן תמוה נכלל בסעיף "תמיכה בנכים מוגבלים", קיבל תמיכה בסכום של 58,288 שקלים; אקים ישראל נהנתה מתמיכה של כ-36 אלף שקלים; עמותת עלה, המסייעת לסיעודיים ונכים קשים, קיבלה 108 אלף שקלים ובית השנטי המטפל בנוער בסיכון קיבל במסגרת סעיף "שיפוצים והצטיידות מעונות חסות הנוער" תמיכה של 37 אלף שקלים.

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "תמיכות 2013 נקבעו בשנת 2012. מיד עם כניסתו לתפקיד, ביקש שר הרווחה לשנות את מבחני התמיכה. שינוי זה לא התאפשר בשל מגבלות החוק. תמיכות 2014 יהיו שונות הן בחלוקה שיוויונית יותר והן בהגדרתן. השינויים יפורטו ויפורסמו עם אישורם".

עוד בנושא
גבר? רשויות הרווחה מפלות אותך לרעה
הורים נגד ועדת הסיוע לאוטיסטים: "התעלמו מההמלצות"
אוטיסטים לא יוכלו להירשם לקייטנות בתל אביב?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully