וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבר? רשויות הרווחה מפלות אותך לרעה

9.12.2013 / 13:45

עדויות שהגיעו לידי וואלה! חדשות חושפות תופעה רחבה של אפליה נגד גברים שנמצאים בהליכי גירושים: "ברווחה מתעללים בי רק כי אני גבר". הרווחה: טובת הילדים עומדת לנגד עינינו

מערכת וואלה!

מאת: דנה ויילר פולק

שירותי הרווחה מהווים בעיני רבים "גוף מושיע" בתהליכים אישיים לא נעימים, במיוחד בנוגע להצגה חוות דעת אובייקטיביות מול בתי המשפט בנוגע למשמורת על ילדים אחרי גירושים. אלא שמעדויות אשר הגיעו לאחרונה לידי וואלה! חדשות עולה תמונה מטרידה בנוגע להתנהלות בלתי תקינה לכאורה של שירותים אלה מול כמה אבות, במה שנראה כמו אפליה ברורה לטובת האישה.

"מיום כניסת מחלקת הרווחה לתמונה, ההידרדרות הייתה בלתי נמנעת – כשהאנשים שלה פועלים על אוטומט לטובת האישה, לא משנה מה אני אומר או אילו הוכחות אני מציג", סיפר צ' תושב המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל, אחרי שנפרד מאשתו גילת (שם בדוי). "אם אתה גבר - אתה מסומן".

צ' מספר כי תהליך ההיפרדות מאשתו, שהחל לפני שנתיים, התנהל על מי מנוחות. "היה לי ברור שאנחנו חברים שנפרדים בהסכמה. לא הכרנו מינוחים משפטיים ודיברנו על משמורת משותפת חצי-חצי". בני הזוג, שחיו יחד 17 שנים הביאו לעולם שלושה ילדים: שני בנים בני 15.5 ו-13, וילדה בת 8.5.

תחילה חלקו הילדים את זמנם באופן שווה בין שני ההורים, אך בהמשך הגיע הזוג להסדר בבית משפט לענייני משפחה בפתח תקווה לפיו הבנים יעברו למשמורת האב, והבת לאם. עם זאת, בשנתיים האחרונות החמירו היחסים בין בני הזוג – ואף נרשמו תלונות מצד האם במשטרה. באחד המקרים מצא עצמו צ' באבחון פסיכיאטרי בגלל ה"רדיפה" של אשתו לשעבר, אולם נמצא שאין לא מהווה סכנה.

דוגמה שממחישה את המצב הבעייתי בין בני הזוג לשעבר, כך לפי האב, ניתן ללמוד ממה שאירע בחודש ספטמבר האחרון. בתו של צ', ששהתה בבית סבתה בזמן שאימה בחו"ל - יצרה קשר עם אחיה, והודיעה כי מתכננת לברוח. האח סיפר על כך לאביו וזה החליט לאסוף אותה, שכן הוא לא היה מעוניין שבתו תסתובב ברחוב. לאחר שאסף אותה הוא דיווח לסבתא על שאירע – אך זו מיהרה לדווח עליו למשטרה. מחלקת הרווחה פנתה אל האב בדרישה להעביר את הבת מידית לרשותה.

תמונה חד צדדית

בדיווח על האירוע, שהעבירה אורית בובליל, עובדת סוציאלית במחלקת הרווחה האזורית לבית המשפט לענייני משפחה תוארה לכאורה תמונה חד צדדית ומגמתית של הסיפור. בין היתר נטען על ידי הסבתא כי האב נעלם לשעות, טרם הודיע על מציאת הבת ברחוב – דבר שלטענתו לא נברא. צ' אף הודיע לרשויות שיש בידיו את הקלטת השיחה עם הסבתא שתצדיק את עמדתו.

גם למשטרה מסרה בובליל דיווח בעייתי כשטענה כי צ' עבר אבחונים פסיכיאטרים ופסיכולוגיים מהם עולים לכאורה מאפיינים אישיותיים התואמים הגדרת סיכון. משום כך, הוא הוחזק במעצר כל מהלך יום הכיפורים. שופט בית משפט השלום בראשון לציון, אייל באומגרט, הורה על שחרורו המידי ודחה על הסף את אבחונה של בובליל. "אין חולק כי לחשוד אין עבר פלילי, אך עיקר הבקשה נסמכת על הודעתה של הגב' בובליל שהינה עובדת סוציאלית. דלות אמצעים (טענה של בובליל לחיזוק מסוכנותו של צ'-דו"פ), ככל שיש כזו, אינה סיבה למעצר", אמר והוסיף כי זכותו של אדם לא להסכים עם הגורמים המטפלים. "התוצאה של חוסר שיתוף פעולה עם גורמים האמורים לטפל בקטינים, אינה מעצר. לא זו אף זו, כאשר התבקש החשוד להביא את הקטינה לתחנת המשטרה, הוא עשה כן לאלתר".

"אתה לא תראה את הילדים"

אירוע נוסף, השופך אור על התנהלות הרווחה, ארע בינואר 2012 אז נחבט אחד הבנים בבית הספר ואביו הגיע לאסוף אותו. לאחר טיפול במרפאה הודיע הילד כי על אף שמדובר ביום בו אמור הוא ללכת לאמו, הוא אינו מעוניין בכך. צ', שלא ידע כיצד להשיב לבנו יצר עם שירותי הרווחה קשר במטרה לקבל עצה. במקום אוזן קשבת, כך לדבריו, הוא קיבל שטיפה ואיומים. "תקשיב לי עכשיו טוב, אני רואה את זה בחומרה רבה שהילדים לא אצל אמא שלהם כרגע, ואני רואה אותך אחראי במאה אחוז", כך אמרה לו לפי עדותו כרמל עמיר, עובדת סוציאלית במחלקה. "תדאג שיגיעו תוך חמש דקות לאמא שלהם ואני אומרת לך אתה לא תראה את הילדים, אני עומדת מאחורי המילים שלי".

מהמועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל נמסר כי מדובר במקרה מורכב שמטופל באופן רגיש ביותר. "מקרה זה הגיע לפתחו של השר לשירותים חברתיים, ח"כ מאיר כהן, שזימן למשרדו את גורמי המקצוע הבכירים ביותר לדיון. בסיכום הודיע השר שאנשי המקצוע פעלו כראוי", נמסר. לפי הודעת המועצה, "עובדות הרווחה נמצאות תחת איום גלוי וסמוי".

ממשרד הרווחה נמסר: "הנושא נבדק מול מחלקת הרווחה במועצה ומבדיקתנו עולה שהמחלקה פעלה על פי כל הנהלים. ההליך המדובר הינו הליך מורכב ורגיש שמעורבים בו ילדים. מחלקת הרווחה רואה לנגד עיניה בראש ובראשונה את טובת הילדים ופועלת בהתאם לכך. כל ההליך מקבל תוקף של החלטות בית המשפט".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

המקרה של מוטי ומיכל

דוגמה נוספת לטיפול מוטה לכאורה של מחלקת הרווחה היה במקרה של מוטי ומיכל (שמות בדויים) מחיפה שנמצאים בהליכי גירושים זה למעלה משנתיים. לזוג משמורת משותפת על בנם בן ה-5 וחצי, אך בימים אלו מתנהל דיון מחודש בבית הדין הרבני בחיפה בעניין.

לבקשת בית הדין, הגישה באחרונה האם חוות דעת מטעם "המרכז העירוני לטיפול באלימות במשפחה בחיפה", גוף המהווה זרוע של לשכת הרווחה העירונית. חוות דעת זו, שעניינה הוא מיכל ותפקודה כאם, רצופה טענות קשות כלפי האב מהן עולה כי מדובר בגבר אלים ומתעלל.

פרט קטן, אך מהותי, ששכחו לציין החתומות על חוות הדעת - דורית בר שדה, מנהלת המרכז, ומיכל ברזילי, עובדת סוציאלית במרכז, הוא כי הן מעולם לא פגשו את האב, מעולם לא שוחחו עמו או עם עורך דינו ומעולם לא ביקשו תגובתו לטענות ששטחה מיכל בפניהן. עם זאת, זה לא מנע מהן להציג אותן כעובדות בדוקות ומוצקות. חשוב להדגיש כי לבית הדין אין את הכלים לבחינת הצדדים, מכאן שהוא נאלץ להישען בלעדית על חוות דעת של לשכות הרווחה בארץ.

בין היתר העידה האם כי היא חוותה שרשרת אירועים אלימים והשפלות, ואף נאלצה "לצאת ולפרנס" כשהבעל נותר בבית. היא לא הסתפקה בכך ואף הגישה נגדו תלונות למשטרה בגין אלימות. נדהם מכך, הציג מוטי בפני העובדות הסוציאליות הקלטה של רעייתו (בשיחה עימו ועם פסיכולוגית) בה היא מודה שהתלונות וצו ההרחקה שביקשה, הן חלק מ"טקטיקה" במשא ומתן על הסדרי הראייה של הילד ותו לא. במקום להתייחס לעובדות, בחרו שרותי הרווחה דווקא לנזוף במוטי בטענה כי הוא מפר את האמון ומבצע עבירות, זאת על אף שמדובר בהקלטות חוקיות לחלוטין.

"רשלנות חמורה"

עובדות המרכז הגדילו לעשות והוסיפו חוות דעת משלהן לפיה האב מסית את בנו נגד האם ומקלל אותה בנוכחותו. מנגד, מיכל הוצגה על ידן כ"דמות חיובית המשקיעה ללא לאות בגידול בנה".

נקודה מטרידה נוספת עוסקת ברצונה של האם לעבור להתגורר עם בנה באזור המרכז בסמוך למשפחתה, מהלך שנאסר על ידי בית הדין. בחוות הדעת משבחות העובדות את האם על שהמשיכה להתגורר באזור הצפון אחרי הפרידה, שכן לא רצתה לנתק את בנה מהסביבה אליה הורגל. אולם, כמה שורות לאחר מכן הן מסבירות כי מאחר והיא פוטרה מעבודתה - לא נותר לה עוגן באזור הצפון, דבר שהופך את המעבר מהצפון ל"מבורך".

מוטי לא עבר על כך לסדר היום ופנה באמצעות בא כוחו בדרישה לאזן את חוות הדעת. "תחת אצטלה של מערכת השירותים החברתיים של עיריית חיפה, הנכן מרהיבות עוז להפיץ מסמך כזה על מרשי, מסמך אשר פוגע אנושות הן במרשי ובזכויותיו החוקיות והחוקתיות והן בילד, וכל זה מבלי שמצאתן לנכון לשוחח עם מרשי או עם פרקליטו, להזמין אותו, לבקש תגובתו לכל ההאשמות השווא שטפלה וטופלת עליו גרושתו", נכתב בפנייה, "התנהלותכן רשלנית חמורה ובלתי ראויה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מדובר בחוות דעת מקצועית שניתנה על ידי עובדים סוציאלים במהלך הליך משפטי המתקיים בשל צנעת הפרט בדלתיים סגורות. מן הראוי כי כל טענה הקשורה להליך זה - באם ישנה כזו - תועלה בפני בית הדין, שבידיו הכלים והסמכות בנושא".

עוד במהדורה:

חשש בקהילה היהודית באוקראינה: ההפגנות נגד השלטון לא שוככות והיהודים בקייב מודאגים מגל אנטישמיות שעלול להתפרץ בעיר. שליח חב"ד בקייב למהדורת וואלה! חדשות: קיבלנו התרעות מחברי פרלמנט שלא להתקרב לאזור ההפגנות.

רוג'ר ווטרס לא נרגע ושוב משחרר הערה אנטי ישראלית ואנטישמית. חגי אוזן לא מתרגש מווטרס - מבחינתו שיתעצבן, אפילו יקלל, העיקר שיגיע לכאן להופיע.

ריבאונד? אחרי פרידה מתוקשרת מיהודה לוי נינט חובקת חבר חדש. מי הבחור החדש שיחמם את המאמי הלאומית בחורף?

התחזית: היום התקררות והפוגה בגשמים, ממחר בערב הסערה חוזרת עם גשמים, רוחות וטמפרטורות נמוכות מהרגיל לעונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully