וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך: צה"ל מנסה להרגיע תושבים מפני אימת המנהרות

מסמך סודי שניסחו באוגדת עזה מנחה כיצד להתמודד עם החשש מהאיום הגובר, "שהשלכותיו מרחיקות לכת". בין ההמלצות: "להדגיש שיימצא פתרון – כמו כיפת ברזל, תהיה כיפת המנהרות"

עריכה: יאיר דניאל

(צפו במנהרה האחרונה שצה"ל חשף באזור עוטף עזה)

מסמך סודי שנכתב לאחרונה באוגדת עזה מנחה את קציני צה"ל כיצד להתמודד עם חששותיהם של תושבי הנגב המערבי לנוכח מנהרות ההברחה שצה"ל חשף לאחרונה באזור. "חשיפת מנהרה רביעית במספר בשנה ורבע האחרונה משנה את ההסתכלות על איום המנהרות במגוון היבטים", נכתב במסמך.

עוד בוואלה! חדשות:
תקלה נדירה ב"כיפת ברזל": שיגרה לשווא שני מיירטים
שחרור פולארד – רק במסגרת "עסקת חבילה גדולה"
הגשם הציף את הקניון - ויצר מפל במדרגות. צפו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מנהרה רביעית משנה את ההסתכלות על האיום". פנים המנהרה שצה"ל חשף בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מבחינות רבות, עבור ההתיישבות בעוטף עזה מדובר באירוע בעל פוטנציאל משברי, מאחר שהוא מציף הלכה למעשה איום שהיה עד כה במידה רבה מודחק", מסבירים מנסחי המסמך. "גילוי המנהרה הופך את האיום מאיום פוטנציאלי ולא ממומש לאיום מוחשי, והשלכותיו עשויות להיות מרחיקות לכת. גילוי המנהרה עשוי לפגוע בתחושת הביטחון, בחוסן המתיישבים ובמרקם היחסים בין התיישבות העוטף לצבא ובין ההתיישבות למדינה".

בהמשך מספק המסמך הנחיות הנוגעות לשיח של צה"ל מול המתיישבים: "ראשית, הדרג שינהל את השיח מול התושבים יהיה מח"ט ומעלה. יתרה מזאת, יש להדגיש למפקדים ברמות שמתחת – המנהלים שיח עם ההתיישבות בשגרה – כי בנושא זה עליהם לאפשר לרמות ממונות מעליהם לנהל את השיח, או לחילופין ניתן לצייד אותם במסרים מרגיעים, ולא מעבר לזה".

"שיחה עם המפקדים הבכירים ינסוך בהם ביטחון רב"

עוד קורא המסמך לקצינים הבכירים לנהל את השיח מול התושבים באמצעות ראשי המועצות והיישובים. על פי התכנית שבמסמך, על מפקדי האוגדה לגבש ולקבוע קהל יעד ומנהל שיחה, ולסמן יישובים רלוונטיים לשיחות – "יישובים צמודי גדר וסמוכי גדר, יישובים חלשים ויישובים בעלי חוסן נמוך יותר".

לאחר מכן מומלץ לקצינים על אופי השיחה עם התושבים. "חשיבות השיחות עם ההתיישבות היא ביצירת תמונה ברורה ככל שניתן ליצור עבורם ולנסוך בהם ביטחון. יש להניח כי ניהול שיחות אלו עם ההתיישבות עשוי להיות תהליך קשה וטעון, אולם שיחה עם המפקדים הבכירים השוקדים על ביטחונם ושמיעתם ממקור ראשון ינסוך בהם ביטחון רב".

איש כוחות הביטחון מחזיק שרידי רקטה בשדות ליד קיבוץ נחל עוז, 2008. AP
"גילוי המנהרה עשוי לפגוע ביחסים בין ההתיישבות למדינה". שדות ליד קיבוץ נחל עוז בנגב המערבי/AP

לסיום מופיעים גם המסרים שעל הקצינים הבכירים להעביר. "ככלל, על המסרים להדגיש את החיובי ולמזער את הנזקים הפוטנציאליים: הדגשת העובדה כי מדובר בחשיפת מנהרה ולא בפיגוע; הדגשת ההישג של חשיפת ארבע המנהרות בשנה האחרונה – הן עצם חשיפתן והן כהישג תודעתי מול חמאס; הדגשת העיסוק הרב והמאמצים הרחבים – מרמת הפלוגה והגדוד עד לרמת ראש הממשלה – ובכלל זה הסטת הקשב הלאומי לנושא על ידי האוגדה; הדגשת השקט ששורר בשנה ורבע האחרונות מאז מבצע 'עמוד ענן'; הדגשת העובדה שיימצא פתרון לנושא – כמו 'כיפת ברזל' תהיה 'כיפת המנהרות'; התייחסות לנושא ההגנ"ש (הגנת יישובים, י"י) והדגשת העובדה כי אינו מהווה פתרון". כמו כן, הונחו המפקדים להסביר כי "כיוון המנהרה לפי מה שנראה כרגע הוא לכיוון הפלוגה ולא אל היישובים".

לפניות לכתב יניב יגנה: Yanirya1234@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully