וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היד הארוכה שלא משאירה טביעות: מלחמת הצללים של אסד

19.3.2014 / 0:04

זה זמן רב שנשיא סוריה סופג מהלומות קשות מצה"ל ומאיים להפוך את רמת הגולן לחזית של "התנגדות". הפיגוע אתמול הוא עדות נוספת לברית החזקה והמגובשת עם נסראללה. פרשנות

צילום: אדריאן הרבשטיין, יותם אסרף – ג'יליס, עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד, קריינות: לירון בארי

כמה שעות בלבד לאחר פיצוץ מטען החבלה ברמת הגולן שממנו נפצעו ארבעה חיילי צה"ל, קשה עדיין לומר מי הוא הגורם האחראי. דבר אחד שכן אפשר לקבוע לאחר שבועיים וחצי שבהן נרשמו ארבע תקריות דומות - אחת בהר דב והאחרות ברמת הגולן, והוא שיד מכוונת, חצי נעלמת, מבקשת להביא להסלמה בגזרה, מבלי להותיר טביעות אצבע.

הפיצוץ ברמת הגולן - כותרות נוספות:
חייל צה"ל נפצע קשה מאוד מפיצוץ מטען בגבול סוריה
נערכים לעימות צבאי: כל הסימנים מובילים לנסראללה / פרשנות

החשוד המידי, מטבע הדברים, הוא חיזבאללה. אמנם זו אינה סביבת הפעולה הטבעית שלו - בכל זאת, מדובר ברמת הגולן הסורית, אך הארגון פועל כיום בכל נקודה כמעט ברחבי סוריה. יש לו את הרצון לנקום את הפעולות האחרונות שיוחסו לישראל, כמו הפצצת שיירת נשק באזור הבקעא וחיסולו של חסן א-לקיס. חיזבאללה הוא גם בעל היכולת לבצע פיגועים מסוג זה, ומכאן שהסבירות שהארגון השיעי או קבלני משנה מטעמו הם אלה שמנסים לפגוע במטרות ישראליות בגבול, גבוהה, אפילו גבוהה מאוד.

חיילי צה"ל פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה, מרץ 2014. אדריאן הרבשטיין
אחד הפצועים לאחר הנחיתה ברמב"ם/אדריאן הרבשטיין

יש גם חשודים אחרים. באחת מאותן תקריות לפני כשבועיים, נצפו המחבלים על ידי כוחות צה"ל, בדרך להנחת המטען. לכאורה, אלה יכולים היו להיות פעילי ג'יהאד עולמי שגם להם יש אינטרס בהסלמה. הרי חלקים גדולים מרמת הגולן הסורית נמצאים בשליטת האופוזיציה, אפילו זו הרדיקלית. אלא שאותם מחבלים, שלא היו לבושים במדי הצבא הסורי, פעלו מתוך שטח שבשליטת הצבא הסדיר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"התנגדות" שלא תסלים לעימות עם ישראל

זמן רב מדי מבחינתם, ספגו חיזבאללה ובשאר אסד מהלומות מידי צה"ל. ייתכן שהנשיא הסורי והארגון השיעי מנסים להעביר מסר משותף לצד הישראלי: זה המחיר שתיאלצו מעתה לשלם אם תמשיכו לפגוע במטרות שלנו. כבר לפני חודשים, לאחר הפצצה נוספת בסוריה שיוחסה לישראל, אמר אסד כי רמת הגולן תהפוך לחזית של "התנגדות" - ונראה שכעת הוא מנסה, יחד עם חבריו מחיזבאללה, להוציא לפועל את הבטחתו מבלי שהדבר יוביל לעימות רבתי עם ישראל, לא של המשטר הסורי ולא של חיזבאללה.

ואכן, בשלב זה לפחות, הברית בין חיזבאללה לסוריה של אסד, חזקה ומגובשת. הארגון השיעי מתגלה כאחת הזרועות היותר יעילות של המערך הסורי הלוחם. חיזבאללה הוא שהעניק לאסד את הניצחון בקוסייר, שיצר שינוי במומנטום בלחימה והוא זה שהעניק לו את ההישג הצבאי האחרון: כיבושה של עיר המפתח יברוד במחוז קלמון.

כוח צה"ל נפגע ממטען ליד מג'דל שמס, מרץ 2014. ג'יליס
זירת פינוי הפצועים, אתמול/ג'יליס

יברוד נחשבה למעוז של המורדים האיסלמיסטים הקיצוניים ביותר, קרובה לגבול עם לבנון. השליטה בעיר העניקה לאותם ארגונים סונים קיצונים גישה אל הגבול עם סוריה ומשם יצאו לא מעט פיגועי התאבדות של סונים נגד מטרות שיעיות בלבנון. הכיבוש השבוע של העיר במבצע משותף של צבא סוריה וחיזבאללה, אמנם לא יביא לשינוי דרמטי ביחסי הכוחות, אך בהחלט נתפש כאירוע משמעותי. זהו כישלון מהדהד של האופוזיציה המסוכסכת והמפוצלת, אל מול עוד הישג של ציר אסד-חיזבאללה-איראן.

ואלה האחרונים כבר מסמנים את המטרות הבאות. כלי התקשורת המזוהים עם חיזבאללה דיווחו שהצבא הסורי ממשיך ליעדיו הבאים בגזרת יברוד: העיירות רנקוס, פליטא וראס מערה. וכך, במקביל להישגים הצבאיים המשמעותיים, ניתן לשער שחיזבאללה ואסד יתפנו להקצות יותר משאבים, אנושיים וחומריים, כדי להקיז את דמם של הישראלים ברמת הגולן וסביבותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully