וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני הטרור מצאו את הפרצה בחומה הבצורה של צה"ל

18.3.2014 / 20:38

הפיצוץ ברמת הגולן מצטרף לשני מקרים דומים שאירעו בשבועיים האחרונים. למרות שאיש לא קיבל אחריות, אין ספק שחיזבאללה הוא הכתובת ושהמערכה הבאה כבר ניצבת בפתח. פרשנות

צילום: אדריאן הרבשטיין, יותם אסרף – ג'יליס, עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד, קריינות: לירון בארי

פיצוץ מטען החבלה היום (שלישי) בגבול סוריה, ממנו נפצעו ארבעה חיילים בהם אחד באורח קשה מאוד, מדגים את המציאות המשתנה בגבול הצפון ואת האיום המתגבר על חיילי צה"ל שמסיירים לאורך הגבול. תקרית זו מצטרפת לשני מקרים נוספים של הנחת מטענים לאורך הגבול בשבועיים האחרונים, אחד מהם סוכל על ידי צה"ל.

מתיחות בגבול הצפון - כותרות נוספות:
חייל צה"ל נפצע קשה מאוד מפיצוץ מטען בגבול סוריה
פרסום ראשון: לוחמי חיזבאללה חדרו מאות מטרים לשטח ישראל
ביום שישי: מטען הופעל בגבול לבנון, צה"ל תקף מוצב חיזבאללה

כמו שזה נראה כרגע, אנו עומדים בפני תחילתה של מערכה צבאית בין חיזבאללה לישראל, למרות שנכון לעכשיו איש לא קיבל אחריות על האירוע. בשלב זה, המודיעין הישראלי לא בטוח ב-100% בכך שמדובר בפעולה של הארגון השיעי מלבנון או אחד משליחיו במרחב, אך כל הסימנים מובילים לנסראללה.

חיילי צה"ל פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה, מרץ 2014. אדריאן הרבשטיין
הפצועים מגיעים לבית החולים רמב"ם בחיפה, היום/אדריאן הרבשטיין

קצין מודיעין בכיר לשעבר, שאת מרבית שנותיו בצה"ל העביר בלחימה מול חיזבאללה, אמר הערב שאין קצה חוט שיכול להוביל למניחי המטען. "אין לי גרגיר של מידע על מה שהתרחש בגבול הצפון, אבל לי זה ברור כשמש שמאחורי הנחת מטען החבלה עומד ארגון חיזבאללה", טען והסביר: "החתימה הנמוכה, המקצועיות ואי לקיחת האחריות. כל אלה מאפיינים בעיקר את חיזבאללה. השתיקה שלו בשבועיים האחרונים אומרת הכול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

גנץ לא חרג מהרף שקבע

צה"ל נערך לאירועים מסוג שאירע היום ואף לתרחישים מורכבים מאלה. הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, העריך נכון לפני כשלוש שנים את המגמות בגבול סוריה ועיבה את כלל מערכי האבטחה בגזרה. הוא העביר תקציב נכבד לבניית גדר חכמה לאורך הגבול, בדומה לזו שהוקמה בגבול מצרים, והורה להציב מערכות מכ"ם וסנסורים מתקדמים, מערך מצלמות וחמ"ל מתקדם. כמו כן, הוקם גדוד איסוף קרבי שמתמחה בגזרה, הועברו לאזור כוחות איכותיים והתרחבה רמת שיתוף הפעולה בכל קהילת המודיעין מחשש להתקפות של ג'יהאד עולמי משטח סוריה.

במסגרת השינויים בזירה הסורית קבע גנץ רף ממנו לא חרג - "אש תענה באש". בכל מקרה שבו זוהה מקור הירי על חיילי צה"ל או לעבר שטח מדינת ישראל, השמיד צה"ל את קנה הירי או פגע בעמדה ממנה נפתחה האש.

צריך לזכור שמעל הפעילות הג'יהאדיסטית שמתרחבת ברמת הגולן, התפתח איום חדש: ארגון חיזבאללה. ככל שהתגבר שיתוף הפעולה בין הצבא הסורי לארגון השיעי, העריכו בצה"ל כי הוא עשוי לראות ברמת הגולן ובגבול ישראל קרקע נוחה לפעילות טרור מבלי להשאיר סימנים. כך, ממשיך חיזבאללה לפעול תוך שהוא חוסה בצילם של ארגוני הטרור האיסלאמיים שפועלים במרחב.

חיילי צה"ל פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה, מרץ 2014. אדריאן הרבשטיין
אחד החיילים שנפצעו בתקרית/אדריאן הרבשטיין

בעת האחרונה הרבה מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, לאיים בנקמה על תקיפת שיירות נשק איכותי בגבול סוריה-לבנון ועל שרשרת החיסולים בלב ביירות, שיוחסו בתקשורת הזרה לישראל. ונסראללה לא רק מאיים – הוא גם מעוניין כבר תקופה מאוד ארוכה לממש את איומיו הפומביים.

גורמים בצמרת צה"ל מעריכים שנסראללה, נישא על כתפי שלושה ניצחונות הרואיים בסוריה מול המורדים (האחרון שבהם בעין יברוד) בחר "בשיטת הדמדומים" להעביר מסר לישראל שלפיו הוא כבר אינו מוכן לשבת על הגדר ומבחינתו נמצא הנתיב לפעילות טרור מתחת לסף הרעש. באופן הזה, הוא אינו מסבך לא את לבנון ולא את סוריה. שלושת האירועים מוכיחים כי למרות המוכנות והדריכות הישראלית לפיגועים, נמצאה פרצה.

העיניים נשואות לעבר המודיעין

חיזבאללה, לפחות על פי פרסומים זרים, מעתיק את דפוס הפעולה הישראלי - פעילות מתחת לסף הרעש. הוא בוחר בשיטה שלא תאפשר לישראל להתחקות אחר עקבות המבצעים, וכשאין חתימה מודיעינית גם לא תהיה תגובה ישראלית. לכן, מעריכים בכירים בצה"ל, חיזבאללה הכריז על מלחמת דמדומים ויידרש להגביר את המאמץ המודיעיני לא רק לסכל את הכוונות העתידיות אלא כדי לחשוף את המבצעים, בין אם מדובר בחיזבאללה או מי משליחיו.

חשוב לציין, כי יש עדיין חילוקי דעות בצמרת צה"ל לגבי השאלה מי אחראי להנחות מטעני החבלה. מה שברור כעת הוא שצה"ל לא יוכל לספוג לאורך זמן אירועים דומים והוא יידרש לפעולה חריפה כדי להחזיר את השקט לגבול הצפוני. העיניים נשואות כעת לעבר המודיעין.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully