וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הר ציון הובא למנוחות: "לימד אותנו גבורה מה היא"

אחיקם משה-דוד, כתבנו בחיפה והעמקים

16.3.2014 / 16:27

נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר הביטחון השתתפו בהלווייתו של מאיר הר ציון, שהלך לעולמו בגיל 80. "אנחנו נפרדים מאחד מגדולי הלוחמים שהיו למדינת ישראל", אמר נתניהו

צילום: לע"מ, ערן גילווארג, עריכה: גדי וינסטוק

(בנו של מאיר הר ציון: "אבא היה ישר, נחוש, אמיץ")

מאות מכרים, חברים ובני משפחה, לצד בכירי ההנהגה בהם הנשיא שמעון פרס, שר הביטחון משה יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיעו היום (ראשון) לחלוק כבוד אחרון למאיר הר ציון - ממקימי סיירת מטכ"ל ובעל עיטור העוז, אשר הלך לעולמו ביום שישי האחרון והוא בן 80.

"אנחנו נפרדים מאחד מגדולי הלוחמים שהיו למדינת ישראל", ספד לו נתניהו בהלוויה שנערכה ב"אחוזת שושנה", החווה שהקים באזור בית שאן. "מאיר וחבריו הניחו כמה מהיסודות החשובים בבניית המדינה. יותר מכל היה זה מאיר שתבע את הדבקות במשימה, 'לא חוזרים עד שמבצעים', הוא אמר", המשיך נתניהו. "לא היה בו שמץ של גאווה או התנשאות. הוא לא חיפש תהילה, להיפך – היא רדפה אותו", הוסיף נתניהו, "הירידה שלו לפרטי פרטים סייעה להצלחת המשימות, ומאיר הבין היטב שביטחון ישראל מתחיל כאן בבקעת הירדן, בגבולנו המזרחי".

עוד בוואלה! חדשות:
היכן אפשר להסתיר בואינג עם 227 נוסעים? המפה מגלה
בת 18 נדרסה למוות על ידי מערבל בטון בפתח תקווה
בשל העיצומים במשרד החוץ: תקועים עם התינוק בנפאל

"מאיר לא ידע פחד", אמר בטקס הנשיא פרס, שהתייחס גם לאחת מפעולות התגמול בהן השתתף הר ציון בפשיטה על משטרת א-רהווה ב-1956, במהלכה נפגע באורח קשה. "מגבלותיו בגלל פציעותיו בשדה הקרב לא עצרו מבעדו להיות רועה צאן ועובד אדמה", ספד פרס להר ציון, שהלך לעולמו ביום שישי האחרון בגיל 80. "מאיר", הוסיף פרס, "אתה חוזר כעת לאדמה שאותה כה אהבת ולמענה לחמת בעוז".

שר הביטחון יעלון ספד אף הוא ואמר: "מעטים הם האנשים, שהופכים לאגדה עוד בחייהם". לדבריו, הר ציון היה תמיד בראש הלוחמים, ותמיד שאף להפתיע ולהיות בחזית. "כפי שהגדיר אותו משה דיין, 'מאיר היה החייל הטוב ביותר בצה"ל. לא היה למאיר מה ללמוד בבית הספר לקצינים. לא היה לו מה ללמוד שם'. מאיר, זו העת לומר לך תודה בשם אזרחי ישראל וצה"ל, על שלימדת אותנו גבורה והקרבה מהם. להודות לך על שהיית, ותמשיך להיות, מודל לחיקוי עבור חיילי צה"ל, להודות לך על שהיית מאיר הר ציון".

מפקד חטיבת הצנחנים אלוף-משנה אליעזר טולדנו אמר כי הר ציון גילם גיבור ישראלי. "אנחנו מצדיעים לך", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא המדינה, שמעון פרס, נושא דברים בהלווייתו של מאיר הר ציון, מרץ 2014. דוברות הנשיא, יוסף אבי יאיר אנגל,
"אתה חוזר כעת לאדמה שכה אהבת". פרס נואם בהלוויה/דוברות הנשיא, יוסף אבי יאיר אנגל

שמעון כהנר (קצ'ה), שהיה מחבריו של הר ציון ליחידה 101, נפרד בשם החברים ליחידה. "כבר בתור ילד הוא בלט בנחישות ובאומץ לב. בצבא תכונת המנהיגות שלו באה לידי ביטוי בקרב. מאיר היה גדול ומיוחד במינו". מאיר היה חקלאי בנשמתו והבין שאם תהיה כאן חקלאןת יהיה כאן עם. מאיר רוצה אני להיפרד ממך ובשם חברינו ליחידה 101 וראשוני הצנחנים להצדיע לך.

רותי, אשתו של הר ציון, התקשתה להיפרד מבעלה. "ידעת לחלום, אך תמיד עם רגליים על הקרקע. אנחנו נותנים לך את הכבוד האחרון שבוודאי לא היית נותן לו אישור. נוח בשלום באדמת האחוזה".

הלוויה של מאיר הר ציון, מרץ 2014. ערן גילווארג
מאות התסאפו בחווה הקטנה/ערן גילווארג

ביום שישי, שעות ספורות לאחר שנודע דבר מותו של אביו, ספד לו הבן משה הר ציון. "אבא היה אדם יוצא דופן", סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות, "היה לו אומץ לב - לא רק בשדה הקרב אלא גם במישור האישי". זמן קצר לפני שמת, הספיק הר ציון לשוחח עם בנו. "אבא מיעט להסתובב בשנים האחרונות ולהופיע בציבור, אבל באופן כללי הרגיש טוב והיו לנו הרבה שיחות", אמר. "הוא היה נחוש בחייו, והלך לעולמו בדרך הזו. הוא היה איש ישר דרך, וכזה שלא מוותר. בתור ילדים זה היה קשה לנו, אבל ממרום גילנו אנו רואים כמה זה היה חשוב".

מאיר הר ציון. ארכיון צה"ל, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
מאיר הר ציון בתקופת שירותו ביחידה 101/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, ארכיון צה"ל

הר ציון הקים את יחידה 101 המיתולוגית יחד עם כמה אנשים בהם חברו הקרוב אריאל שרון, אולם לאחר מכן השניים הסתכסכו קשות על רקע אידיאולוגי. לאחר מותו של שרון לפני כחודשיים, אמר הר ציון כי הוא לא מוכן לסלוח לשרון על ההתנתקות ועל השינוי הפוליטי אותו עבר.

הוא שימש גם כקצין הדרכה בסיירת מטכ"ל והשתחרר משירותו הצבאי בדרגת סרן. על חלקו במבצע "כנרת", במסגרתו פיקד על כוח צנחנים שביצע פעולת תגמול במוצבים סוריים ברמת הגולן, קיבל את עיטור העוז. לאחר שחרורו מצה"ל הקים את ביתו, הקרוי "אחוזת שושנה", באזור בית שאן, שם גם הלך לעולמו.

מאיר הר ציון. באדיבות המשפחה
הר ציון/באדיבות המשפחה

בתקופה שקדמה למותו שהה הר ציון בבית חולים מדי פעם, אולם תמיד העדיף לשוב לביתו – שם טופל על ידי בניו. בשנים האחרונות נזקק לליווי סיעודי, אך לא ויתר על עצמאותו ועד לפני כמה חודשים עוד היה מגיע לעפולה מדי יום שישי כדי לערוך קניות כשהוא מלווה במטפל צמוד. במהלך השנים סבל הר ציון מהפציעות הרבות בגופו - אות לגבורתו. באחד האשפוזים האחרונים שלו, כאשר סבל מכאבים, הביע את ייאושו. משה, בנו, ששהה ליד מיטתו דאג לומר לו: "אתה לא מוותר, כי עם ישראל לא מוכן לוותר עליך". אחד מקרובי משפחתו ששהה ליד מיטתו אמר שכאשר שמע את המשפט הזה, האור בעיניו נדלק שוב והוא חייך בכאב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הר ציון לצד אריאל שרון ומשה דיין לאחר פעולת התגמול בכונתילה, אוקטובר 1955/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully