וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן בדרך לארה"ב: "אובמה יאזן המסמך לטובתו"

16.3.2014 / 10:30

פגישתם של שני המנהיגים תכריע אם המשא ומתן עם ישראל יוארך. גורם מדיני בכיר: "האמריקנים חייבים לאזן כדי לקבל את תמיכת הפלסטינים, אבל מפחדים לאבד ההסכמה עם נתניהו"

נשיא ארה"ב ברק אובמה ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בשולי עצרת האו"ם. ניו יורק, 24 בספטמבר 2013. רויטרס
הפלסטינים סבורים כי הרעיונות האמריקניים נוטים לטובת ישראל. אובמה ואבו מאזן בניו יורק, ספטמבר 2013/רויטרס

ב-27 בנובמבר 2007 הגיע יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן) לפגישה בבית הלבן עם נשיא ארצות הברית דאז, ג'ורג' בוש. הרבה השתנה מאז אותה פגישה, אבל כאשר אבו מאזן יגיע לוושינגטון מחר (שני) לפגישה עם הנשיא ברק אובמה, הוא צפוי לבקש ממנו בקשה זהה לחלוטין לזו שהציג לבוש בשנת 2007 - לא לכפות על הפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית.

עוד על תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים:
קרי לנתניהו: טעות להתעקש על הכרה במדינה יהודית
35% ממצביעי הימין: לא נקבל הסדר גם במשאל עם
תכנית נתניהו: התנחלויות בפלסטין - בריבונות ישראל

יועצו של בוש לענייני המזרח התיכון, אליוט אברמס, סיפר לימים על הפגישה ההיא, שנערכה ערב ועידת אנאפוליס: "לעבאס הייתה רק בקשה מהותית אחת, שהנשיא לא ידבר על ישראל כמדינה יהודית. המטרה היא להגיע למדינה פלסטינית, אמר, לא להגדיר את אופיה של המדינה השכנה. הם יכולים להגדיר את עצמם איך שבא להם. הנשיא הניד בראשו לשלילה. 'אני לא יכול להתחייב לזה', השיב בוש, כי כבר אמרתי שישראל מדינה יהודית ואני אמשיך להגיד זאת".

בוושינגטון מקווים להציג הסכם לפני שחרור האסירים

דיאלוג דומה עשוי להתקיים מחר בבית הלבן בין אבו מאזן לאובמה. בסוף השבוע אמנם הבהיר שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שהעלאת הדרישה להכרה במדינה יהודית פעם אחר פעם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו הינה שגיאה שפוגעת ביכולתו של אבו מאזן להתפשר בנושא, אבל בשורה התחתונה, עמדת ארצות הברית נותרה ללא שינוי - במסמך של קרי ייכתבו במפורש המילים "מדינה יהודית". השאלה המרכזית בפגישה בין אובמה לאבו מאזן תהיה כיצד לפצות על כך את הפלסטינים. הכעס העיקרי של הפלסטינים נוגע לסוגיית ירושלים, שם האמריקנים אימצו עד כה ניסוחים עמומים, מבלי להתחייב מפורשות לכך שבירת המדינה הפלסטינית תהיה במזרח העיר.

בישראל מבינים שתהיה תזוזה מסוימת של האמריקנים לכיוונו של אבו מאזן כדי למנוע את כישלון השיחות. גורם מדיני בכיר אמר לוואלה! חדשות כי "האמריקנים השקיעו בחודשים האחרונים יותר מאמץ בצד שלנו מאשר אצל הפלסטינים". לדבריו, "הם הגיעו לשורת הסכמות עם נתניהו, אבל לא לקחו בחשבון שלאבו מאזן תהיה בעיה קשה עם חלק מההסכמות הללו. עכשיו הם בבעיה - הם חייבים לאזן את המסמך כדי לקבל את תמיכת אבו מאזן, אבל מפחדים לאבד את מה שהוסכם עם נתניהו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו. AP
"העולם צריך להפעיל לחץ על הפלסטינים, לא על ישראל". נתניהו/AP

גורם ישראלי שמעורה בפרטי השיחות אמר לוואלה! חדשות כי "בסביבת נתניהו היו מרוצים מההתנהלות האמריקנית עד לפני כמה שבועות, אבל לא בטוח שיהיו מרוצים מהתוצאה הסופית. האמריקנים מבינים שהניסוחים שהוצגו לצדדים עד כה הם לא משהו שהפלסטינים יכולים לחיות אתו". אבו מאזן נתן הד לדברים הללו בשבוע שעבר כאשר אמר: "אני בן 79, ואין לי כוונה למות כבוגד".

למרות הקשיים הרבים, במשרד החוץ בוושינגטון עדיין מקווים להציג לשני הצדדים את "מסמך המסגרת" בשבוע האחרון של החודש, לפני הסבב הרביעי של שחרור האסירים. הצורך "לאזן" את המסמך עלה גם בפגישתם של אובמה ונתניהו לפני כשבועיים, במהלכה הפציר הנשיא האמריקני בראש הממשלה להגמיש את עמדותיו, צעד אחד מעבר להסכמות שהושגו עד כה מול האמריקנים. תשובתו של נתניהו לדברים נאמרה בכמה הופעות פומביות שלו מאז הפגישה, שבמהלכן הדגיש כי "העולם צריך להפעיל לחץ על הפלסטינים, לא על ישראל".

העולם אכן מפעיל לחץ על הפלסטינים. ארצות הברית וחלק ממדינות אירופה הבהירו לאבו מאזן בשבועות האחרונים שאם יכשיל את המשא ומתן ויבחר לפנות למוסדות בינלאומיים נגד ישראל, הוא לא יקבל תמיכה. אולם כדי שהלחץ הזה יהיה יעיל ומתואם עם רוב מדינות אירופה – חלק מהמדינות יתמכו באבו מאזן כמעט בכל תסריט – האמריקנים חייבים להציג מסמך שייתפש כהוגן ומאוזן. כדי לשכנע את אבו מאזן שגישתם מאוזנת, ייתכן שלא תהיה ברירה משינויים בנוסח המסמך בנושאים כמו ירושלים והפליטים.

ג'ון קרי במסיבת עיתונאים על לבנון ואוקראינה, פריז, מרץ 2014. רויטרס
שוקד על מסמך המסגרת שיוצג לצדדים. קרי/רויטרס

גם הקפאת בנייה מחוץ לגושים עומדת על הפרק כתמריץ נוסף עבור הפלסטינים להמשיך בשיחות. גורם מדיני בכיר אמר לוואלה! חדשות לפני כשבוע כי "לא תהיה החלטה על הקפאת בנייה" - כלומר, בניגוד להקפאת הבנייה בשנת 2010, לא תהיה החלטת ממשלה בנושא וגם לא צו של מפקד פיקוד המרכז. אז מה כן? כדי להקפיא את התכנון והמכרזים מחוץ לגושים הגדולים ולירושלים, אין צורך בהחלטה של אף גורם, מלבד הנחיה של ראש הממשלה שתועבר לשרי הביטחון והשיכון. השניים אולי לא יאהבו זאת, אבל לא יהיו להם הרבה ברירות.

עניין נוסף שהאמריקנים לוקחים בחשבון הוא שכרגע מסתמן שישראל לא תשחרר אסירים ערבים-ישראלים בסבב הרביעי בסוף החודש. לאחר ששר הביטחון יעלון הצהיר בראיון לחדשות 2 שיתנגד לצעד כזה, אפשר לומר בוודאות שלא יהיה למהלך הזה רוב בממשלה. בין ישראל לארצות הברית קיימת מחלוקת בסוגיה זו: האמריקנים משוכנעים שנתניהו הסכים לכך, ישראל טוענת שהם הבינו לא נכון. אבל מבחינת הפלסטינים זה לא משנה: הם קיבלו בתחילת השיחות התחייבות שישראל תשחרר את כל 104 האסירים הביטחוניים שנמצאים בכלא מלפני הסכם אוסלו, כולל 24 ערביי ישראל.

שחרור אסירים פלסטינים במחנה הפליטים שועפט, 31 בדצמבר 2013. טלי מאייר
הסבב הרביעי בסוף החודש. אסירים פלסטינים שישראל שחררה חוגגים ברמאללה, דצמבר 2013/טלי מאייר

אם הממשלה תחליט שלא להוציא לפועל את הסבב הרביעי של שחרור האסירים, או לחלופין תשחרר אסירים "זוטרים" ולא את האסירים הערבים-ישראלים שאבו מאזן דרש, הצורך לפצות את אבו מאזן בדרכים אחרות רק יגדל. זאת, אם אבו מאזן בכלל מעוניין להמשיך בשיחות. אם הוא מעוניין להכשיל אותן, ורק מחפש דרך להאשים את ישראל, נסיגה ישראלית מן ההתחייבות לשחרור כל 104 האסירים עשויה להתגלות כסולם שיאפשר לו לרדת מהעץ.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully