וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: נתניהו מחויב לפתרון שתי המדינות

בפגישה בבית הלבן אמר הנשיא כי פתרון הסכסוך עם הפלסטינים "מורכב ודורש להתפשר". על רוסיה: "נמצאת בצד הלא נכון של ההיסטוריה". נתניהו: ישראל עושה את חלקה, הפלסטינים לא

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(נתניהו, אתמול בארה"ב: מקווה שנמצא פרטנר אמיתי)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד אמש (שני) בבית הלבן עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. בפגישה אמר הנשיא האמריקני לראש הממשלה כי פתרון שתי המדינות עודנו אפשרי, וכי הדבר "מורכב ודורש מכל הצדדים להתפשר" ונדרשות "החלטות קשות". באשר לגרעין האיראני, אובמה הבטיח לנתניהו שוושינגטון נשארת מחויבת למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני.

"כבוד לפגוש שוב את נתניהו, אין לנו חבר קרוב יותר מישראל והקשר בין שתי המדינות הוא בלתי ניתן להתרה", אמר אובמה, שהתלוו לו גם סגנו ג'ו ביידן ושר החוץ ג'ון קרי. "לכן אנו מתייעצים על שאלות רבות ויש לנו שיתוף פעולה צבאי ומודיעיני ומחויבות גדולה. אני בטוח שנתניהו מגיע עם מחויבות למו"מ ועם מחויבות ישראלית לשלום ולהקמת שתי מדינות – ישראל ופלסטין שחיות בשלום אחת עם השנייה", אמר אובמה.

עוד בוואלה! חדשות:
מרקל לאובמה: ייתכן שפוטין איבד כל קשר עם המציאות
שיא של ארבע שנים: זינוק של 123% בבנייה בהתנחלויות
אוקראינה הקפיצה מטוס קרב בשל "חדירה רוסית" לשטחה

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
"הקשר בלתי ניתן להתרה". אובמה ונתניהו, אמש בבית הלבן/רויטרס

נתניהו מצדו אמר כי העם בישראל מצפה ממנו לעמוד איתן נגד הלחץ, וכי אין מדינה שעבור פירוקה של איראן מגרעין חשוב יותר. "אני מצפה לעבוד איתך כדי לפנות לאתגר העיקרי של שתי המדינות, והאתגר הגדול הוא למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר נתניהו לאובמה. "אני חושב שניתן להשיג את זה על ידי מניעת איראן מהעשרת אורניום. אם הדבר יכול להיות מושג באופן דיפלומטי, אין מדינה שתעריך זאת יותר מישראל. אנו לא יכולים להיות נתונים להשמדה ואני כראש הממשלה של ישראל צריך לעשות הכול כדי למנוע זאת".

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
נדרשות "החלטות קשות"/רויטרס

"נדבר גם על תהליך השלום, ואני רוצה להודות לך ולקרי על מאמציכם", המשיך נתניהו. "ב-20 שנים מאז שישראל נכנסה להסכם השלום, ישראל עשתה מאמצים רבים כדי להשיג שלום – פינינו ערים, שחררנו אסירים, וכשמסתכלים על מה שקיבלנו בתמורה, זה אלפי טילים על ערינו, מחבלים מתאבדים. ישראל עושה את חלקה והפלסטינים לא. וזו האמת, ועם ישראל יודע שזאת האמת כי הם חיים אותה. מה שאנו רוצים זה שלום – לא על הנייר, אלא שלום אמיתי שמדבר על שתי מדינות שמכבדות אחת את השנייה. הפלסטינים מצפים שנכיר באומה הפלסטינית ואני חושב שהגיע הזמן שהם יכירו במדינה יהודית".

מוקדם יותר במהלך היום נועד נתניהו גם עם שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. הם דנו במשא ומתן המדיני, וזאת כשברקע הסכם המסגרת שצפוי שר החוץ האמריקני להציג בקרוב לצדדים.

אובמה על רוסיה: שוקלים מהלכים כלכליים ודיפלומטיים

בפגישה התייחס אובמה גם למשבר בין רוסיה לאוקראינה, הנמצא בראש מעייניו בימים האחרונים. "ביליתי את סוף השבוע בשיחות עם מנהיגים מרחבי אירופה, ואני חושב שהעולם מאוחד במטרה לרסן את רוסיה ולשמור על הריבונות האוקראינית", אמר הנשיא האמריקני לכתבים, בהתייחסו לפלישה הרוסית לחצי האי קרים. "יש לנו גינויים חזקים מנאט"ו והאיחוד האירופי, ונמשיך לגנות את המהלכים הרוסיים. אני רוצה לראות את אוקראינה דואגת לגורלה. יש הרבה רוסים באוקראינה וכן יש הרבה אוקראינים בתוך רוסיה. מה שלא יכול להיעשות זה הצבת חיילים רוסים באוקראינה והפרת עקרונות בסיסיים.

"אני חושב שהגינוי החזק כלפי רוסיה מראה כי היא נמצאת בצד הלא נכון של ההיסטוריה", המשיך הנשיא האמריקני. הוא ציין כי שר החוץ ג'ון קרי יבוא מחר לקייב "כדי להציע חבילות של סיוע כלכלי כי אנו דואגים לייצב את הכלכלה במהלך המשבר הזה". אובמה הוסיף: "אנו גם מעבירים לרוסיה מסר כי אם הם ימשיכו במעשיהם, אנו שוקלים מהלכים כלכליים ודיפלומטיים. דיברתי עם (נשיא רוסיה ולדימיר) פוטין ישירות. אם מה שמדאיג אותו ואת הממשלה הרוסית זה באמת פגיעה אפשרית ואפליה של רוסים באוקראינה - אנו יכולים למסד תיווך בינלאומי בין הקבוצות השונות ולהגיע להסכם שיספק את העם האוקראיני - לא את ארצות הברית, לא את רוסיה - אבל את אוקראינה, ויביא להרגעת המצב. אנו מדברים על דברים מסוימים שניתן לעשות בחסות של האו"ם, מועצה לשיתוף פעולה ביטחוני באירופה, ארגונים בינלאומיים".

אובמה הודה שכרגע רוסיה היא שקובעת עובדות בשטח בחצי האי קרים, אך הזהיר שעם הזמן המעשה יהפוך ל"משימה יקרה". אובמה אמר שהקונגרס יכול כבר כעת להתחיל לעבוד על חבילת הסיוע לאוקראינה - והוא מצפה שזה יהיה הדבר הראשון שהקונגרס יעשה כשמזג האוויר בוושינגטון ישתפר.

לאחר הפגישה בבית הלבן ערך נתניהו סדרה של פגישות בקונגרס, והיום ינאם בוועידה השנתית של השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון הבירה.

(עדכון ראשון: 21:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully