וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית נתניהו: התנחלויות בפלסטין - בריבונות ישראל

9.3.2014 / 20:02

ראש הממשלה הורה לבחון את המודל הבלגי-הולנדי, שבמסגרתו בשטח הולנד ישנן עיירות תחת ריבונות בלגית, כדי להימנע מפינוי מתנחלים כמה שניתן. הפלסטינים צפויים לדחות הצעה זו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכנס התעשיינים, פברואר 2014. מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט,
יאמץ את המודל הבלגי-הולנדי? נתניהו/מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט

נתניהו ממשיך לחפש דרכים להשארת התנחלויות בשטח המדינה הפלסטינית: בימים האחרונים הורה ראש הממשלה למזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, לבחון תכנית להשארת התנחלויות מבודדות בשטח פלסטין העתידית כמובלעות ישראליות, בריבונות ישראלית מלאה.

המודל שנתניהו ביקש ממנדלבליט הוא מודל המובלעות הבלגי-הולנדי, שבמסגרתו בשטח הולנד ישנן עיירות תחת ריבונות בלגית, ואף עיירות שמחולקות בין בלגיה והולנד. על פי דיווח הערב בחדשות ערוץ 2, נתניהו מעוניין לבחון את ההיבטים המשפטיים והמעשיים של יישום הסכם כזה בגדה המערבית.

בסוף השבוע אמר נתניהו בכמה ראיונות שאין בכוונתו לפנות אף ישראלי מביתו, בהמשך לדברים שאמר בתחילת השנה הנוכחית בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות לפני כחודשיים, נתניהו הציע עד כה במסגרת המשא ומתן עם הפלסטינים מספר הצעות להשארת מתנחלים במדינה הפלסטינית, אך הפלסטינים דחו את כולן, למעט השארת מתנחלים כאזרחי פלסטין תחת ריבונות פלסטינית מלאה. הסיכוי שהפלסטינים יקבלו את ההצעה הנוכחית הינו קלוש.

מלשכת ראש הממשלה נמסר שמזכיר הממשלה לא הונחה לבדוק נושא כזה, אולם לוואלה! חדשות נודע כי המתווה שאותו ביקש ראש הממשלה לבחון, נבחן גם בעבר במסגרת ההכנות למשא ומתן על הסדר קבע, במהלך כהונתו הקודמת של נתניהו כראש ממשלה. מודל המובלעות הבלגי-הולנדי נבחן כחלק ממספר אפשרויות להשארת מתנחלים מחוץ לגושים בבתיהם במסגרת הסדר קבע. העבודה בנושא רוכזה במטה לביטחון לאומי, כאשר בנושא המובלעות נעזר המטה בפרופ' גדעון ביגר שחקר את הנושא. ראש המל"ל באותה תקופה, פרופ' עוזי ארד, אישר את הפרטים בשיחה עם וואלה! חדשות והוסיף כי הוא "אינו מופתע מהדיווח בחדשות 2 על חידוש עבודת המטה בנושא".

חבר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה, עמר בר-לב, אמר בתגובה לתוכנית המובלעות כי הרעיון הוא "הזוי מבחינה ביטחונית. אני מקווה מאוד שראש הממשלה שוב מנסה להפריח ספין לאוויר ולא חושב ברצינות על רעיון כזה, בראש ובראשונה מכיוון שהוא מסכן את ביטחונם של אזרחי ישראל שישארו באותן המובלעות התיאורטיות".

בר-לב הוסיף וטען כי למדינת ישראל אין עתודות קרקע למסור לפלסטינים שיאפשרו להשאיר בידיה שטחים נרחבים מעבר לגושי ההתיישבות מבלי למסור שטחים מיושבים אחרים הנמצאים בתוך גבולות הקו הירוק. "ראש הממשלה חייב להפסיק לברוח מהמציאות המורכבת ולקבל את החלטה חד משמעית על היפרדות מהפלסטינים שתאפשר לישראל להגשים את יעדיה הלאומיים", חתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully