וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיר הר ציון, מהנודעים בלוחמי צה"ל, מת בגיל 80

אחיקם משה דוד, כתבנו בחיפה ובעמקים

14.3.2014 / 10:39

הר ציון, מלוחמיו הבולטים והשנויים במחלוקת של צה"ל בראשית המדינה, מת בגיל 80 ב"אחוזת שושנה" שבאזור בית שאן. "הוא היה אגדה בחייו, לא היה אדם אמיץ ממנו", ספד לו הנשיא פרס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הר ציון לצד אריאל שרון ומשה דיין לאחר פעולת התגמול בכונתילה, אוקטובר 1955/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאיר הר ציון, מהנודעים שבלוחמי צה"ל ומפקדה הראשון של סיירת צנחנים, הלך היום (שישי) לעולמו בגיל 80. הר ציון היה מלוחמיה המפורסמים של יחידה 101, שהייתה אחראית לפעולות התגמול בשנות ה-50. הוא שימש גם קצין הדרכה בסיירת מטכ"ל והשתחרר משירות בדרגת סרן. על חלקו במבצע "כנרת", במסגרתו פיקד על כוח צנחנים שביצע פעולת תגמול במוצבים סוריים בגולן, קיבל את עיטור העוז. לאחר שחרורו מצה"ל הקים את ביתו, הקרוי "אחוזת שושנה", באזור בית שאן, שם גם הלך לעולמו. הוא יובא למנוחות ב"אחוזת שושנה" ביום ראשון בשעה 15:00.

"עם ישראל צריך להוריד היום את דגליו לזכרו של מאיר הר ציון שנאסף אל עמו", ספד לו נשיא המדינה, שמעון פרס. "לא היה אדם אמיץ ממנו, לוחם עז שהיה מוכן להקריב את חייו למען ישראל פעם אחר פעם. הוא ראה את המוות בגובה עיניו ולא נבהל ולא ניסוג. הוא נפצע פצעים אנושים ועמד בהם בצורה חסרת תקדים", אמר פרס. "הוא היה כבר לאגדה בימי חייו, אם לא בעיניו הוא, הרי בעיני כל אלה שידעו את גבורתו ואת לחימתו. במעשיו הגשים את הפסוק 'ידו האחת עושה את המלאכה וידו השנייה מחזקת את השלח', יהי זכרו ברוך".

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע צער על לכתו של הר ציון. "מאיר הר ציון היה מגדולי גיבורינו - לוחם נועז ספוג ברוח אהבת הארץ והעם", ספד לו נתניהו. "יחד עם חבריו הלוחמים הוא סלל נתיבים חדשים של יוזמה ותעוזה בפעולות צה"ל, והעניק השראה לדורות של חיילים שבאו אחריו. הכרתי את מאיר כצנוע ומופנם, ומכמה חודשים בהם סייע לי לאמן את חיילי ביחידה למדתי להכיר אישיות ייחודית שעל כתפיה וכתפי חבריו הוקם כוח המגן של עמנו. אני מצדיע ללוחם אגדי שתמיד ישמש מופת להקרבה למען המולדת".

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, ספד להר ציון בשם הצבא. "צה"ל, על כל מפקדיו וחייליו, איבד לוחם אמיץ ואצילי. איש ענווה, יודע דרכה של הארץ אותה אהב ואשר בשביליה לחם ונטר. רוח היוזמה והנחישות, אשר עיצבה את דרכו, היא מצפן לכל לוחם בצה"ל וברוח זו ייזכר מאיר בדברי ימינו".

נשיא המדינה שמעון פרס בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, 24 בינואר 2014. רויטרס
"אגדה בימי חייו". פרס/רויטרס

שר הביטחון, משה יעלון, אמר עם היוודע דבר מותו של הר ציון, כי הוא היה "מגדולי הלוחמים בתולדות צה"ל, מפקד נועז ויוצא דופן, שהשפעתו על עיצוב דורות של לוחמים ויחידות הייתה מכרעת". לדבריו, "הוא היה קצין אמיץ בצורה בלתי רגילה, אשר הביא בשדה הקרב לידי ביטוי את יכולותיו הנדירות כלוחם והיה חלק ממתי מעט שהקימו ועיצבו את הטובות שביחידות צה"ל. מאיר הר ציון תמיד היה שם, בראש הלוחמים, תמיד חתר למגע והוביל את חייליו בזכות כישורי סיור ולחימה גבוהים".

שר הכלכלה ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, הביע גם הוא צער על מותו של הר ציון, ואמר: "גיבור ילדותי הלך לעולמו הבוקר, מאיר הר ציון, גדול לוחמי צה"ל. דורות של לוחמים גדלו על 'פרקי יומן', על השלמת משימה בכל מחיר, על תעוזה עברית, על ניווט בדד בלילה, על פעולות תגמול, על אי-הפקרת חבר, על דרישות בלתי מתפשרות, על אהבת ארץ ישראל. יהי זכרך ברוך, גיבור ישראל".

גם ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד-ביתנו) ספד להר ציון. "מאיר היה אחד מהאגדות הגדולות של גבורת ישראל", אמר. "עלילות הגבורה האופפות את חייו ופעולותיו האמיצות הפכו לסמל ולדמות לחיקוי, ולמרות מרוצת השנים לא כהתה עוצמתם. כמו בר-כוכבא בזמנו, היו בין מעשיו הגדולים של הר ציון גם כאלו שעוררו מחלוקת, אך הר ציון ייזכר כאדם שהיה אגדה בחייו ובוודאי יישאר אגדה במותו". ריבלין, שהר ציון היה קרוב משפחתה של רעייתו, הוסיף: "יחידה 101 שהקים קשורה בשמו לא פחות משל אריק שרון, וההתיישבות שובת העין הצופה אל עמק בית שאן ועמק הירדן תעמוד לזכותו בתולדות מדינת ישראל".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מפקד נועז ויוצא דופן". הר ציון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הר ציון שהה בבית חולים מדי פעם בתקופה האחרונה אולם תמיד העדיף לשוב לביתו, שם הוא טופל בידי בניו. בשנים האחרונות נזקק לליווי סיעודי, אך לא ויתר על עצמאותו ועד לפני כמה חודשים עוד היה מגיע לעפולה מדי יום שישי כדי לערוך קניות כשהוא מלווה במטפל צמוד.

במהלך השנים, הר ציון סבל מהפציעות הרבות בגופו, אות לגבורתו, ובאחד האשפוזים האחרונים שלו, כאשר סבל מכאבים, הביע את ייאושו. משה הר ציון, בנו, ששהה ליד מיטתו דאג לומר לו: "אתה לא מוותר, כי עם ישראל לא מוכן לוותר עליך". אחד מקרובי משפחתו ששהה ליד מיטתו אמר שכאשר שמע את המשפט הזה, האור בעיניו נדלק שוב והוא חייך בכאב.

את היחידה המיתולוגית 101, הקים יחד עם כמה אנשים בהם חברו הקרוב אריאל שרון, אולם לאחר מכן השניים הסתכסכו קשות על רקע אידיאולוגי. לאחר מותו של שרון לפני כחודשיים, אמר הר ציון כי הוא לא מוכן לסלוח לשרון על ההתנתקות ועל השינוי הפוליטי אותו עבר.

מאיר הר ציון. ארכיון צה"ל, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
הקים את יחידה 101 עם אריאל שרון .הר ציון מוביל לוחמים/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, ארכיון צה"ל

הר ציון (הורוביץ במקור) נולד בהרצליה. בגיל שלוש עברה משפחתו לרשפון, שם נולדו שתי אחיותיו. בגיל 14 התגרשו הוריו. הוא עבר עם אביו לקיבוץ עין חרוד, שם הקדיש את רוב זמנו הפנוי לסיורים רגליים, שחרגו לעתים מגבולות ישראל. בשנת 1951, בעודו בן 17, יצא לטיול עם אחותו שושנה בת ה-14, ונכנס לשטח סורי. הוא נעצר והוחזק בכלא בקוניטרה ובדמשק. לאחר חודש ובתיווך האו"ם שוחרר הר ציון מהכלא. מאוחר יותר ערך מסע דומה ל"עיר האסורה" – פטרה שבירדן, במסע שעורר השראה בקרב נערים ישראלים אחרים לערוך מסע דומה. חלקם קיפחו את חייהם בעיצומו של המסע.

עם הגיעו לגיל גיוס, התגייס לנח"ל ושימש מדריך טירונים. כשאריאל שרון הקים את יחידה 101 כיחידת קומנדו, צורף הר ציון ליחידה ולקח חלק בפעולותיה. בין היתר, השתתף הר ציון בפשיטה של היחידה בחברון, שזכתה לשבחים. עם מיזוג היחידה לגדוד הצנחנים 890, מונה הר ציון למפקד פלוגה א', שהפכה לסיירת הצנחנים. בהמלצת הרמטכ"ל משה דיין הוא הוסמך לקצונה ללא קורס קצינים, והוענקה לו דרגת סגן. ב-1954 נרצחה אחותו שושנה במדבר יהודה, על ידי בני שבט בדואי. בתגובה יצא הר ציון לאזור עם יורם נהרי, זאב סלוצקי ועמירם הירשפלד, חבריו מיחידה 101, ורצח כנקמת דם ארבעה מבני השבט. הוא נעצר, אולם עקב לחצם של משה דיין ודוד בן גוריון לא הועמד לדין.

במהלך פעולת התגמול על משטרת א-רהווה בספטמבר 1956, נפצע הר ציון בצווארו. בסוף שנות ה-50, לאחר שהתאושש מפציעתו, הוא הצטרף לצוות מקימי סיירת מטכ"ל ושימש קצין הדרכה (כאזרח עובד צה"ל) בשנותיה הראשונות של היחידה. במלחמת ששת הימים הצטרף הר ציון לסיירת הצנחנים של חטיבה 80 ולחם עמה בירושלים ורמת הגולן. במלחמת יום הכיפורים עלה הר ציון לגולן וחילץ פצועים מהשטח הסורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully