וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי לדרום נמשך, הפסקת האש בספק: עדכונים שוטפים

כתבי וואלה!

13.3.2014 / 19:27

בצהריים הודיעו גורמים בג'יהאד האיסלאמי כי הושג הסכם הפסקת אש עם ישראל. שעות ספורות לאחר מכן שוגרו שתי רקטות לעבר יישובי מועצת חוף אשקלון. כל הדיווחים מההסלמה בדרום

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: לירון בארי

שתי רקטות קסאם נורו הערב (חמישי) מצפון רצועת עזה לעבר יישובי מועצת חוף אשקלון. לא היו נפגעים כתוצאה מהירי. לפני שיגור הרקטות טען גורם ביטחוני כי ארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי "הרימו דגל לבן וביקשו להגיע להרגעה עם ישראל, גם בכלי התקשורת. המסר שהועבר לרצועת עזה הוא ששקט ייענה בשקט".

ההסלמה בדרום - כותרות נוספות:
הג'יהאד האיסלאמי מכופף את ישראל וחמאס / אבי יששכרוף
נתניהו: "אם לא יהיה שקט בדרום, יהיה רעש בעזה"
צפו: פעילי הג'יהאד בתקיפה שהובילה להסלמה

סבב ההסלמה האחרון החל אתמול, לאחר תקופה ממושכת של שקט יחסי בדרום. משעות אחר הצהריים שיגר ארגון הג'יהאד האיסלאמי יותר מ-60 רקטות מרצועת עזה, מתוכן 45 התפוצצו בשטח ישראל. בתגובה לירי, תקף חיל האוויר 29 יעדים ברצועת עזה, בין היתר בערים חאן יונס ורפיח. במקביל, מסוקי קרב של חיל האוויר תקפו בירי מקלעים תנועות חשודות בעומק השטח הפלסטיני בדרום רצועת עזה. שר הביטחון משה יעלון הורה לסגור את המעברים לרצועה, ולעצור את הביקורים של אסירים מעזה הכלואים בישראל.

כיפת ברזל באשקלון. מרץ 2014. דייב בוימוביץ'
כיפת ברזל באשקלון, הבוקר/דייב בוימוביץ'

00:32 - חיל האוויר תקף שלוש מטרות טרור בצפון רצועת עזה ועוד ארבע מטרות בדרומה, בתגובה על ירי הרקטות.

22:02 - דובר תנועת חמאס, סאמי אבו זהרי, אמר כי לאיומי ישראל "אין כל ערך", וכי המשך המצב תלוי בשמירתה של ישראל על הסכם הרגיעה. דבריו צוטטו בסוכנות הידיעות הפלסטינית "צפא".

21:26 - שתי סוללות "כיפת ברזל" הוצבו בערים באר שבע ואשדוד. לפני כמה דקות יירטה המערכת רקטה באזור שדרות.

21:15 - מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה נוספת באזור שדרות. זאת לאחר שאזעקת צבע אדום נשמעה לפני דקות אחדות באזור

21:07 - רקטה ששוגרה מרצועת עזה נחתה בשטח פתוח באזור שער הנגב. כמו כן, אזעקת צבע אדום נשמעה באזור שדרות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תלמידים עוזבים את בית הספר אורט אשקלון בשל ההסלמה בדרום, מרץ 2014. דייב בוימוביץ'
תלמידי בית הספר אורט באשקלון עוזבים את בית הספר עקב הירי. היום/דייב בוימוביץ'

20:42 - מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה באזור שדרות. לפני כמה דקות נשמע אזעקת "צבע אדום" במועצות אזוריות שער הנגב ושדות נגב. מוקדם יותר הערב התפוצצו חמש רקטות בשטח ישראל, מתוכן שתיים בחוף אשקלון ושלוש בשער הנגב.

20:33 - אזעקות "צבע אדום" נשמעו במועצות אזוריות שער הנגב ושדות נגב. מוקדם יותר הערב התפוצצו חמש רקטות בשטח ישראל, מתוכן שתיים בחוף אשקלון ושלוש בשער הנגב.

19:53 - אזעקת "צבע אדום" נשמעה בשדרות. דקות ספורות קודם לכן נשמעה אזעקה ביישובי המועצות האזוריות שדות נגב ושער הנגב. לא דווח על נפילת רקטות.

19:43 - אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצות אזוריות שער הנגב ושדות נגב. לא דווח על נפילת רקטות בשלב זה.

19:40 - שלושה פלסטינים נפגעו כשניסו לשגר רקטה בעיירה בית חאנון שבצפון רצועת עזה. כך דיווחה רשת "סקיי ניוז".

19:27 - פלסטינים ברצועת עזה דיווחו כי פיצוץ אירע בעיירה בית חאנון שבצפון הרצועה, בעקבות ניסיון שיגור רקטה לישראל. ככל הנראה שלושה בני אדם נפצעו.

17:58 - גורם ביטחוני בכיר אמר כי "חמאס והג'יהאד האיסלמי הרימו דגל לבן וביקשו להגיע לרגיעה מול ישראל גם בתקשורת". לדברי הגורם, שהתראיין לפני חידוש הירי לעבר חוף אשקלון, "אם הירי יימשך, מדינת ישראל יודעת להשתמש בכלים מגוונים נגד הטרור. אין ספק שארגון הג'יהאד עלה אתמול מדרגה, אנחנו מעריכים שזה נעשה באישור חמאס אך בטוחים שהוא היה מופתע מהיקף שיגור הרקטות, ופעל מהר להרגעת הרוחות, בייחוד לאחר ששר הביטחון הורה על סגירת המעברים ארז וכרם שלום".

השקט הופר: מטח רקטות לעבר אשקלון. שי מכלוף
בערב התחדש הירי על יישובי עוטף עזה. רקטה/שי מכלוף

17:50 - שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, גינתה את הירי מעזה לעבר ישראל: "אני מגנה בתוקף את ירי הטילים על ישראל, עליו לקח אחריות ארגון הג'יהאד האסלאמי הנחשב על ידי האו"ם כארגון טרור. אין הצדקה לירי לעבר אזרחים חפים מפשע ואני קוראת להביא לכך סוף". עוד הוסיפה כי המצב בעזה דורש פיתרון וכי היא מקווה כי ארגונה ימשיך לעבוד עם הגורמים הרלוונטיים כדי להביא שלום לאזור.

17:12 - מחבלים פלסטינים שיגרו שתי רקטות קסאם מצפון רצועת עזה לעבר יישובי מועצת חוף אשקלון. הרקטות התפוצצו בשטח פתוח, ולא גרמו לנפגעים או לנזק. עם זיהוי שיגור הרקטות נשמעה אזעקת צבע אדום ביישובי עוטף עזה.

17:11 - מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, רמדאן שלח, אמר כי ארגונו הסכים לרגיעה, אולם לא חתם על כתב כניעה. "הדגשנו כי אנו מתחייבים לרגיעה כל עוד ישראל מחויבת לה, אנו מגיבים על התקפות על העם הפלסטיני". אמר, והוסיף: "ישראל ניסתה אותנו היום ובעבר, ואנחנו קרענו אותה לגזרים". לטענתו, הרגיעה הושגה בשיתוף פעולה עם חמאס: "אנחנו שותפים במלחמה ובשלום".

16:57 - יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, גינה את ההסלמה הצבאית בין ישראל לג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. את הדברים אמר במהלך מסיבת עיתונאים משותפת בעיר בית לחם עם ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית. עוד הוסיף כי הוא מגנה כל הסלמה - גם את תקיפותיה של ישראל וגם את ירי הרקטות. "אנחנו עדיין מקווים להגיע להישג ממשי בשיחות במהלך התקופה שנקבעה", חתם.

15:39 - ראזי חמד, סגן שר החוץ בממשלת חמאס, אמר כי לא קיבל עדכון בנוגע להפסקת האש עם ישראל. "הצד המצרי לא הודיע לנו על שום הסכם. רצוי כי הדברים יתואמו איתנו", אמר. לפני זמן קצר פרסם בכיר בג'יהאד האיסלאמי, ח'אלד אל-בטש, הודעה לפיה הושגה הסכמת אש עם ישראל בתיווך מצרי. בצד הישראלי טרם התקבל אישור לדיווח.

15:12 - גורם מדיני בתגובה להודעת דובר הג'יהאד האיסלאמי על הפסקת אש: "אם הירי יימשך, ישראל תגיב ובעוצמה, ואם הוא ייפסק - ישראל תאפשר חזרה לשגרה". לדבריו, "לא יהיה שקט בעזה לפני שיהיה שקט בדרום".

חיילים במהלך פטרול בגבול עזה. מרץ 2014. רויטרס
חיילי צה"ל ברצועת עזה, היום/רויטרס

14:15 - בכיר בג'יהאד האיסלאמי, ח'אלד אל-בטש, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו הודעה שלפיה הושג הסכם הפסקת אש עם ישראל בתיווך מצרי. בצד הישראלי טרם התקבל אישור לדיווח.

13:55 - חיל האוויר תקף מנהרות ברפיח בתגובה לירי הרקטות. מצה"ל נמסר כלי טיס תקפו שבע מטרות טרור בדרום רצועת עזה. הפלסטינים מדווחים כי שלושה בני אדם נפגעו בתקיפה.

13:30 - גורם פלסטיני אמר כי מצרים פועלת להשגת הפסקת אש בין ישראל לבין הג'יהאד האיסלאמי. אחד ממנהיגי הג'יהאד האיסלאמי, ח'אלד אל-בטש, אישר כי מצרים מנהלת מגעים עם ארגונו להשגת רגיעה מחודשת.

12:00 - המועצה המקומית גן יבנה הוציאה הנחיה לבתי הספר היסודיים מכיתה ד' ומעלה וכן לבתי הספר התיכונים, לשחרר את התלמידים לביתם בצורה מבוקרת על פי שכבות גיל. לפי ההנחיה, תלמידי כיתות א' ישוחררו רק בליווי הורים. בגנים הלימודים יימשכו עד סוף היום, והלימודים בצהרונים יפעלו במרחבים מוגנים או בקרבתם. צוותי החינוך יישארו בבתי הספר עד שחרור אחרון התלמידים. הערכת מצב נוספת תתקיים מחר.

11:15 - שר הביטחון משה יעלון קיים הערכת מצב עם גורמי צבא וביטחון, ובסיומה אמר: "כל מי שינסה לירות לעבר ישראל או יהיה מעורב בירי לעבר ישראל - דמו בראשו, ולא נהסס לפגוע בו בכל עת". לדבריו, "תגובת צה"ל בעקבות הירי אתמול לעבר דרום הארץ היא החריפה ביותר מאז מבצע 'עמוד ענן', והמחיר ששילמו ארגוני הטרור ברצועה הוא כבד".

11:10 - עיריית אשדוד הודיעה שהיא החליטה לבטל את הלימודים בבתי הספר הלא ממוגנים בעיר בעקבות ירי הרקטות לאזור.

11:00 - הקבינט המדיני-ביטחוני מכנס דיון חירום בשל ההסלמה בדרום ביממה האחרונה. בכירי מערכת הביטחון וצה"ל גיבשו אמש המלצות לפעולה נגד יעדי טרור ברצועת עזה, אשר יוצגו בכינוס. הקבינט, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחליט על דרכי פעולה חדשות בתגובה לירי מטחי הרקטות.

10:50 - ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לירי בעת ביקור במפעל טבע בירושלים: "המדיניות שלנו בדרום היא ברורה - אנחנו מסכלים ופוגעים בכל מי שמנסה לפגוע בנו, ואנחנו מגיבים בעוצמה חזקה מאוד מול כל פגיעה", אמר. "אני רוצה להבהיר כי מי שינסה לפגוע בשמחת חג פורים שלנו - אנחנו נפגע בו בעוצמה".

10:30 - שלוש רקטות נורו לעבר ישראל, שתיים מהן התפוצצו בשטחים פתוחים סמוך לאשקלון. רקטה נוספת יורטה על ידי כיפת ברזל. איש לא נפגע ולא נגרם נזק.

מטח כבד של רקטות בדרום, נפילה באזור מיושב בשדרות. מרץ 2014. דייב בוימוביץ'
אחת הרקטות התפוצצה בשדרות ופערה חור במדרכה/דייב בוימוביץ'

6:25 - מאז החלה ההסלמה בדרום אתמול בשעות אחר הצהריים נורו לשטח ישראל 60 רקטות, כך עולה מנתוני אגף המבצעים בצה"ל. על פי הנתונים, חמש רקטות נפלו בשטחים מיושבים. כמו כן, מערכת "כיפת ברזל" יירטה שלוש מהרקטות. הג'יהאד האיסלאמי קיבל אחריות על ירי של יותר ממאה רקטות וההערכה היא כי כמעט מחצית מהן נפלו בשטחים פלסטיניים.

1:30 - שתי רקטות נורו מרצועת עזה לעבר ישראל, ונחתו בשטחים פתוחים בשטח המועצה האזורית אשכול. לא דווח על נפגעים או על נזק. "אזעקת צבע אדום" נשמעה באזור טרם הנפילות.

1:26 - דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, נביל אבו רדינה, אמר כי אבו מאזן קורא "לשים קץ להסלמה הצבאית של ישראל ברצועת עזה הנצורה". לדבריו, שצוטטו בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא", "ההסלמה הזו חושפת את האזרחים הלא חמושים לזוועות המלחמה וההרס".

1:17 - מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, גינה את מתקפת הרקטות לעבר יישובי הדרום. בהודעה שנמסרה מטעמו של באן, נאמר כי הוא "קורא לכל הצדדים לנהוג באיפוק מרבי כדי למנוע תקריות נוספות שעלולות להביא להסלמה חריפה יותר ולערעור היציבות באזור".

שיגור רקטות מעזה במבצע עמוד ענן, 2012. AP
המטח הגדול ביותר מאז. ירי רקטי מרצועת עזה במהלך "עמוד ענן"/AP

00:18 - ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אמש התייעצות ביטחונית, בסיום פגישתו עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון בירושלים. בהתייעצות הטלפונית השתתפו שר הביטחון משה יעלון, סגן הרמטכ"ל אלוף גדי איזנקוט וראש השב"כ יורם כהן. נתניהו הנחה את המשתתפים לפעול בכל דרך כדי להשיב את השקט בדרום.

23:10 - מסוקי קרב של חיל האוויר תקפו בירי מקלעים תנועות חשודות בעומק השטח הפלסטיני בדרום רצועת עזה.

22:48 - בכירי מערכת הביטחון וצה"ל גיבשו המלצות לפעולה נגד יעדי טרור ברצועת עזה, אשר יוצגו מחר בבוקר בכינוס של הקבינט המדיני-ביטחוני, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הקבינט יחליט על דרכי פעולה חדשות בתגובה לירי מטחי הרקטות בנגב המערבי במהלך היום.

22:41 - חיל האוויר תקף במהלך הערב 29 מטרות ברחבי רצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר: "כל מטוסינו שבו בשלום לבסיסם. התקיפה בוצעה בתגובה לירי תלול המסלול המסיבי אשר בוצע הערב לעבר שטח מדינת ישראל. צה"ל לא יסבול כל ניסיון פגיעה באזרחי מדינת ישראל ובחיילי צה"ל וימשיך לפעול בנחישות ובעוצמה כנגד כל גורם אשר מפעיל טרור נגד מדינת ישראל". בעקבות התקיפה, דווח על הפסקות חשמל בחלקים שונים ברחבי הרצועה.

22:27 - מחלקת המדינה האמריקנית גינתה בחריפות את מטחי הרקטות שנורו על ישראל מרצועת עזה: "אין שום הצדקה להתקפות מסוג זה. אנחנו קוראים לעצור את התקפות הטרור האלה באופן מידי. לישראל, כמו לכל מדינה אחרת, יש את הזכות להגן על עצמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully