וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות החרם: חבילת החוקים תאושר? עדכון שוטף

10.3.2014 / 13:50

במרתון דיונים שיימשך עד יום חמישי, ובצל ההחרמה של האופוזיציה, יעלו להבצעה חוק המשילות שמבקש להעלות את אחוז החסימה, חוק הגיוס וחוק משאל העם על מסירת שטחים

רגע לפני פגרת החורף, מתכנסת מליאת הכנסת לשבוע דיונים מיוחד וסוער שבמרכזו הניסיון להעביר את שלושת "חוקי המריבה", חוק המשילות, חוק הגיוס וחוק יסוד: משאל עם. אחרי שהאופוזיציה איימה להחרים את הדיונים בטענה שהקואליציה פועלת באופן "דיקטטורי" בכך שהיא מתעקשת להעביר את החוקים באופן מהיר וכמקשה, הודיע יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על הצעת פשרה לפיה יוארכו הדיונים ביום אחד, עד יום חמישי. עם זאת, נציגי האופוזיציה טענו כי זה "מעט מדי ומאוחר מדי".

עוד בוואלה! חדשות
פלסטיני שניסה לחטוף נשק מחייל במעבר אלנבי נורה ונהרג
עדיין אין זכר למטוס שנעלם: "תעלומה חסרת תקדים"
הגשם ייחלש, ועדיין: "סכנת חיים למטיילים בשיטפונות"

13:50 - גם ח"כ עמרם מצנע (התנועה) התייחס בביקורת לחוק המשילות בדיון במליאת הכנסת. "החוק שאנחנו מאשרים היום, אין בו שום דבר שקשור למשילות", אמר מצנע. "אין שום הגבלה על הממשלה להעביר כל חוק שהיא רוצה ולהפיל כל חוק שהיא לא רוצה. הבעיה האמיתית היא בתוך הקואליציה ובתוך המפלגות עצמם שאינם משדרות בקול אחד ומנסות לטרפד מהלכים אחד של השני. החוק הזה רק פוגע במעמד ובאמון של הציבור הכנסת. החוק הזה נועד להגביל את נוכחותן של המפלגות הערביות בכנסת, וזו שגיאה קשה. הדבר הזה לא נכון ולא ראוי".

מליאת הכנסת בפתיחת הדיונים על חוק המשילות.מרץ 2014. טלי מאייר
ספסלי הכנסת הריקים, הבוקר/טלי מאייר

12:28 - ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר במליאת הכנסת: "הנושא של הגדלת אחוז החסימה הוא לא טוב לדעתי, אלא מה? אני בקואליציה. בחיים הציבוריים אין לך ברירה לפעמים, וכמו שאני רוצה שאחרים יוותרו בנושאים שלי חשובים, אני מוותר גם לאחרים בנושא שאני חושב שהוא לא נכון, לא טוב ולא בריא".

12:14 - ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) אמרה במליאת הכנסת האלטרנטיבית: "מה שאנחנו עושים עכשיו הוא לא 'נקם ושילם' לבנימין נתניהו ולא חיסול חשבונות. אנחנו מגינים גם על מי שיושב בקואליציה כי הגלגל מתחלף. הם גם יהיו בעתיד באופוזיציה. סליחה על הקלישאה אבל זו הגנה על הדמוקרטיה. הם רוצים להעביר חוק שמבטל את המשמעות של האופוזיציה. זה לקחת תקנות של עיתות חירום, שהשתמשו בהן פעם אחרונה בהתנתקות, ולכפות את זה על פעילות קואליציונית שוטפת. הפגיעה הזו תחזור כמו בומרנג. מה שאנחנו עושים זה באמת א'-ב', אנחנו נוקטים בפעולות לא קונבנציונליות כנגד פגיעה לא קונבנציונליות".

12:08 - ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר עם פתיחת דיון המליאה האלטרנטיבי של האופוזיציה: "אנחנו מנהלים כאן מאבק על הדמוקרטיה. כאשר על המליאה השתלטה קומבינה שמנסה לחפות בבריונות על העדר הרוב בכנסת, החלטנו לא להשתתף בהצגה הזאת ולקיים במקביל לה מליאה דמוקרטית. ברית הבריונים של ליברמן בנט ולפיד לא רק רמסה את כללי הדיון בכנסת, אלא היא עשתה זאת כדי לקדם מנגנונים שרומסים קבוצות מיעוט בחברה הישראלית".

11:57 - יו"ר ועדת חוקה ואחד מיוזמי חוק המשילות, ח"כ דוד רותם (הליכוד-ביתנו), אמר בדיון במליאת הכנסת: "מטרת העלאת אחוז החסימה היא לעודד איחוד מפלגות ויצירת גושים גדולים יחסית, תוך מציאת מכנה משותף בין קבוצות אוכלוסייה שונות, ובלי לפגוע יותר בעיקרון היסודי של ייצוגיות של קבוצות אלו".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
כנס של האופוזיציה שמחרימה את דיוני המליאה. מרץ 2014. טלי מאייר
דיון המליאה האלטרנטיבית/טלי מאייר

11:39 - חברי הכנסת מהאופוזיציה שמחרימים את דיון המליאה החליטו לפתוח באחד האולמות במשכן "דיון מליאה אלטרנטיבי". את הדיון פתח יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, שאמר: "לא רצינו להגיע למצב הזה, אבל הוא נכפה עלינו בגלל אטימות חושים של האופוזיציה. זה ממש לא משהו ילדותי. אנו עוסקים כאן בציפור הנפש של הדמוקרטיה הישראלית. זה הוויכוח. זה מהותו של פרלמנט. בסוף יש כללי משחק אותם רמסו ודרסו ברגל גסה".

ח"כ אריה דרעי (ש"ס) אמר בדיון האלטרנטיבי: "זו החלטה חריגה שלא התקבלה בלב קל. צריך לדעת להפסיד בכבוד, אנחנו יודעים כל שבוע להפסיד בכבוד. אנחנו שברנו את הכלים כי הקואליציה שברה את הכלים".

11:10 - יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר בפתיחת הדיונים במליאה: "צר לי על החלטת האופוזיציה. כנראה שהם העדיפו דברים מבויימים מאשר דיון מליאה. אני מקווה שלא יהיו לכך השלכות על המשך דיוני המליאה בכנסת הנוכחית. את הדיונים צריך לנהל פה, בכנסת, ולא במקום אחר. על זה אנחנו מקבלים משכורת. אם האופוזיציה תחליט להצטרף נאפשר להם להביע את ההסתייגויות שלהם. כל הדברים על כך שסדרי הדיון לא הוגנים מבוטלים, כיוון שאני אישית הצעתי לפתוח את המליאה גם ביום חמישי".

11:09 - החל הדיון בתיקון חוק יסוד: הממשלה, המכונה "חוק המשילות".

11:05 - סגני יו"ר הכנסת שמשתייכים לאופוזיציה – חיליק בר (העבודה), יצחק וקנין (ש"ס), אחמד טיבי (רע"ם-תע"ל) ואורי מקלב (יהדות התורה) – מסרבים לנהל את הדיונים היום במליאה, במחאה על חבילת החוקים שהקואליציה מבקשת להעביר. גורמים בקואליציה אמרו כי זו חציית קו אדום.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במליאת הכנסת. מרץ 2014. טלי מאייר
אדלשטיין בפתח הדיונים, הבוקר/טלי מאייר

10:45 - ראשי סיעות האופוזיציה החליטו להסיר מסדר היום את הצעות האי-אמון הנערכות באופן מסורתי בימי שני ובכך להחרים באופן מוחלט את דיוני מליאת הכנסת היום. מוקדם יותר סירבו נציגי האופוזיציה גם להשתתף בישיבת נשיאות הכנסת, בה לוקחים חלק יו"ר הכנסת וסגניו על מנת לתאם את סדר היום במשכן באותו השבוע.

9:29 - יו"ר הקואליציה יצחק הרצוג התייחס להצעתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להאריך את ההצבעות בחבילת החוקים של הקואליציה ביום נוסף. "זו הצעה שבאה מאוחר מדי ומעט מדי", אמר הרצוג בראיון בגלי צה"ל. "הוא מדבר על הוספת חלק משעות הדיון ביום חמישי, זה מגוחך להוסיף עוד קצת פירורים של דיון לנושאים כל כך חשובים. הקואליציה מפעילה סעיף נדיר וחריג בצורה אנטי דמוקרטית, ויו"ר הכנסת היה צריך להפעיל את הסמכות ולעצור את הדיונים".

8:17 - בשיחה שהתקיימה בחצות הצליח יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לשכנע את ראש הממשלה ויו"ר הקואליציה יריב לוין לתת לאופוזיציה יום דיונים נוסף ביום חמישי. אדלשטיין העביר את ההצעה לראשי האופוזיציה בציפייה שהאחרונים יקבלו אותה. אדלשטיין: "במשך כל התהליך שני הצדדים עלו על עץ גבוה מידי. אני שמח שהקואליציה הסכימה לרדת מעט מהעץ ומצפה שהאופוזיציה תרד גם היא. אין מקום לחרמות בכנסת ישראל. חרם על המליאה הוא חרם על הדמוקרטיה ולכן התעקשתי ללחוץ על הקואליציה וראש הממשלה לבוא לקראתם". במסגרת ההצעה יהיה מוכן יו"ר הכנסת לקבוע סדרי דיון חדשים לשלושת החוקים.

היממה הראשונה של הדיונים בכנסת תוקדש לחוק המשילות. הסעיפים העיקריים בחוק קובעים כי אחוז החסימה יועלה ל-3.25% – שהם ארבעה מנדטים – וכי מספר השרים וסגני השרים יוגבל ל-18 וארבעה, בהתאמה. סעיף מרכזי נוסף בחוק קובע כי כדי להפיל ממשלה, לא די בכך שיהיה רוב של 61 חברי כנסת שיצביעו בעד המהלך בהצבעת אי-אמון, אלא הם צריכים גם להסכים מראש על הרכב הקואליציה החלופית, כולל כל תפקידי השרים וקווי היסוד שלה. סעיף זה יקשה באופן מהותי על הפלת ממשלה.

היממה השנייה של הדיונים תוקדש לאישורו בקריאה שנייה ושלישית של חוק הגיוס. במסגרת החוק, שנשען על מסקנות ועדת פרי, החל משנת 2017 יצטרכו להתגייס כ-74% מבחורי הישיבות, שהם כ-5,200 חרדים בכל שנתון. אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית בדומה לזו החילונית, ומי שישתמט משירות יהיה חשוף לסנקציות פליליות כגון מאסר.

החוק השלישי, שיעלה לדיון ביום רביעי, יהיה חוק יסוד: משאל עם. החוק כבר אושר בכנסת הקודמת, אולם כעת מבקשים בבית היהודי ובליכוד לתת לו תוקף של חוק יסוד. החוק מבקש לחייב עריכת משאל עם על כל הסכם מדיני שיכלול מסירת שטחים שנמצאים בריבונות ישראלית.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully