וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים טוענים: מצב צבירה חדש - בעין של תרנגולת

גז, נוזל, מוצק, פלסמה - וכעת גם "רב-אחידות אי-סדירה", לפי חוקרים באוניברסיטאות וושינגטון ופרינסטון. המצב הנדיר נוצר כשתאים מסוימים נדחסים באזור הרשתית. למה זה טוב?

צילום מסך

חוקרים טוענים כי נמצא מצב צבירה חדש - חמישי במספר - שיצטרף למצבי הגז, הנוזל, המוצק והפלסמה. את מצב הצבירה החדש, שניתן להגדירו בתרגום לעברית כ"רב-אחידות אי-סדירה", איתרו חוקרים מאוניברסיטאות וושינגטון ופרינסטון האמריקניות במקום בלתי שגרתי - עין של תרנגולת. הממצאים פורסמו השבוע במגזין המדעי "Physics Review".

ראש של תרנגולת. ShutterStock
מעינה של תרנגולת - לטכנולוגיות המתקדמות ביותר/ShutterStock

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

החוקרים הסבירו כי מצב הצבירה החדש נוצר כאשר חמישה תאים בצורת קונוס בגדלים שונים שמגיבים לאור נדחסו ברשתית הממוקמת באחורי עינו של העוף. בקרב חיות אחרות, תאים אלו מסודרים בסדר "רגיל". כך למשל, בעיניהם של חרקים, התאים מסודרים על גבי רשת הצורות של משושה. במבט ראשון נראה שאותם תאים חרוטיים בעינם של תרנגולות מסודרים בצורה אקראית. אולם, בסיוע של מודלים סטטיסטיים, החוקרים גילו כי ישנה תשובה אחרת לסדר התאים.

עוד בוואלה! חדשות:
בן שבע נלחם על חייו לאחר שלקה בשפעת; מצבו קשה
תיעוד: מרפסת קורסת בזמן צילום החג המשפחתי
פוטין הציב מטוסי קרב בכוננות בגבול עם אוקראינה

"משום שהתאים אינם בגדלים זהים ואינם מסודרים בצורה אחידה, הרשתית לא צלולה", הסביר ד"ר סלבטורה טורקאוטו, כימאי בפרינסטון ואחד ממחברי המחקר. "המערכת 'מתייאשת' בניסיון למצוא את הסידור הרגיל של התאים, ועדיין מסדרת אותם באופן האחיד ביותר שהיא יכולה. כך נוצר סידור תאים אחיד ובלתי סדיר", הסביר.

גילוי הסידור החדש - שנצפה קודם לכן רק בהליום נוזלי, בגרגרים דחוסים במיוחד ובמערכות לא ביולוגיות נוספות, יוצר יותר מסקרנות מדעית בלבד, טוענים החוקרים. הגילוי יכול לסייע בפיתוח גלאי אור למשל, ומכשירים אחרים מעבירי אור בעלי יעילות כשל זכוכית או קריסטל, יחד עם הגמישות של חומר נוזלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully