וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפליה במשרד החוץ? רק שתי נשים בתפקידי מפתח

מספרן של הנשים בתפקידים הבכירים פחת בשנה האחרונה וכיום הן מהוות פחות מ-10%. ועדת המינויים במשרד, שתתכנס מחר לבחירת סמנכ"לים, עומדת לביקורת: "תת ייצוג קיצוני"

קבלת פנים לשר החוץ אביגדור ליברמן עם חזרתו למשרד החוץ, נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
התבקש לפעול לקידום מינוי נשים במשרדו. שר החוץ, אביגדור ליברמן/יואב דודקביץ'

אפליית נשים בצמרת משרד החוץ? מתוך 23 תפקידים בכירים במשרד החוץ, רק שניים מאוישים על ידי נשים – פחות מ-10%. מדובר במינויים הנעשים על ידי ועדה ייעודית בראשות מנכ"ל המשרד, שתתכנס מחר (שלישי) לבחירת ארבעה סמנכ"לים נוספים למשרד.

במשרד החוץ מכהנים כיום 19 סמנכ"לים, מהם 14 סמנכ"לים מדיניים ו-5 סמנכ"לים מינהליים. סמנכ"לים מדיניים כוללים תפקידים שונים, דוגמת סמנכ"ל אסטרטגי וסמנכ"ל קשרי תרבות ומדע, ומספר ראשי אגפים - בהם אגף אסיה, אירופה, אפריקה ועוד. אם לפני כשנה התמונה נראתה מעט יותר מאוזנת, עת כיהנו בתפקידים אלו שש נשים, הרי שכיום המצב חמור. כך, מתוך הרשימה המכובדת, רק שתי נשים ממלאות תפקידי סמנכ"ל - ראש אגף צפון אמריקה וראש אגף המזרח התיכון. שתי נשים נוספות, שכיהנו כסמנכ"ל כלכלה וראש אגף אירו-אסיה, מונו לתפקידים בחו"ל. תפקידיהן יידונו מחר בוועדת המינויים.

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
גרמניה תספק שירותים קונסולריים לישראלים בחו"ל
למה קלמנטינות ישראליות תקועות בשערי אירופה?
שגריר דנמרק הודף הביקורת: "אנחנו לא נגד ישראל"

נשים בעבודה. ShutterStock
צמרת משרד החוץ מנוהלת ברוב גברי מוחלט/ShutterStock

שלושה תפקידים בכירים נוספים במשרד - מנכ"ל וראשי מערך - מאוישים גם הם על ידי גברים. בשנה האחרונה פרשו שלושה מהם ובמקומם מונו לעת עתה שני גברים נוספים. כך נוצר מצב בו צמרת המשרד מנוהלת ברוב גברי מוחלט, וזאת על אף ביקוש והגשת מועמדות מצד נשים רבות.

בראש הוועדה עומד כיום המנכ"ל ניסים בן שטרית. המנכ"ל, יחד עם המשנה למנכ"ל, ראש אגף משאבי אנוש, נציג ציבור ובעלי תפקידים נוספים, מתכנס לישיבה סגורה בה דנים חברי הוועדה במועמדים על פי טפסי המועמדים – ללא עריכת ראיון אישי. הוועדה תתכנס מחר למינוי ארבעה תפקידים, כאמור, כאשר שש נשים הציגו את מועמדותן למשרות שמתפנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

חברת הכנסת עליזה לביא, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, פנתה לשר החוץ אביגדור ליברמן בדרישה לקדם שילוב נשים בנציבות שירות המדינה. "לא רק שאין ייצוג שווה והולם לנשים בדרכים הבכירים במשרד החוץ, אלא שבשנה האחרונה אף פחת מספרן של נשים בדרגים אלו באופן משמעותי", כתבה. "אני פונה אליך שתנחה את ועדת המינויים לקדם את מינויי הנשים לתפקידים בכירים, כדי לפעול לייצוג הולם כפי שמתחייב מהחוק ובשל התרומה של מגוון דעות וייצוגים לשירות החוץ".

רונית ארנפרוינד כהן, יו"ר "אנשים" - התנועה לקידום השוויון בישראל – רואה בהיעדר ייצוג נשים במשרד החוץ כתופעה כוללת. "סוגיית אי-השוויון המגדרי, שבאה לידי ביטוי בתת ייצוג קיצוני של נשים בתפקידים בכירים בכלל ובמשרד החוץ בפרט, היא בעיה של כלל החברה, ולא של נשים או של נשים במשרד החוץ", אמרה. לדבריה, "גם במאה ה-21, במדינה שחרטה על לב ערכיה שוויון בין המינים, הנתונים מלמדים שהפערים דורשים עיסוק מובנה ומאסיבי לתיקון המציאות. ערך השוויון אינו סותר מקצועיות, ועל התפקידים הנוכחיים מתמודדות נשים בעלות ניסיון עשיר שמקצועיותן אינה עומדת בספק. הן זכו להכרה, הערכה והצטיינות במשרד ומחוצה לו. אני מקווה ששר החוץ, שבעבר שיבץ אחוז גבוה של נשים ברשימתו לכנסת, יעשה את השינוי הזה גם במשרדו".

"תמונת מצב מלפני שני עשורים"

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "ועדות המינויים של המשרד פועלות בהתאם לחוק ולנהלים של נציבות שירות המדינה. הנתונים המתייחסים למינויי בכירים משקפים תמונת מצב של כוח האדם אשר נקלט במשרד לפני כשני עשורים, זאת כאשר מספר הגברים עלה באופן משמעותי על מספר הנשים. מאחר ומינוי בכירים תלוי גם בשנות הוותק, הרי שלכן מספר הגברים המועמדים בהן גבוה יותר".

כמו כן, "חשוב להדגיש, כי משרד החוץ פועל על מנת להבטיח שנושא ייצוג הנשים יקבל את המשקל הראוי לו בוועדות המינויים והקידום והוא המשרד היחיד בו הממונה על מעמד האישה אף משמשת חברה קבועה בוועדות אלו. המשרד מייחס משקל רב לסוגיה גם בכל הנוגע לגיוס צוערים חדשים למשרד החוץ, ודוגמה לכך היא הקורס המתקיים בימים אלו בו יש ייצוג שווה לנשים ולגברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully