וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוצר עונשם של שוטרים שהפקירו פלסטיני למוות

24.2.2014 / 10:51

אסף יקותיאלי וברוך פרץ, שהורשעו בהפקרתו של עומר אבו-ג'רביאן מעזה, ירצו 21 חודשים במקום ה-30 שנגזרו עליהם. אבו-ג'ריבאן הושאר בשולי כביש 443 ומת ככל הנראה מהתייבשות

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מאיה בן-ניסן
עומר אבו ג'ריבאן.. מוחמד סבאח\ בצלם, אסור להשתמש
גופתו נמצאה בשולי הכביש לאחר שככל הנראה מת מהתייבשות. אבו-ג'ריבאן/אסור להשתמש, מוחמד סבאח\ בצלם

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט היום (שני) לקצר את עונשם של השוטרים ברוך פרץ ואסף יקותיאלי שהורשעו במאי 2012 בהפקרתו למוות של שוהה בלתי חוקי פלסטיני. עונשם של השוטרים הופחת מ-30 חודשים ל-21 חודשים. בית משפט השלום בעיר גזר את עונשם של השוטרים ביולי 2012. ההחלטה התקבלה על ידי חבר השופטים יורם נועם, כרמי מוסק ומשה בר.

עוד בנושא:
שוטרים הורשעו בגרימת מותו של פלסטיני ברשלנות
שנתיים וחצי מאסר לשוטרים שהפקירו למוות פלסטיני
אבי הפלסטיני שהופקר למוות תובע מיליונים מהמדינה

סנגוריהם של החשודים לא הסתפקו בקיצור העונש והודיעו כי יפנו לבית המשפט העליון בדרישה לזכות את השניים. עורך הדין אבי חימי, סנגורו של יקותיאלי אמר לאחר הדיון: "לאחרונה משטרת ישראל ושב"ס הפכו לשק חבטות ציבורי, מי שחושב שאפשר לעשות עבודה כל כך קשה עם אפס תקלות טועה. נדמה לי שבית משפט הנכבד גם שהקל בעונשם של השוטרים, אנו סבורים שראוי היה לזכות אותם ויש ערכאה נוספת". עורך הדין רונאל פישר, סנגורו של פרץ אמר: "צריך ללמוד את ההחלטה. מוקדם מדי לקבוע מסמרות, אך אין ספק שלטיעונים שלנו - שהם משפטיים בעיקרם, יהיה מקום בעליון ואנו בדרך לשם. יש לנו סיכויים טובים. בית משפט החליט על הפחתה של שליש מהעונש אך ההרשעה ביסודה שגויה לכן נפעל מול זאת עד הסוף. עד שלא יהיה לדבר הזה סוף, מרשי ימשיך לכהן כקצין במדים. הוא ראוי להם והם ראויים לו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש כאן שאלה פוליטית ומוסרית - איך בית החולים שיחרר אדם? בית החולים תל השומר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אושרה אסף, יו"ר עמותת זכויות השוטרים, אמרה לאחר מתן ההחלטה לקיצור העונש: "אני מודה לבית המשפט, אך אני חושבת שלא היה צריך להרשיע אותם מההתחלה. אני מודה למשטרת ישראל שהמשיכה לתמוך בהם לאורך כל הדרך. מת אדם לצערנו, אך האשמה היא לא על השוטרים אלא על בית החולים תל השומר. יש כאן שאלה פוליטית ומוסרית - איך בית החולים שיחרר אדם ושוטרים בדרך כלל לא עוסקים בנושאים האלה".

הופקר בכביש ומת מהתייבשות

תחילתה של הפרשה ב-2008, אז גנב עומר אבו-ג'ריבאן, שוהה בלתי חוקי מעזה, מכונית והתהפך בכביש 6. כתוצאה מכך, הוא סבל משברים בעצם הבריח ובאגן, אושפז לשבועיים בבית החולים שיבא בתל השומר וסבל מדלקת ריאות. לאחר ששוחרר מבית החולים והועבר לידי המשטרה, הוא הוחזר בניגוד לנהלים חזרה לשטחים. יקותיאלי הסיע את אבו-ג'ריבאן לכביש 443, וסמוך למחנה עופר השאירו בכביש לבדו, כשהוא לבוש עדיין בחלוק של בית החולים, ללא נעליים וללא מזון או מים, זאת כשהקטטר עדיין משתלשל מגופו. פרץ היה הקצין התורן שאישר את המהלך. גופתו נמצאה יומיים לאחר מכן בשולי הכביש המוביל מצומת עטרות לגבעת זאב, לאחר שככל הנראה מת מהתייבשות.

השופט חיים לי-רן שהרשיע את השניים, כתב בגזר הדין: "גוון של חומרה מיוחדת דבק בהתנהגותם של הנאשמים, לפי שמתוקף תפקידם אחראים היו לבריאותם של הנמצאים בשליטתם, ולפי שחוששני כי פעלו על יסוד הנחות ותפיסות אותן רכשו, אולי, במקומות אחרים ובתפקידים שונים אותם מילאו. אין בלבי ספק שאילו היה כל אחד מהנאשמים מביט אל תוכו פנימה ושואל את עצמו אם מוכן היה לקבל כי כך ינהגו שוטרים בקרוב משפחה שלו, הוא היה פוסל מכל וכל, ובזעם ניכר ודאי, התנהגות כזו". לדבריו של השופט, על עונשם של הנאשמים לתת ביטוי בראש ובראשונה להיבט ההרתעתי והגמולי שבענישה, ולהבהיר לכל אלה הנוטים לנהוג כנאשמים כלפי מי שנתונים לסמכותם, כי "אל לו לשוטר לנטוש ערכי אנוש ומוסר בסיסיים ואוניברסליים".

עורכת הדין בתיה קוליץ, מהמחלקה לחקירות שוטרים, אמרה אז: "בית המשפט אמר היום את דברו וראה בחומרה, כפי שאנו ראינו במח"ש, שוטרים שמגיעים לרף הגבוה ביותר של רשלנות. עוצמת העונש מבטאת את עוצמת הפגיעה". פרקליטו של פרץ, עורך הדין צדוק חוגי, הודיע כבר אז כי בכוונתו לערער על גזר הדין: "זהו גזר דין הזוי. מרשי הוא קצין משטרה שגם השופט אומר שהוא מילא הוראות. אני המום. אני חושב שזה יום קשה למערכת המשפט. כנראה שזה מועד לעשות איזשהו הד משפטי". אביו של פרץ זעם ופרץ בדמעות בתום הדיון, ואמר: "לא מאמין בבתי המשפט".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully