וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי הפלסטיני שהופקר למוות תובע מיליונים מהמדינה

גלעד גרוסמן

11.7.2012 / 15:16

לאחר שעונשי מאסר נגזרו על שני השוטרים שהפקירו למוות את עומר אבו ג'ריבאן, תובעת משפחתו פיצויים גם מהמשטרה ומבית החולים שיבא: "זה מעשה נבלה, ה'ויה דולרוזה' של עומר"

משפחתו של עומר אבו-ג'ריבאן, ששלשום גזר בית משפט השלום בירושלים עונש מאסר בפועל על שני שוטרים שגרמו למותו והפקירו אותו בצד הדרך, תובעת מהמדינה פיצויים. באחרונה הגישה המשפחה תביעה נגד שני השוטרים, המדינה ובית החולים שיבא, בו אושפז לפני מותו. שלשום גזר בית המשפט שנתיים וחצי מאסר על שני השוטרים, ברוך פרץ ואסף יקותיאלי, וכעת ייאלץ בית המשפט להכריע האם גם ייאלצו לשלם פיצויים למשפחתו.

ב-2008 גנב אבו-ג'ריבאן, שוהה בלתי חוקי פלסטיני, מכונית והתהפך איתה בכביש 6. כתוצאה מכך הוא סבל משברים בעצם הבריח ובאגן ואושפז לשבועיים בבית החולים שיבא בתל השומר. לאחר ששוחרר מבית החולים, לקח אותו יקותיאלי לכביש 443, והשאיר אותו בכביש סמוך למחנה עופר, כשהוא לובש פיג'מה של בית החולים, ללא נעליים, מזון ומים וכשקטטר מחובר לגופו. פרץ היה הקצין התורן שאישר את המהלך. גופתו של אבו-ג'ריבאן נמצאה יומיים לאחר מכן, לאחר שככל הנראה מת מהתייבשות. השופט חיים לי-רן גזר על השניים עונש של 30 חודשי מאסר, כשהוא כותב בגזר הדין כי יש צורך בעונש מרתיע וכי "אל לו לשוטר לנטוש ערכי אנוש ומוסר בסיסיים ואוניברסליים".

"כתב תביעה זה מביא לדין את מעשה הנבלה שהתרחש בישראל - סיפור ה'ויה דולרוזה' - דרך הייסורים, של עומר אבו ג'ריבאן", נכתב בתביעה שהגיש אחמד אבו-ג'ריבאן לבית המשפט המחוזי בפתח תקווה, באמצעות עורך הדין חוסיין אבו-חוסיין. בתביעה נטען, על סמך קביעות בית משפט השלום, כי האח האחראי במחלקה האורתופדית בשיבא הלביש את אבו-ג'ריבאן בפיג'מה של בית החולים כאשר השוטרים הגיע, מכיוון שעד אז הוא שכב במיטה מחובר לקטטר ולבש חיתול. בשל מצבא הבריאותי, ג'ריבאן לא היה מסוגל לעמוד או ללכת, ולכן הוא הועבר בכסא גלגלים לניידת. כאשר הגיעו השוטרים לתחנת משטרת רחובות, השתמשו השוטרים בכסא מדרגי עם גלגלים כדי להכניסו לתחנה.

שיבא: "תביעה כפוית טובה"

מפקד מחוז השפלה, תנ"צ שמעון שומרוני, נכתב בתביעה, הורה לשחרר את אבו-ג'ריבאן לפני שזהותו התבררה, ומפקד התחנה, ניצב משנה יוסי בכר, העבירו לתחנת כפר סבא כדי ששם ינסו לזהותו באמצעות מכשיר מיוחד, אולם המכשיר לא עבד. בהמשך הורה בכר להעביר את ג'ריבאן למחסום צה"לי כדי שכוח של צה"ל או של מג"ב יכניסו אותו לאחד הכפרים הפלסטיניים הסמוכים. יקותיאלי הסיע את ג'ריבאן למחסום מכבים, אולם מפקד המחסום סירב לקבל את הפצוע לידיו. יקותיאלי דיווח על כך לפרץ, שהורה לו לנסות להכניס את ג'ריבאן לצירים ראשיים לכיוון רמאללה. בשלב מסוים החליט יקותיאלי לשחרר את ג'ריבאן סמוך לכביש, במקום שומם וחשוך. גופתו נמצאה כעבור יומיים.

בית החולים שיבא תל השומר. דרור עינב
ביחס לבית החולים שיבא נטען כי שחררו את אבו-ג'ריבאן מבלי להבטיח לו המשך טיפול נאות ולא העניקו לו טיפול רפואי נאות/דרור עינב

בתביעה נטען כי השוטרים והמשטרה התרשלו בטיפול באבו-ג'ריבאן, ופגעו בזכותו לחיים ובזכויות האדם שלו, כאשר השליכו אותו בצד הדרך בשעת לילה מאוחרת, בנסיבות שהיוו סכנה ודאית לחייו. ביחס לבית החולים נטען כי שחררו את אבו-ג'ריבאן מבלי להבטיח לו המשך טיפול נאות ולא העניקו לו טיפול רפואי נאות. האב מעריך את הנזק שנגרם לו עד כה ב-243 אלף שקל, ובנוסף הוא תובע עבור נזקים כלכליים עתידיים וכן בגין כאב וסבל. המשפחה גם מבקשת מבית המשפט לגזור פיצויים עונשיים על הנתבעים.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "תגובתנו תימסר לבית המשפט באמצעות הפרקליטות, כמקובל בתביעות המוגשות לבית המשפט ומנוהלות בבית המשפט". מבית החולים שיבא נמסר בתגובה: "מדובר בתביעה כפוית טובה אל מול מערך רפואי מעולה שנלחם להציל את חייו של המטופל והצליח לייצבו, לאחר שהגיע לבית החולים במצב קשה מאוד. לאור פסק הדין שניתן לאחרונה בנושא זה, ולאור הקביעה של בג"ץ שבחן לפני מספר חודשים את העובדות בתיק ופסק שאין להרחיב את האחריות למקרה גם לבית החולים - דינה של התביעה להידחות". מהפרקליטות שמייצגת את השוטרים נמסר בתגובה כי "הפרקליטות לומדת את כתב התביעה ואת החלטות בית המשפט בהליך הפלילי שניתנו רק לאחרונה, ותגיש את תגובתה לבית המשפט כמקובל".

שנתיים וחצי מאסר לשוטרים שהפקירו למוות פלסטיני
במאי: השוטרים הורשעו בגרימת מותו של אבו-ג'ריבאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully