וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יער אנטנות": ההרוגים בעכו - קרבנות מאבק סביבתי?

19.2.2014 / 0:01

אחד החשדות בקריסת הבניין מתמקד בהצתת אנטנות סלולריות על גג הבניין. בעיר פרושות 46 אנטנות, 19 מהן מסוג "מתקן גישה" שלא נזקק להיתר בנייה, שמעוררות התנגדות תושבים

צילום: ערן גילווארג, אדריאן הרבשטיין, עריכה: יותם בן-דוד, טל רזניק, קריינות: לירון בארי

(צפו בהלוויית חמשת ההרוגים בקריסת הבניין בעכו)

אחד מכיווני החקירה העיקריים של פיצוץ בלון הגז שגרם למותם של חמישה בני אדם שלשום (שני) בעכו הוא סכסוך בין שכנים על הצבת אנטנה סלולרית בגג הבניין. אמנם במשטרת המחוזות חוף והצפון אומרים שתופעת ההתנכלות למתקנים מעין אלו פחתה בשנים האחרונות לכדי מקרים בודדים בשנה, אולם האפשרות שהצתת המתקן הסלולרי גרמה לאסון מעוררת מחדש את שאלת הצבת האנטנות בלב שכונות מגורים.

באופן פרדוקסלי, התקנת אנטנות, שגורמת לחשש מהגברת הקרינה, נועדה להפחית את הקרינה שנפלטת ממכשירי הטלפון. בפורום החברות הסלולריות מסבירים כי קיים צורך להקים אנטנות דווקא במרכזי הערים, שכן באזורים אלו הקליטה מופרעת על ידי בניינים – בשונה מאזורים פתוחים. באזורים בהם הקליטה חלשה, מכשיר הטלפון הסלולרי "מתאמץ" יותר על מנת לשדר ולקלוט – מה שמגביר את עוצמת הקרינה שהוא פולט.

עוד על קריסת הבניין בעכו:
"יהודים וערבים התאחדו": הרוגי הפיצוץ בעכו הובאו למנוחות
קריסת הבניין בעכו: "הילדה שאלה איפה אבא ואמא"
עדויות מהקריסה בעכו: "הכול נפל כמו דומינו"

הרוגי הפיצוץ בבניין מגורים בעכו מובאים למנוחות, פברואר 2014. ערן גילווארג, ערן גילווארג
אלפים בהלוויית ההרוגים בעכו, אתמול/ערן גילווארג, ערן גילווארג

ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, התייחס שלשום למקור הפיצוץ ואמר שיתכן כי מדובר במעשה חבלה נגד "אנטנות פיראטיות". לא קיימת אפשרות להקים באופן בלתי חוקי אנטנה כזו, אך חלה הקלה בהליך הקמת מתקני קליטה ושידור סלולריים חדשים בזכות מכשיר שנקרא "מתקן גישה אלחוטית" - אנטנה שמוכנסת לתיבה במידות דומות לברזייה. בשונה מהאנטנות הגדולות, "מתקן גישה" לא נזקק להיתר בנייה מהרשות המקומית, דבר שמקצר את הליך ההתקנה וחשוב מכך – לא מאפשר לתושבים להתנגד לעצם ההתקנה בוועדות התכנון המקומיות, מה שמעורר לא פעם את התנגדות התושבים.

במשרד התקשורת הסבירו כי חברת סלולר שמעוניינת להקים "מתקן גישה" צריכה בכל זאת לעבור הליך אישור שכולל הסכמה של המשרד להגנת הסביבה וכן אישור של המהנדס העירוני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי נתוני משרד התקשורת מחודש דצמבר 2013, בעיר עכו קיימות 46 אנטנות סלולריות מסוגים שונים, מתוך 9,241 אנטנות הפרושות בכל הארץ. 19 מהן, מסוג "מתקן גישה". לבד ממתקן הגישה, ישנם עוד חמישה סוגים של אנטנות: תורן – עמוד הנושא אנטנות; אתר זעיר פנימי – מתקן שידור קטן שמותקן בתוך קניונים ובנייני משרדים; אתר זעיר חיצוני – אנטנה קטנה שמותקנת בשלטי חוצות ואנטנות שמוצמדות לבניינים מסוג "עוקץ" ו"אנטנה משתפלת".

בעקבות עתירה שהוגשה בנושא על רקע החשש מהתקנת משדרים סלולריים במקומות הומי אדם, הופסקה לפני כשלוש שנים התקנת אנטנות מכל הסוגים על ידי שלוש חברות הסלולר הוותיקות – פרטנר, פלאפון וסלקום. עם כניסת שתי החברות הצעירות – הוט מובייל וגולן טלקום לשוק, ועל מנת שיוכלו לעמוד בתחרות עם החברות הגדולות, אושר להן להקים "מתקני גישה". אותם מתקנים, שנועדו לפתור בעיות נקודתיות של בעיות קליטה במרכזי הערים, הפכו אט אט לתופעה רחבה וכיום 28% מכלל האנטנות בארץ הן מסוג זה. תושבים שמתגוררים בסמוך לבניין שקרס בעכו סיפרו כי על גג המבנה היה "יער של אנטנות". ייתכן שהמאבק נגד קיומן גבה קרבנות ראשונים.

(עדכון אחרון: 20:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully